Mijn vriend Crenshaw – Katherine Applegate

0
326

Jackson gaat na de zomervakantie naar groep zeven en weet nu al wat hij wil worden: dierkundige. Of paleontoloog. Hij heeft nog geen specifiek dier gekozen om te bestuderen, maar dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat hij van feiten houdt, en als wetenschapper staat alles in het teken van feiten. Het is dan ook even schrikken als Crenshaw op een dag plotseling voor Jacksons neus staat, zijn vroegere denkbeeldige vriendje. Of nou ja, vriendje… Crenshaw is reusachtig groot, heeft een zwart-witte vacht en is… een kat.

Jackson heeft Crenshaw al jaren niet gezien en snapt dan ook niet waarom hij nu ineens terug is. Zelf is hij namelijk niet bepaald het type voor denkbeeldige vrienden en hij moet niets hebben van verzinsels. Maar is Crenshaw wel een verzinsel? En wat komt hij eigenlijk doen? Eén ding is in elk geval zeker: Crenshaw laat zich niet zomaar wegjagen. Niet voordat Jackson zijn problemen heeft opgelost.

een bijzonder en ontroerend verhaal voor alle leeftijden (en voor iedereen die van katten houdt!).

Een verhaal vol emotie
Zo op het eerste gezicht lijkt Mijn vriend Crenshaw een klein en eenvoudig verhaal over een jongetje en zijn denkbeeldige vriendje. Het leest makkelijk weg, met korte hoofdstukjes, gemakkelijke zinnen en niet al te moeilijke woorden, en is daarnaast ook nog eens met erg veel humor geschreven. Zo is Crenshaw een wel heel bijzondere kat: allereerst is hij natuurlijk enorm, maar daarnaast doet hij de gekste dingen. Windsurfen met een paraplu bijvoorbeeld, of skateboarden, of een schuimbad nemen. Ook Jackson zelf kan zijn belevenissen met een lekker sarcastisch ondertoontje beschrijven, waardoor er algauw een glimlach op je gezicht verschijnt.

Toch is Mijn vriend Crenshaw allesbehalve luchtig leesmateriaal. Er is namelijk een reden waarom Jackson zich voornamelijk op feiten richt in plaats van op emoties, en dat is best logisch als je beseft hoe naar zijn leven eigenlijk is. Zijn vader heeft MS, waardoor hij moeilijk aan werk komt, en om die reden zit het gezin diep in de schulden. Zo erg zelfs dat Jackson en zijn zusje Robin dagelijks honger lijden en misschien zelfs (weer) uit huis gezet worden. Er worden ongelooflijk heftige onderwerpen aangesneden, maar wel op een manier waarbij het nergens echt te zwaar wordt voor de jonge doelgroep. Mijn vriend Crenshaw is dan ook vooral een mooi geschreven, emotioneel en ontroerend verhaal dat dankzij die diepere laag niet alleen kinderen zal aanspreken.

Fantasie of niet?
Reuzenkat Crenshaw blijft over het algemeen een beetje mysterieus. Hij komt zo nu en dan voorbij, maar lijkt, ondanks de titel van het boek, niet echt een grote rol in het verhaal te spelen. Persoonlijk vind ik dat wel een beetje jammer, want ik was graag meer te weten gekomen over deze bijzondere kat. Aan de andere kant past het ook wel erg goed bij het verhaal, dat eigenlijk helemaal niet om Crenshaw draait, maar om de ontwikkeling van de kleine Jackson. Hijzelf is namelijk degene die iets aan zijn vreselijke situatie kan veranderen. De vraag is alleen: hoe?

Mijn vriend Crenshaw is dan ook niet een extreem spannend boek, maar vooral een mooi en bijzonder verhaal dat op realistische wijze een kijkje biedt in het hoofd van een jongetje dat te lijden heeft onder de problemen van zijn ouders en zijn eigen uitvlucht zoekt. Een uitvlucht die hij zelf nog wat moeilijk te bevatten vindt. Hij gaat immers al naar groep zeven en is dus echt te oud voor denkbeeldige vriendjes. Al komt dit denkbeeldige vriendje wel heel realistisch over en lijkt Jackson niet de enige te zijn die hem ziet… Maar of we er ooit achter komen of Crenshaw wel of niet denkbeeldig is? Ook dat is iets wat een beetje mysterieus blijft, maar het blijkt in elk geval al snel dat de grens tussen werkelijkheid en fantasie niet altijd even duidelijk is…

Mijn vriend Crenshaw is een magisch en hartverwarmend verhaal over de vriendschap tussen een jongetje dat op jonge leeftijd al veel te veel heeft meegemaakt en een enorme, vriendelijke, denkbeeldige (of toch niet?) kat. Er worden flink wat heftige onderwerpen aangesneden, maar met haar fijne en vaak ook humoristische schrijfstijl zorgt Katherine Applegate ervoor dat het verhaal nergens echt te zwaar wordt. Mijn vriend Crenshaw is dan ook een bijzonder en ontroerend verhaal voor alle leeftijden (en voor iedereen die van katten houdt!).

[product_page sku=”9789045119960″]

Mijn vriend Crenshaw
Katherine Applegate