BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Midland van Marguerita le Roy wordt verder uitgediept in deel 2: Het...

Midland van Marguerita le Roy wordt verder uitgediept in deel 2: Het Pact

0
72

In mijn recensie van deel één van deze serie, Midland: de Terugkeer, was de conclusie dat de serie een intrigerende setting had, maar wat langzaam verliep. Heeft deel twee waar ik op hoopte?

Het verhaal gaat direct verder waar deel 1 stopte. Na de confrontatie tussen Sammy en haar broertje Caleb zoekt Sam een manier om uit Midland weg te komen met Matt. Ze weet dat dit alleen kan door Caleb te verslaan, maar hoe? Daar zoeken ze samen met Daron een manier voor. Hoe schakel je iets uit dat niet dood kan? Sammy onderneemt een reis naar de buitenste grenzen van Midland om aan antwoorden te komen. Als haar reis haar niets anders oplevert dan antwoorden over haar verleden en die van Daron, keert ze terug. Daron is inmiddels verdwenen, de prijs die voor de antwoorden die Sammy op haar reis heeft gekregen moest hij betalen. Zodra Sammy en Matt de zoektocht naar Daron beginnen komen ze weer uit bij het klooster en Caleb.

Alles in dit boek draait om het Pact, een overeenkomst die goede en slechte rechters duizenden jaren geleden opstelden om de Ouden op te sluiten in Midland, dat daarmee een gevangenis is. Het Pact heeft alle antwoorden, helaas voor Sammy kan ze dit niet altijd lezen en bevind het Pact zich in het klooster.

Antwoorden

Dit deel stelt veel vragen over de wereld van Midland. Waar deel 1 dit ook deed, maar je met die vragen liet zitten, krijg je hier gaandeweg ook de antwoorden. Er wordt steeds meet onthuld, waardoor je op op het einde achterblijft met een zeer goed uitgediepte wereld en geschiedenis. Een van die elementen is de magie, die een grotere rol speelt dan voorheen. De personages gebruiken het steeds meer, hoewel dit ook weer vragen oproept. Voor de meeste anderen lijkt de magie anders te werken dan voor Sammy. Marguerita heeft verder een slimme manier verzonnen waardoor er in de echte wereld geen magie meer is.

Ook worden de personages van Sammy, Caleb en Matt verder uitgediept. Waar je in deel 1 voornamelijk vanuit Sammy’s perspectief las en af en toe vanuit Daron, Matt en Celeb, wisselen de personages zich nu regelmatiger af. Wat je daardoor krijgt is een mooi geheel van het overkoepelende verhaal. Vooral de relatie tussen Sammy en Daron wordt behandeld en ondanks dat het niets nieuws is, is hun relatie passend voor dit verhaal. Ik hoop dat dit in het afsluitende volgende deel nog verder aan bod komt. Want met alle magie is de setting een stuk aangenamer. Het past er goed bij.

Caleb, Daron en Matt worden wel meer uitgediept dan Sammy. Zij blijft vooral erg hangen in verdriet, boosheid en onbegrip. Net als in deel 1. Dat is helaas wel jammer. Caleb en Daron zijn interessante personages. Vooral Caleb en zijn beweegredenen. Is hij nou echt slecht? Ik zou het niet weten. De lijn blijft heel vaag. Hij dient zich aan als vijand maar ik denk dat er veel meer achtersteekt.

Drama, humor, een zoektocht naar het beëindigen van het oneindige en vooral verdriet en liefde wisselen zich in rap tempo op.

Snelheid

Dit deel verloopt ook sneller dan De Terugkeer. Er zit iets meer vaart in het verhaal, er is meer actie, meer spanning en vooral veel meer interessante dialogen tussen de personages. Nog steeds kabbelt het verhaal tussen de actie en andere dingen in rustig door, maar veel minder dan deel 1. Wat vooral opviel was het einde, wat actievol en erg sterk geschreven is. Je werkt er vanaf het midden ongeveer naar toe en dat is erg bevredigend. Marguerita heeft duidelijk meer ervaring met schrijven dan voorheen.

Ondanks dat ik nog steeds tegen een aantal dingen aanloop, zoals het gedrag van hoofdpersoon Sammy en de wat cliché aanvoelende YA romances is het een vermakelijk verhaal. Vooral de snelheid waarmee alles zich afspeelt, het oogpunt van Caleb en het uitdiepen van Midland en zijn geschiedenis zijn pluspunten die dit boek leuker maken dan zijn voorganger. Ook is het veelvuldige gebruik van magie een fijne afwisseling van al dat zwaardvechten.

Het einde is zo sterk dan ik benieuwd ben naar het laatste deel in de serie. De auteur heeft laten zien dat ze is gegroeid ten op zichtte van haar debuut en ik verwacht dan ook een nog beter derde deel.

Midland 2 - Het pact Boek omslag Midland 2 - Het pact
Midland 2
Marguerita le Roy
9789492115928
Godijn Publishing
Mei 2019
570 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.