Meneer Kat en het meisje – Wang Yuwei

0
122

Meneer Kat is altijd alleen geweest, en daar heeft hij nooit problemen mee gehad. Hij schildert graag en vermaakt zich prima. Maar als hij op een winterse dag naar buiten gaat om de prachtige sneeuwvlokjes te schilderen, ontdekt hij een heel klein meisje onder een groen blaadje. Ze is zo koud dat meneer Kat haar snel mee naar huis neemt. Daar verandert het meisje zijn leven: ze is vrolijk, kleurrijk en altijd opgewekt. Alle bloemen om haar heen beginnen te bloeien. Maar dan breekt de tijd aan dat het meisje weer moet vertrekken…

Prachtige samenwerking
Meneer Kat en het meisje is het resultaat van alweer de twaalfde editie van de tweejaarlijkse Key Colours Illustrator’s Award, georganiseerd door uitgeverij Clavis en de stad Hasselt. Het winnende verhaal verschijnt als Nederlandstalig prentenboek bij uitgeverij Clavis. In 2017 was dit dus Wang Yuwei, met dit bijzondere prentenboek tot gevolg. En het is niet moeilijk om te zien waarom Yuwei deze prijs heeft gewonnen: zowel de illustraties als het verhaal zelf zijn prachtig uitgewerkt.

Levensechte kattenogen
Het zijn vooral de illustraties in dit verhaal die meteen je blik vangen. Meneer Kat en het meisje speelt zich af in de winter, en Yuwei weet die winterse, ietwat duistere sfeer perfect te vangen. Ook meneer Kat zelf komt prachtig tot zijn recht op de pagina’s: met zijn jasje en sjaaltje is hij duidelijk een fantasiefiguur, maar op vrijwel elke pagina lijken zijn kop en ogen zo levensecht dat ze wel een foto hadden kunnen zijn. Meneer Kat is heerlijk nors en chagrijnig, iets wat maar al te goed blijkt uit de donkere blik in zijn ogen, maar toch weet het kleine meisje iets in hem los te maken. Langzaam maar zeker ontdooit zijn hart, een proces wat prachtig terug te zien is in zijn kattenogen.

met zijn jasje en sjaaltje is Meneer Kat duidelijk een fantasiefiguur, maar op vrijwel elke pagina lijken zijn kop en ogen zo levensecht dat ze wel een foto hadden kunnen zijn.

Het enige minpuntje aan de illustraties vond ik het kleine meisje zelf. Waar meneer Kat prachtig gedetailleerd is uitgewerkt en zo van het papier lijkt af te spatten, blijft het mysterieuze meisje wat vlak en onuitgewerkt. Vooral haar gezicht is heel eenvoudig met maar een paar streepjes getekend en dat vond ik toch wel jammer, juist omdat de rest van het verhaal zo fijntjes en gedetailleerd is neergezet.

Vriendschap, afscheid en hoop
Het verhaal van Meneer Kat en het meisje is eigenlijk heel klein: op een winter vindt meneer Kat een klein meisje, dat de hele winter bij hem blijft. Maar zodra de lente komt, verdwijnt het meisje weer. Wie is het meisje precies? Waar komt ze vandaan en waar gaat ze heen? En waarom is ze zo klein? Die vragen blijven allemaal onbeantwoord, waardoor het verhaal zelf wat mysterieus blijft. Toch hoeft dat niet per se slecht te zijn. Het verhaal zit namelijk vol met mooie, belangrijke thema’s, zoals vriendschap en afscheid. Dit maakt het verhaal ook wel een klein beetje verdrietig, maar gelukkig eindigt het boek met een hoopvolle noot: elk jaar wordt het immers weer opnieuw winter. Zal het meisje dan ook weer terugkeren? Een ietwat open einde dus, maar ook eentje dat ruimte overlaat om verder te fantaseren.

Meneer Kat en het meisje is een mooi, lief en hartverwarmend sprookje dat met recht de Key Colours Illustrator’s Award heeft gewonnen. Vooral de tekeningen van meneer Kat zijn prachtig en levensecht. Het kleine meisje had wat mij betreft nog iets beter uitgewerkt kunnen worden en het verhaal zelf is een tikje mysterieus en zelfs wat verdrietig tegen het einde, maar eigenlijk maakt dat dit boek juist erg mooi. Uiteindelijk draait het verhaal namelijk vooral om vriendschap en hoop: vriendschap vind je immers op de vreemdste plekken, zelfs in de vorm van een piepklein meisje onder een groen blaadje in de sneeuw…

Meneer Kat en het meisje Boek omslag Meneer Kat en het meisje
Wang Yuwei
9789044832624