Mary Poppins – P.L.Travers

0
23

De mysterieuze Mary Poppins is gekomen met de oostenwind en meneer en mevrouw Banks zijn ongelofelijk blij met haar komst. Mary wordt namelijk het nieuwe kindermeisje van de vier kinderen van het echtpaar: Michael, Jane, en de tweeling Barbara en John. Al meteen bij aankomst maakt ze een indrukwekkende entree. Het is alsof de wind haar naar de voordeur blaast en ze weet de trap op te ‘klimmen’ door via de trapleuning omhoog te glijden. Dit maakt meteen duidelijk dat Mary wonderen met zich meebrengt. Wat volgt zijn bizarre avonturen, buitengewone verschijnselen en wonderlijke verhalen. Mary blijft totdat de wind van richting draait, en dan verdwijnt ze zoals ze gekomen is.

Schrijfstijl

Verwacht in dit boek niet de zoete Mary vanuit de Disneyfilms, dit is namelijk de klassieke Poppins in een nieuwe vertaling met nieuwe illustraties. De tekst is ditmaal op een prettige manier vertaald door Tiny Fischer, begeleid door prachtige silhouet-illustraties van Geertje Aalders. De hoofdstukken zijn vloeiend, makkelijk te lezen en zeer aantrekkelijk voor kinderen. Hoofdstukken waarin één van de kinderen een slechte dag heeft en zich misdraagt worden afgewisseld met grappige en minder serieuze belevenissen, waardoor het makkelijk is om het boek even aan de kant te leggen en later verder te lezen. De afwisseling is fijn, het zorgt er onder andere voor dat serieuzere thema’s worden afgewisseld met een lach. Want de kinderen van de familie Banks kunnen zich misdragen, maar zijn eigenlijk wanhopig om de aandacht van hun ouders te krijgen.

Thema’s

Dit is dan ook een van de achterliggende thema’s van de verhalen van Mary Poppins. Het is uiteindelijk een boek over kinderen die de aandacht van hun ouders missen, en een boek over opvoeding en de daarbij behorende problemen. Mary is streng, ijdel en consequent. Ze vertelt weinig, legt nog minder uit, en kan om weinig lachen. Toch kunnen de kinderen haar steeds meer waarderen en zijn ze uiteindelijk dol op haar. Hoe dit komt? Ze weten dat Mary buitengewone avonturen met zich meebrengt, maar er is meer. Mary is interessant, mysterieus, en de kinderen hebben haar aandacht.

Ze is een jonge vrouw die haar zin weet door te drukken. Zo krijgt ze het voor elkaar dat haar vrije middag valt op de dag die zij wilt, en langer duurt dan wat mevrouw Banks haar had willen geven. Ze betrekt de kinderen bij haar eigen leven, iets dat vooral Michael en Jane erg missen. Hun ouders zijn namelijk grotendeels afwezig in de verhalen en bemoeien zich weinig met hun kroost. De kinderen mogen bijvoorbeeld mee op bezoek bij haar oom, die toevallig lachend tegen het plafond hangt. Michael en Jane moeten hier ook zo hard van lachen dat ook zij gaan zweven. Andere mensen uit het gebouw vinden dit niet uitzonderlijk. Het lijkt normaal te zijn dat mensen en hun meubilair kunnen zweven…

Alleen Mary is geïrriteerd van dit gedrag en snauwt tegen de kinderen dat ze zich misdragen door zo bij haar oom te gaan hangen. Daarmee blijft Mary een toonbeeld van gedrag zoals het hoort of verwacht wordt van nette mensen én nette kinderen. Het is passend voor een net kindermeisje.

Klassieke Poppins

Deze vertaling is een trouwe heruitgave van het originele boek van P.L. Travers. Toch is deze uitgave niet helemaal zoals het origineel. Dat komt omdat de reis met het kompas uit één van de hoofdstukken oorspronkelijk verschillende culturen liet zien, maar dit leidde in het verleden al tot grote controversie. Mary Poppins is daardoor ook verbannen geweest in verschillende landen. Travers verving de mensen daarom later met dieren, en dat is dan ook de versie die we in dit boek lezen. Het past in het geheel, maakt het hoofdstuk wel wat absurder, maar daarmee is het ook meteen een mooi voorbeeld van een allegorie.

Leestip: Eerder lazen we al Op reis met Mary Poppins, een eerbetoon aan de verhalen van P.L. Travers, dat gezien kan worden als een vervolg.

Mary Poppins is een vrolijk verhaal van losse avonturen over de bijzondere oppas en haar vrienden, familieleden en kennissen. De warmte die de kinderen van de familie Banks zochten, de aandacht die ze mistte, vinden ze in Mary. Voor ieder kind die van dit soort wonderlijke avonturen droomt of die zit te wachten op een eigen wonderlijke kinderjuf, is het een aanrader. En met die mooie kaft zal dit boek in geen enkele kast misstaan.

Mary Poppins Boek omslag Mary Poppins
Mary Poppins
P.L. Travers