Magische regels – Alice Hoffman

0
53

De familie Owens is driehonderd jaar geleden vervloekt toen hun voorouder Maria Owens werd beschuldigd van hekserij, omdat ze verliefd werd op de verkeerde man. Maria wilde haar familie beschermen tegen het liefdesverdriet dat zij ervaren had. De vloek was simpel, maar hard: Verwoesting van elke man die op een vrouwelijke Owens verliefd wordt. Van generatie op generatie wordt dan ook doorgegeven dat verliefdheid taboe is. In de magische familie zijn verder nog vele andere regels waar iedereen zich aan moet houden. Regels die voor de beoefenaars van magie heel logisch en nuttig zijn.

In de jaren zestig van de twintigste eeuw wil Suzanne Owens haar drie kinderen normaal opvoeden en heeft hen daarom voor hun eigen bestwil alle kennis over hun magische erfgoed ontzegd. Omdat zij weet welke mogelijke krachten haar kinderen hebben, stelt ze allerlei regels op om hen te beschermen: niet wandelen in het maanlicht, geen rode schoenen dragen, geen katten of kraaien en geen boeken over magie. En zeker niet verliefd worden!

Maar Frances, Jet en Vincent zien het nut van al die regels niet in en willen hun leven leiden zoals zij dat zelf willen. Zelfs wanneer ze er achter komen dat ze uit een magische familie komen en de regels wel degelijk belangrijk zijn en de vloek toeslaat.

Voorloper op magische praktijken

Magische regels is de voorloper op het boek Magische praktijken dat eerder al door Alice Hoffman geschreven is. Hierin worden de twee zusjes Sally en Ginny opgevoed door hun twee oude en zeer aparte tantes die hen alles over magie leren. Het boek is met groot succes verfilmd met Sandra Bullock en Nicole Kidman in de hoofdrollen. In het boek en de film is er geen sprake van een broer van de tantes, maar daar wordt in het boek een goede uitleg voor gegeven. In Magische regels wordt in vier delen het leven van Frances, Jet en Vincent beschreven vanaf hun jeugd tot het moment dat Frances en Jet hun nichtjes in huis nemen.

Gedetailleerde beschrijvingen

De manier van schrijven is vertellend en beschrijvend, alsof iemand persoonlijk het verhaal aan de lezer doorgeeft. Hierbij gebruikt de auteur wat mij betreft te veel details en worden er bijvoorbeeld allerlei voorwerpen zo uitgebreid beschreven dat het verhaal wat wegzakt. Ook wordt er vaak veel informatie tegelijk gegeven, waardoor het ook lastig is om je aandacht bij het verhaal te houden.

In het boek worden van alle drie de Owens kinderen hun levensverhaal verteld. De manier waarop dit gebeurt, wekt bij mij de indruk dat het boek geschreven is met een mogelijke verfilming in gedachten. Het boek gaat van scène naar scène en doorloopt zo de levens van Frances, Jet en Vincent. Hierdoor duurde het een tijdje voordat ik als lezer wat meer het verhaal in getrokken werd.

De personages zijn wat afstandelijk beschreven, je ziet als lezer wat hun karakters zijn en wat hen beweegt. Je leest over waar ze mee worstelen en waar ze blij van worden. Op die manie worden ze wel goed neergezet, maar gaan ze toch niet echt voor je leven.

Liefde, magie en jezelf kunnen zijn

Het boek is een aanloop naar Magische praktijken en werkt daar duidelijk naar toe. Ook gaat het iets in op de heksenvervolgingen en de voorouder waar de vloek mee begon. Het belangrijkste zijn echter de levensverhalen van drie zeer bijzondere kinderen en hoe ze hun weg moeten vinden met alle regels die hen opgelegd worden door hun magische achtergrond en de vloek.

Ieder van hen gaat hier om zijn/haar eigen manier mee om en alle drie krijgen ze het zwaar te verduren. Zowel de individuele verhalen als de manier waarop Frances, Jet en Vincent in de loop van hun leven met elkaar opgaan is heel mooi beschreven.

Hun geworstel met wie ze horen te zijn en hoe ze daadwerkelijk willen leven is de kracht van het boek. Het leven op zich is al ingewikkeld genoeg zonder vloek en magie, dus voor deze drie is het helemaal moeilijk om hun weg te vinden. De een omarmt de magie terwijl een ander heel lang ontkent dat er zoiets bestaat. Met vallen en opstaan leren ze omgaan met de voor- en nadelen van magie. En dan is er die vreselijke vloek waardoor ze gedoemd zijn om zonder liefde door het leven te gaan of hun geliefden steeds te verliezen. Ook hier volgen ze ieder hun eigen pad, de een zoekt roekeloos de liefde op waar een ander probeert de liefde uit te bannen. En dit levert mooie verhalen op over liefde, magie, regels en keuzes.

Magische regels is wat afstandelijk geschreven en weet je daardoor niet direct het verhaal in te trekken. Het is duidelijk een verhaal dat toewerkt naar het begin van Magische praktijken. De kracht van het boek zit in de manier waarop Frances, Jet en Vincent omgaan met alle magische regels waaraan ze zich moeten houden en hoe zij worstelen met de vloek die hen belet om verliefd te worden. Hoe ze hun eigen weg hierin vinden is mooi beschreven.

Magische regels Boek omslag Magische regels
Alice Hoffman
9789492086921