Magiër: Leerling 1 – Michael Avon Oeming

0
14

Omslag Magiër: Leerling 1

In Magiër: Leerling 1 lezen we over de vrienden Puc en Tomas, jongens uit het vestingstadje Schreiborg. Ze dromen ervan ooit helden te worden, maar vooralsnog is hun leven veel te rustig naar hun zin. Wanneer alle jongens uit de stad bijeengeroepen worden om gekozen te worden als leerling voor een ambacht krijgen ze de kans hier verandering in te brengen. Tomas wordt gekozen door Zwaardmeester Fannon, terwijl Puc onder de hoede wordt genomen door hofmagiër Kulgan. Hij ziet magische potentie in Puc, alleen wil dit er niet uitkomen.

Op een dag stuiten de jongens op een scheepswrak dat is aangespoeld op het strand vlakbij het kasteel. Ze ontdekken dat legers van een verre wereld een manier hebben gevonden om door een scheuring in de werkelijkheid Midkemia aan te vallen. Hier begint het avontuur waar ze al die tijd over droomden!

Grafische tweedeling
Magiër was het schrijfdebuut van Raymond E. Feist en het startpunt in de grootse Midkemia boekenserie, die nu al meer dan twintig boeken telt. De adaptie naar graphic novel is gedaan door Dabel Brothers, waarbij Michael Avon Oeming en Brian J. Glass het script schreven. Voor de eerste helft van de graphic novel verzorgde Brett Booth de afbeeldingen, de tweede helft is door Ryan Stegman gedaan.

In die laatste zin zit meteen een belangrijk minpunt van deze graphic novel. Er zit een enorm verschil in stijl, maar vooral ook in kwaliteit tussen de twee tekenaars. In de eerste helft van de graphic novel zijn de personages en achtergronden heel gedetailleerd uitgewerkt. Er wordt veel emotie in de gezichten gelegd en alle omgevingen zijn prachtig weergegeven. Hier zie je dat er veel zorg is besteed en kun je je goed inleven in het verhaal van Puc en Tomas.

De achtergronddetails uit het eerste deel komen in de tweede helft niet meer terug. Hier wordt gekozen voor fletse achtergronden en worden de personages op de voorgrond met dikke zwarte lijnen omrand. De personages worden in een meer manga-achtige stijl weergegeven en lijken opeens jaren jonger. Het is heel jammer dat dit gebeurt, omdat de herkenbaarheid helemaal wegvalt. Je moet weer opnieuw wennen aan Puc, Thomas en alle andere personages.

Het verhaal van Feists Magiër bestaat uit twee helften; Leerling en Meester. Deze graphic novel beslaat ongeveer de helft van het eerste deel en dus een kwart van het boek. Hierdoor is deze graphic novel nog echt een introductie tot het grote avontuur. De personages worden uit de doeken gedaan en er wordt wat verteld over Schreiborg en zijn geschiedenis. Na het aanspoelen van het schip begint er wel wat dreiging voelbaar te worden. Het Koninkrijk is zijn legers aan het verzamelen en Puc en Tomas gaan met de mannen van Schreiborg mee om zich bij deze legers aan te sluiten. Hier houdt het verhaal helaas alweer op, waardoor dit boek achterblijft op andere graphic novels die wel na een eerste deel je een voldaan gevoel geven.

Magiër: Leerling 1 is een leuke opstart naar het verdere verhaal van Magiër. Helaas is het oorspronkelijk boek te groot om in één strip te vatten en ontbreekt het daarom in dit eerste deel aan vaart en spanning. De keuze om deze graphic novel op de helft door een andere tekenaar te laten verzorgen pakt niet goed uit, omdat de stijl compleet anders is en de personages een heel ander gezicht krijgen. De band die je met de personages opbouwde wordt hierdoor voor een deel teniet gedaan.

Magiër 1: Leerling (graphic novel)

Raymond E. Feist | Boekerij | 2006
Originele titel: Magician: Apprentice

Puc en Thomas zijn twee keukenjongens die ervan dromen ooit een held te worden. Op een dag stuiten ze op een scheepswrak dat is aangespoeld op het strand vlak bij het kasteel. Ze ontdekken dat legers van een verre wereld een manier hebben gevonden om door een scheuring in de werkelijkheid Midkemia aan te vallen. Terwijl Thomas traint als soldaat en Puc een leerling-magiër is, groeien ze langzaam uit tot de helden die ze willen zijn, terwijl de oorlog hun leven – en hun vriendschap – voorgoed verandert.