Maar ik ben Frederik, zei Frederik – Joke van Leeuwen

0
173

Omslag Maar ik ben Frederik, zei Frederik

Frederik is een volwassen man, die in zijn eentje in een klein appartement woont. Hij werkt bij het knipkantoor. Daar knipt hij interessante artikelen uit om ze per onderwerp op een stapeltje te leggen. Dit gaat goed, totdat hij een krantenbericht tegenkomt over een meneer die hij kent. Opeens begint Frederik te krimpen en wordt hij weer een jongetje. Zijn collega’s schrikken ervan: waar is Frederik gebleven, en wie is die jongen in dat te grote pak met stropdas? Maar Frederik is nog steeds Frederik! Hij is alleen wat kleiner geworden.

Frederik is gewoon Frederik
Frederik kan prima voor zichzelf zorgen, maar opeens mag hij dat niet meer omdat hij een kind is geworden. De collega’s van Frederik brengen hem naar de portier en zeggen hem dat ze zijn ouders gaan bellen. Dat vindt Frederik helemaal niet nodig, want hij kan prima zelf naar huis rijden met zijn auto. Maar mag dat zeker ook niet van de politie, ook al heeft hij een rijbewijs?

Frederik probeert om weer een meneer te worden, maar het lukt hem steeds niet. En niemand gelooft hem als hij zegt dat hij eigenlijk Frederik is. Misschien kan Frommel, een meisje dat hij ontmoet in het park, hem helpen? Ze woont naast de broodjeszaak, waar ze af en toe een broodje ‘smul’ of een broodje ‘verras’ koopt. Frederik vindt het broodje smul wel lekker, maar moet erg opletten dat hij geen roze saus op zijn schone kleren krijgt. Dat zou hij erg vervelend vinden, want het zijn de enige kleren die hij heeft nu hij een kind is.

Grappig verhaal
Zoals je merkt, moet Frederik veel leren over het kind-zijn. Het verhaal is kort maar krachtig. Het is wel een tikje vreemd, en de schrijfstijl zal niet iedereen liggen. Maar naast dat ze het boek schreef, heeft Van Leeuwen ook zelf de illustraties getekend. De plaatjes passen er dan ook erg goed bij en zijn vaak nog grappiger dan het verhaal zelf. En dat terwijl je soms al hardop zit te lachen om Frederiks belevenissen. Hij bedenkt namelijk goede manieren om zich volwassen te gedragen, maar het lukt allemaal nét niet. Jong en oud zal erom moeten lachen, omdat je het je zo goed voor kunt stellen. Frederik is dan wel een meneer, maar dat wil niet zeggen dat hij helemaal volwassen is. Hij is en blijft een beetje knullig en onhandig. En hoe hard hij ook zijn best doet, de rest van de wereld ziet hem als een klein jongetje. Misschien is dat wel de boodschap van het boek: je kunt wel oud worden, maar nooit echt volwassen.

Maar ik ben Frederik, zei Frederik is een fijn boek voor kinderen die heel snel volwassen willen worden, juist helemaal niet volwassen willen worden, of voor volwassenen die zich nog kind voelen. Eigenlijk is het zelfs een leuk boek voor iedereen met een beetje fantasie. Duik in dit leuke, vreemde verhaal en laat je overtuigen dat Frederik echt wel Frederik is!

[product_page sku=”9789045116044″]

Maar ik ben Frederik, zei Frederik Boek omslag Maar ik ben Frederik, zei Frederik
Joke van Leeuwen