LUX: Een spannend jeugdverhaal met een vleugje E.T.

0
122

Als de 12-jarige Ben Sickafoose op een hete zomeravond een helder wit licht uit de hemel ziet vallen, weet hij nog niet dat niet veel later zijn hele leven op zijn kop zal komen te staan. Samen met zijn beste vriendin Lindsay besluit hij namelijk op onderzoek uit te gaan, en in een grot diep verborgen in het bos vinden ze wel iets heel bijzonders: een lichtgevend wezentje dat beschikt over speciale krachten…

Als het wezen Ben naar huis volgt, weet Ben het zeker: hij zal dit wezentje moeten beschermen totdat hij weet waar het vandaan komt. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het duurt namelijk niet lang voordat de agressieve Hatfield-bende op de hoogte raakt van de verschijning van het wezen, en zij hebben absoluut geen onschuldige plannen met hem. En alsof dat nog niet erg genoeg is, heeft Lindsay het thuis allesbehalve makkelijk. Zal het de twee vrienden lukken om het wezentje te beschermen en terug naar huis te brengen?

Nederlands debuut met een vleugje E.T.

LUX: Het geheimzinnige licht is de debuutroman van de Nederlandse Jesse Stael. Je zou zeggen dat zijn boek zich daarom in Nederland zou afspelen, maar niets is minder waar: het verhaal had namelijk niet Amerikaanser kunnen zijn. Brandende hitte, boze Mexicaanse boeren, football en een agressieve bende jongeren onder leiding van de zoon van de sheriff… Stael heeft het allemaal heel realistisch op papier weten te zetten, waardoor de woonplaats van Ben en Lindsay voor je ogen tot leven komt.

LUX is een vlot leesbaar, spannend en hartverwarmend debuut dat leest als een trein.

Waar dit verhaal ook een beetje aan doet denken, is de filmklassieker E.T. Nu zal de gemiddelde twaalfjarige waarschijnlijk nog niet op de hoogte zijn van het bestaan van deze film, maar voor de wat oudere lezers, maakt dit het verhaal tot een feest van herkenning. Het wezentje uit LUX is minstens even schattig als E.T., moet ook beschermd worden tegen de grote boze buitenwereld en vindt uiteindelijk weer zijn weg terug naar huis. Dit zorgt ervoor dat het verhaal misschien niet al te origineel en verrassend is, maar dat zal met name voor de jongere lezers absoluut geen probleem zijn.

Vlot verhaal met een serieuze ondertoon

Waar de film E.T. echter met name draaide om het mysterieuze wezen en zijn band met het jongetje Elliott, gaat LUX nog een stapje verder. Naast de verhaallijn over het wezen, draait het boek van Stael namelijk ook om de gezinssituaties van Lindsay, Ben en zelfs hun (nogal irritante) vriend Freddy. Alle drie hebben ze het niet bepaald gemakkelijk, maar Lindsay is er misschien nog wel het ergst aan toe. Ze maakt met behulp van het wezen een heel bijzondere ontwikkeling door, die dit verhaal een schrijnende, diepgaande ondertoon geeft. Het mooiste hieraan vind ik misschien wel dat er nergens in het verhaal expliciet benoemd wordt wat er aan de hand is, maar dat met name de wat oudere lezers precies zullen beseffen wat er gaande is.

Dat betekent echter zeker niet dat dit verhaal niet geschikt is voor jongere lezers. Dankzij de korte hoofdstukjes, de ruime interlinie, het vrij eenvoudige taalgebruik en het hoge tempo leest dit verhaal als een trein. Spanning wordt afgewisseld met emotie, en soms komt er zelfs wat humor om de hoek kijken (wijze les: ga nooit met een onzichtbaar wezen naar de supermarkt). Tel daarbij op dat dit boek een prachtig omslag heeft (inclusief glow-in-the-darkletters!) en dan kan ik toch niet anders dan tot de conclusie komen dat LUX een zeer geslaagd kinderboekendebuut is.

Al met al is LUX: Het geheimzinnige licht een vlot leesbaar, spannend en hartverwarmend debuut dat leest als een trein. Het verhaal zelf is misschien niet al te origineel, maar door de serieuze ondertoon, de bijzondere vriendschap tussen Ben en Lindsay en de algemene schattigheid van het wezentje weet dit debuut zeker indruk te maken. Hopelijk duurt het niet lang voordat er een nieuw boek van Stael verschijnt!

LUX: Het geheimzinnige licht Boek omslag LUX: Het geheimzinnige licht
Jesse Stael
9789048316915