Lux 4: Origin – Jennifer L. Armentrout

0
103

Het is Daemon eindelijk gelukt om zijn broers geliefde Beth te bevrijden. Maar als hij van tevoren had geweten wat het hem zou kosten, had hij het nooit gedaan. Katy is gevangen genomen door Daedalus en hier wordt ze zowel geestelijk als lichamelijk flink op de test gesteld. Daedalus laat haar dingen zien die ze van tevoren nooit voor mogelijk had gehouden en Katy zal een keuze moeten maken. Staat ze aan de kant van de mensen of de Luxen? En wie kan ze nou echt vertrouwen? Katy zal snel een keuze moeten maken, voordat het te laat is…

Hoe verder je komt, hoe beter het wordt

Deze serie begon in mijn eigen ogen echt niet sterk, maar het afgelopen deel had voor mijn gevoel al een stuk meer verhaal dan de voorgaande delen. Toch irriteerde ik me wel flink aan de overdreven ‘romantische’ bewoordingen. Gelukkig kwamen deze in dit deel haast niet voor. Daarnaast was het hele boek ontzettend spannend en gingen personages er ook echt op vooruit. Er zaten nog wel een paar missertjes in, maar over het geheel genomen was dit tot nu toe zeker mijn favoriete boek van de serie.

Katy krijgt een steeds grotere mond en gaat steeds steviger in haar schoenen staan. Ze wordt tot het uiterste gedreven door Daedalus en doet dingen die ze van tevoren niet voor mogelijk had gehouden, maar het maakt haar wel sterker. Het is bijna jammer dat na een tijd Daemon erbij komt, aangezien ze zich vanaf dat moment vaak weer achter hem verschuilt, terwijl ze goed genoeg voor zichzelf kan zorgen.

Geen overbodige luxen

Ook leer je in dit deel meer over de andere Luxen en hun doeleinden te weten. Zoals viel te verwachten, zijn niet alle Luxen het ermee eens dat ze maar altijd van de zijkant moeten meekijken en onderdrukt worden door het MvD. Ze vinden zichzelf het meesterras en willen de aarde voor zichzelf hebben. Dit neigt toch wel redelijk naar cliché, aangezien het idee van aliens uit de ruimte die hier naartoe komen om de aarde als hun eigen te claimen, toch wel een zeer veelvoorkomend concept is.

De actiescènes in dit boek zijn daarentegen echt fantastisch. Je zit in bepaalde scenes ook echt op het puntje van je stoel. Daarnaast was ik ook verbaast over het aantal slachtoffers in dit deel. Tot nu toe had Jennifer L. Armentrout pas één bekend karakter aan zijn einde gebracht, maar in dit deel vallen ze met bosjes neer. Dit maakte de grote gevechten ook realistisch en interessant.

Breaking Dawn of Origin…?

In dit deel komen ook een paar nieuwe personages voor, en zelfs een nieuw soort ras, namelijk de Origin. Dit zijn dus de kinderen van hybriden (zoals Katy en Beth) en Luxen. Deze kinderen zijn eigenlijk een verbeterde versie van de Luxen. Ze zijn superslim, sterk, en hebben ieder een andere kracht, zoals genezen. Ik ben er nog niet over uit of dit nou een positieve of negatieve toevoeging aan de serie is. De eerste twee delen van de Lux-serie gaven namelijk een flinke Twilight vibe. Door deel drie had ik de hoop dat dat voorbij was, maar het idee van superieure baby’s is toch wel weer erg Breaking Dawn-achtig. Het zou erg jammer zijn als ze op die manier in deel vijf de serie gaan afsluiten.

Sarcastische kindmaffiabaas

Een personage waarvan ik blij was dat hij weer terugkeerde, was zeker Luc. Deze jonge ‘maffiabaas’ vond ik al een erg leuke toevoeging in deel 3, waar hij helaas maar kort in voor kwam, maar hier speelt hij een veel grotere rol. Zijn sarcastische en grappige karakter, maakte het verhaal toch weer even luchtig op de momenten dat het zwaarder werd, wat in dit geval heel passend was. Je leert in dit deel ook meer over wie hij nou precies is, wat hem ook weer interessant maakt. Ik hoop zeker meer van hem te zien in deel vijf.

Hoewel dit deel zeker nog niet perfect is, is het een flinke verbetering in vergelijking met de afgelopen delen. De personages worden veel interessanter en de actie-scènes zijn echt spannend. De baby’s en de standaard ‘Alien wil de wereld overnemen’ had er niet per se in gehoeven, maar waren niet heel storend, tot nu toe. De vraag is of het laatste deel het niveau van de laatste twee delen aanhoud, of dat het zo weer in een Twilight sausje gedoopt gaat worden. Ik hoop oprecht op het eerste, maar heb er alle vertrouwen in dat ik er, of het nou goed of slecht is, er zeker van ga genieten.

Lux 4: Origin Boek omslag Lux 4: Origin
Lux 4
Jennifer L. Armentrout