Lux 3: Opal – Jennifer L. Armentrout

0
139

Daemon en Katy hebben hun gevoelens voor elkaar geaccepteerd, maar tijd om ervan te genieten is er niet. Dawson is teruggekeerd en hoewel dat op op zichzelf goed is, is Dawson niet meer de jongen die hij vroeger was. Daarnaast is de vriendschap tussen Dee en Katy volledig uit elkaar gevallen. En als dat nog niet genoeg is, komt er ook nog eens een oude bekende terug die zowel Katy als Daemon liever nooit meer hadden gezien. Ze worden voor moeilijke keuzes gezet die effect kunnen hebben op hun hele leven. Daemon en Katy zullen veel op het spel moeten zetten, maar of het het waard is, is nog de vraag…

Verbetering of verslechtering?

De Lux- serie is er één die ik met veel plezier lees, ook al kan ik er soms ook flink over klagen. In de eerste twee delen kwamen opvallend veel parallellen voor met Twilight en kon ik de personages soms echt niet uitstaan. Toch vond ik dat er in het verhaal van het tweede deel al echt vooruitgang zat. Dus ik was erg benieuwd of dit ook zo zijn in dit deel. Spoiler alert: ja dat vond ik!

Spuugbakjes zijn geen overbodige luxe

Daemon en Katy hebben elkaar geaccepteerd en zijn officieel een relatie begonnen. Natuurlijk zorgde dit voor meerdere slijmerige scenes, die soms echt wel te overdreven waren. Het begon af en toe haast naar een kasteelromannetje te neigen met zinnen zoals: ‘Mijn lippen voelden gezwollen aan toen hij met geloken ogen naar me grijnsde, maar achter die wimpers hadden zijn ogen de kleur van gedauwd lentegras.’ Ik kon deze scenes niet serieus nemen. Ik begrijp dat je mooi wil schrijven bij romantische scenes, maar dit ging wel erg ver.

Dankjewel Dawson

Als je voorbij deze relatie keek, zag je daarentegen een erg interessant verhaal en dit kwam vooral door Dawson. Hij is overduidelijk getraumatiseerd door alles wat er in de afgelopen jaren is gebeurt en heeft een one-track-mind. Hij wil zijn grote liefde Beth terug, zelfs al moet hij daardoor iedereen in gevaar brengen. Beth zit nog steeds gevangen en ze moeten veel op het spel zetten om haar te redden. Hierbij krijgen ze hulp van een nogal onverwachte bondgenoot, namelijk Blake. Zijn beste vriend zit ook gevangen, dus zullen ze hun krachten moeten bundelen om meer kans tot slagen te hebben. Het verhaal wordt hierdoor erg spannend, met ook meerdere grappige scenes, aangezien het vragen is om problemen als je Daemon en Blake bij elkaar zet…

Doden kunnen ook positieve invloed hebben!

Katy heeft een traumatiserende ervaring gehad aan het einde van deel 2, en dit heeft een duidelijke impact op haar karakter. Ze is feller geworden en neemt het heft wat meer in eigen handen, iets waar Daemon niet goed mee om kan gaan. Hij zou haar het liefst als een poppetje in de kast zetten. Het machogedrag van Daemon is dan ook flink irritant, maar gelukkig pikt Katy dit niet. Ze heeft haar luxkrachten voortaan goed onder controle en wil deze dan ook gebruiken. Ook Blake’s gezeik pikt ze niet meer. Dit is echt een vooruitgang in haar karakter. Daarentegen zijn er ook personages die er juist op achteruit gaan, zoals Dee. Bepaald gedrag is begrijpelijk na de traumatische ervaring uit het afgelopen deel, maar het zorgt er wel voor dat ze verandert in een personage die rechtstreeks uit Mean Girls gestapt kan zijn.

Voorspelbare spanning is ook spanning

Er zit veel spanning en actie in dit boek, die op sommige momenten ook wel wat voorspelbaar is. Wanneer iets klinkt en ruikt en voelt als een val, dan kun je er ook wel vanuit gaan dat het dat ook is. Opal eindigt met een groot conflict dar niet goed afloopt. Het heeft een open einde, waardoor je heel snel door wil naar het volgende deel om te ontdekken hoe het afloopt.

Hoewel de scènes tussen Daemon en Katy haast misselijkmakend zoet zijn, zorgen vooral Dawson en Blake voor de spanning en actie. Daarnaast kruipt Katy wat meer uit haar schulp, wat echt een verbetering is. Helaas gaat Dee er juist als personage echt op achteruit. Soms is Opal wat aan de voorspelbare kant, maar dat verandert niks aan het feit dat dit boek een duidelijke vooruitgang is ten opzichte van de afgelopen twee delen. Laten we hopen dat deze lijn stijgende blijft!