Lux 2: Onyx – Jennifer L. Armentrout

0
267

Nu Daemon en Katy verbonden zijn nadat hij haar geheeld heeft, nemen de problemen alleen maar toe. Katy heeft geen controle over haar nieuwe krachten en daarbij probeert Daemon haar over te halen om een relatie te beginnen. Maar is dat uit liefde of door de verbintenis? Katy probeert om te gaan met alle veranderingen, maar wanneer er ook nog eens een nieuwe jongen op school komt die interesse in haar toont, moet ze toch gaan kiezen. Gaat ze voor Daemon of voor Blake? En heeft ze echt wel tijd om hierover na te denken nu het ministerie van Defensie onraad ruikt?

En we gaan vooruit!

Als je de recensie van Obsidian hebt gelezen, weet je dat ik er niet heel enthousiast over was. Het was lekker om in de zomer te lezen, zonder al te veel erbij na te denken, maar als je dit wel deed, zag je enkele gekke dingen en iets te veel overeenkomsten met Twilight. Toch wist het eerste deel mij nieuwsgierig te maken naar de vervolgdelen. In dit deel gaat het weer erg veel over de relatie tussen Katy en Daemon, iets wat in de eerste helft van het boek soms frustrerend is. Katy maakt hierbij niet altijd de beste keuzes, waardoor ze toch een stuk minder leuk wordt. Maar wanneer het ministerie van Defensie in beeld komt, slaat ineens het verhaal om. Het wordt spannend en je bent benieuwd wat er gaat gebeuren. Vaak zijn het dingen die je van tevoren wel zag aankomen, maar toch wordt je meegesleurd in het verhaal. In de eerste helft is het soms echt vechten om erdoorheen te komen, terwijl je tweede helft zo uit hebt en uitkijkt naar het volgende deel.

Doe mij maar meer boeiende nieuwe personages

Er komen dit deel wat nieuwe personages voor en andere personages krijgen wat meer diepgang. Een nieuw personage is bijvoorbeeld Blake, de nieuwe klasgenoot van Katy die houdt van surfen en bloggen. Al snel toont hij interesse in Katy. Hierdoor gaan wel meteen de alarmbellen af, want het kan natuurlijk in een verhaal als deze niet zo zijn dat dit een normaal mens is. Langzaam maar zeker ontdek je meer over hem en zijn achtergrond. Hierdoor is hij een interessante toevoeging voor het verhaal. Ook ontdek je meer over Will, de nieuwe vriend van Katy’s moeder. Het is al snel duidelijk dat er met hem iets niet klopt. Dit wordt af en toe wel een beetje cliché, aangezien geen enkel personage met wat meer diepgang normaal kan zijn.

Iets te veel op Tinder gezeten?

Hoewel het verhaal echt een verbetering is ten opzichte van het eerste deel, waren er wel een paar irritatiepunten. Een grote daarvan is de relatie tussen Dee en Adam. Dee weet niet goed wat ze nou precies voor Adam voelt, maar het is wel de bedoeling dat Luxen zich voortplanten aangezien ze uitstervende zijn. Dee besluit daarom seks met Adam te hebben, wat haar bevalt, waardoor ze hierna een relatie krijgen. Dit lijkt me niet hetgeen waar jongeren een voorbeeld aan moeten nemen. Een ander irritatiepuntje was Katy zelf. Elke keer raakt ze geïrriteerd wanneer Daemon en Ash samen zijn, maar zelf gebruikt ze wel Blake om een reactie uit te lokken bij Daemon. Maar dan wel zeggen dat ze niks voor hem voelt. Haar gedrag is erg kinderachtig en tegenstrijdig. Gelukkig wordt dit naarmate het verhaal verloopt steeds minder.

Wie had verwacht ooit meer Ministerie te willen?

Wanneer de focus verschuift van Daemon en Katy naar de vreemde praktijken van het ministerie wordt het verhaal erg interessant. Zij houden de Lux in de gaten, maar wanneer Katy en de anderen ontdekken dat ze een hele andere agenda erop nahouden, besluiten ze het heft in eigen handen te nemen. Met een hele hoop spannende scènes waarbij je op het puntje van je stoel zit, wordt je meegenomen in de strijd tegen het ministerie van Defensie. Jennifer L. Armentrout maakt zelfs de heftige keuze om een redelijk belangrijk personage te laten sterven. Onverwacht, maar heel sterk neergezet. Het einde van het boek zorgt ervoor dat je echt behoefte hebt naar meer. Zeker een vooruitgang.

Hoewel er ook in dit boek wel wat irritatiepuntjes zaten, maakte het spannende verhaal in het tweede deel van het boek veel goed. Je hebt moeite met het boek opzij leggen en je wilt echt verder met het volgende deel. Toch is het moeilijk om de relatie tussen Daemon en Katy serieus te nemen, waardoor het toch af en toe wat tenenkrommend is. De liefhebbers van deze relatie kunnen daarentegen hun hart ophalen, want de volgende drie delen zullen nog genoeg (ietwat misselijkmakende) romantiek bevatten.

Lux 2: Onyx Boek omslag Lux 2: Onyx
Lux
Jennifer L. Armentrout