Low Town 1: De wreker van Laagstad – Daniel Polansky

0
49

Omslag Low Town 1: De wreker van Laagstad

In de achterbuurt van Rigus, de hoofdstad van de Dertien Landen, woont ons hoofdpersonage Warden. Hoewel het met Rigus steeds beter gaat nu de pest verdwenen is dankzij de afweerspreuken van de magiër, gaat het in Laagstad, de achterbuurt, nog steeds niet al te best. Warden, voormalig politieagent en oorlogsveteraan, handelt daar nu in verdovende middelen. Als hij, min of meer per ongeluk, op het lijk van een vermoord meisje stuit, kan Warden het niet laten om haar gruwelijke dood verder te onderzoeken. Hij komt terecht in een ingewikkeld web waar misdadigers hun sporen goed uitwissen en waar niets is wat het lijkt.

Een (h)eerlijk hoofdpersonage
Warden kan gezien worden als een soort detective. De voormalig agent handelt nu dan wel in drugs, maar probeert ook de orde te bewaren in Laagstad. In dat opzicht heeft hij best iets weg van Sherlock Holmes, alleen is Warden (zoals hij zelf zegt) nou niet bepaald een knappe vent en woont hij ook nog eens boven een kroeg. Zijn assistent is de jonge Mees, die zichzelf eigenlijk gewoon aan Warden opgedrongen heeft. Warden is hem dan ook lang niet altijd dankbaar voor zijn (ongevraagde) hulp, maar toch begint er een soort vriendschap te ontstaan tussen het onwaarschijnlijke duo.

Warden heeft overal contacten en daardoor komen er diverse personages voorbij die overigens ook allemaal goed uitgewerkt zijn. Elk van hen heeft een stukje achtergrondverhaal dat bij zijn of haar personage past, en de verhaalwereld wordt hierdoor zeer rijk. Warden is verder een hele eerlijke vent, en zal niets mooier maken dan het is. Als verteller is hij open tegen de lezer en zijn sarcasme zorgt ervoor dat ik regelmatig heb moeten grinniken tijdens het lezen.

Lezers die van thrillers, maar ook van (high) fantasy houden kunnen hun hart ophalen met De wreker van laagstad.

Niet voor zwakke magen
Zijn openheid zorgt er echter ook voor dat sommige scènes tot in detail beschreven worden, dus ook het vinden van lijken en beschrijven van bloederige gevechten. Warden windt er geen doekjes om, en als je een zwakke maag hebt zal je sommige stukjes dus graag alleen vluchtig willen doornemen in plaats van uitgebreid willen lezen. Ik ben gek op detectives en thrillers, maar van brekende botten en uitpuilende ingewanden word ik niet altijd gelukkig. Dit hoort echter tot op zekere hoogte bij het genre, en Polansky heeft zijn best gedaan om vechtscènes zeer levendig te beschrijven. Hierin is hij dus zeker geslaagd.

Een thriller met fantasy-elementen
Hoewel De wreker van Laagstad een goede thriller is, bevat dit boek ook meer dan genoeg elementen om de fantasyliefhebber tevreden te stellen. Polansky heeft de stad Rigus heel goed neergezet en je krijgt stukjes te lezen over haar rijke geschiedenis. Je leest ook over de tijd waarin Warden als soldaat meevocht in de oorlog en je krijgt stukjes mee over de pest die in de stad heerste toen Warden nog klein was. Gelukkig heeft een grote magiër, die bekend staat als De Kraanvogel, de pest met een spreuk weten te weren. Naast mysterie zit er dus ook magie in dit boek, en ook dit element is goed uitgewerkt. Lezers die van thrillers, maar ook van (high) fantasy houden kunnen hun hart ophalen met De wreker van Laagstad.

Af en toe vond ik het echter wel ingewikkeld om alle elementen van het verhaal uit elkaar te houden: sommige personages hebben bijnamen waarvan het me in het begin niet helemaal duidelijk was welke bijnaam precies bij welk personage hoorde, en ook de geschiedenis van de stad is zeker niet in één keer te bevatten. Ik denk dat De wreker van Laagstad dan ook een boek is dat leuker wordt naarmate je het vaker leest, en dat is ook zeker een compliment waard.

Taalgebruik
Zoals ik net al zei: Warden is erg eerlijk en humoristisch en ik heb regelmatig moeten lachen tijdens het lezen. Toch heb ik ook wel eens moeite gehad met dit boek. Ik lijk de enige zijn die hier last van heeft, want bij andere recensies lees ik er namelijk niets over terug. Ik vond namelijk dat er soms ontzettend kromme zinnen in het boek stonden waarbij ik echt even een stukje terug moest lezen om te begrijpen wat er nou precies gezegd werd.

Ook kwam ik wel eens een zin tegen als ‘Ze rimpelde haar neus’, en dat is gewoon niet hoe je zoiets in het Nederlands zegt. Ik krijg daarbij het gevoel dat ik het Engels door de tekst heen kan lezen en vind het jammer dat dit soort zinnen niet uit het boek gehaald zijn door de redacteur. Als vertaler heb ik natuurlijk liever geen kritiek op de vertaling en bovendien heb ik de Engelse tekst natuurlijk ook niet bij de hand, maar ik wil wel graag opmerken dat dit mij opgevallen is.

De Wreker van Laagstad

Daniel Polansky | Uitgeverij Q | 2013
Originele titel: Low Town: The Straight Razor Cure
Vertaling: Natalie Koch

Rigus is de prachtige hoofdstad van de Dertien Landen. De stad heeft echter ook een slecht gedeelte: Laagstad. Corruptie en criminaliteit zijn daar aan de orde van de dag. Het halfslachtige werk van de politie zorgt ervoor dat de meeste zaken onopgelost blijven.

Warden is een voormalig soldaat die tegenwoordig handelt in verdovende middelen. Wanneer een kind vermoord wordt gevonden in een steegje, gaat Warden op onderzoek uit. Al snel merkt hij dat hij in een wespennest terecht is gekomen. Er worden meer moorden gepleegd en Warden weet niet meer wie hij nog kan vertrouwen. Hij moet en zal de moordenaar opsporen. Als de moordenaar hem niet eerst op het spoor komt.

Vorig artikel7 stripboek verfilmingen waar we naar uitkijken in 2017
Volgend artikelDuizend hoog – Katherina McGee
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.