Love: de vos – Federico Brrémaud

0
5

Omslag Love: de vos

Op een vredig eiland wonen veel dieren in relatieve harmonie. Het is de kringloop zoals het altijd is geweest: eet of wordt zelf gegeten. Tussen deze dieren woont een vos, die op sluwe wijze zijn eten bij elkaar jaagt. Alles lijkt goed te gaan, totdat er een vulkaan uitbarst. De dieren slaan op de vlucht, maar lukt het ze om te ontkomen? Zal de vos zich hieruit kunnen redden?

In dit eerste deel van de serie komen verschillende dieren voor, maar zoals de titel al suggereert, staat de vos centraal. We volgen hem het hele verhaal door en leren hem een beetje kennen. Hij (laten er er vanuit gaan dat het een hij is) is een ietwat brutaal beest, dat op speelse wijze muizen en konijntjes vangt. Hij wordt knap neergezet, wat lastig is zonder tekst. Toch kun je door de gezichtsuitdrukkingen goed inschatten wat er door hem heen gaat.

De grootste troef is en blijft dat het geheel tekstloos is. De tekeningen dragen het verhaal volledig. Het begint rustig, met een algemeen beeld van het leven van de dieren op het eiland. Het leven gaat zijn gang, zonder dat het verveelt. De tekenaars hebben zich vooraf overduidelijk verdiept in het natuurlijk gedrag van de dieren die ze tekenen. Dit maakt het geloofwaardig en erg sterk. De uitbarsting van de vulkaan op het eiland komt op het juiste moment, zodat de aandacht niet verslapt. Toch gaat het verhaal op den duur wat vervelen, met name als de focus op de andere dieren wordt gelegd. De vos is echt de ster van het verhaal, en de andere dieren halen de glans er soms vanaf. Het verhaal lijkt eerst met name gericht op kinderen, maar dat verandert als de vulkaan uitbarst. Vanaf dat moment kan het iets te eng voor de jongere lezers worden. Het slot komt plots, waardoor het verhaal halverwege afgebroken wordt. Dit is frustrerend, maar maakt wel dat je het volgende boek in de serie zeker wilt kopen.

Tekeningen
Alles zit goed in elkaar, maar dit verhaal staat door de tekeningen. Ze lijken op een combinatie van de oude schoolplaten en tekeningen in japanse stijl. Ze weten te intrigeren en spreken voor zichzelf. Het is zelfs zo dat elke bladzijde een apart verhaal kan vertellen. Sommige tekeningen zijn zo mooi dat ze zo ingelijst kunnen worden en als schilderij kunnen dienen. De dieren zijn levensecht, de natuur lijkt levensecht, de kleuren zijn sprekend. Ik kan er geen kritiekpunt bij bedenken. Tel hierbij op dat de e-readerversie is gerecenseerd en het ‘echte’ boek dus alleen maar mooier kan zijn.

Love: de vos is een droombegin voor een serie. Het is prachtig geïllustreerd, vertelt een sterk verhaal en weet tot aan het einde te boeien. Dit is een boek dat je snel uit hebt, maar wat je nog uren vast kan houden om de tekeningen nog eens te bekijken of open op tafel wilt leggen om gasten te imponeren. Al met al een aanrader.