Lockwood & Co 2: De Fluisterende Schedel – Jonathan Stroud

0
62

Omslag Lockwood & Co 2: De Fluisterende Schedel

Sinds de zaak van de Schreeuwende Wenteltrap is er alweer een jaar verstreken. Dankzij de goede afloop van die zaak heeft Lockwood & Co een goede reputatie gekregen. De spannende en interessante zaken die ze sindsdien hebben gekregen lopen echter weer wat terug. Dan komt het moment dat ze een relatief simpele zaak krijgen. Lockwood & Co moet toezicht houden bij het ontruimen van een graf op een begraafplaats. Deze zaak loopt echter uit op een catastrofe en blijkt uiteindelijk veel groter uit te pakken dan vooraf werd gezegd en gedacht. Een zeer gevaarlijk relikwie is gestolen en moet koste wat kost teruggevonden worden. Dit heeft als consequentie dat Barnes besluit om Lockwood & Co en een team van Fittes op de zaak te zetten.

Karakters
In dit tweede deel van Lockwood & Co worden de karakters van Anthony, Lucy en Georges weer verder uitgediept. Je komt steeds meer over de personen te weten. Je leert in dit tweede deel de sterke kanten van de personen kennen, maar zeker ook hun valkuilen. De kracht van Stroud in deze serie is dat hij je alles laat beleven via Lucy. Daarom leer je de andere personen door haar kennen. Als iemand in haar allergiezone zit dan zit die persoon dat ook meteen bij jou en leer je die persoon op een wat negatieve manier kennen. Dat heeft Stroud weer zeer sterk doorgevoerd in dit boek.

Anthony blijft ook in dit boek een persoon die je alleen op de oppervlakte leert kennen. Hij is een zeer gesloten persoon, vertelt niks over zijn privé-leven of dingen die in het verleden gebeurt zijn. Zijn enthousiasme slaat ook in dit deel weer regelmatig om in optimisme, waardoor niet alle zaken zo soepel verlopen zoals hij ze van te voren heeft bedacht.

George krijgt in dit deel een nog belangrijkere rol als onderzoeker. Hij kan slecht tegen zijn verlies. Dat blijkt maar weer als een agent van Fittes hem te slim af is en een beter onderzoek heeft gedaan dan hij. Doordat hij een keer “verloren” heeft van een Fittes agent doet hij extra zijn best om bij deze belangrijke opdracht een perfect onderzoek te doen. Maar als George daarin doorslaat, wat gebeurt er dan? En heeft het iets te maken met het kwaadaardige relikwie dat gestolen is?

Lucy ontwikkelt haar Talent vooral in dit tweede deel. Je komt niet meer te weten over haar persoon als dat je al wist in het vorige deel. Waarom kom je dan wel meer te weten over alle andere personen die in het boek voorkomen? Het antwoord is eigenlijk heel simpel en voor de hand liggend: Lucy leert de personen beter kennen en daardoor leer jij als lezer deze personen beter kennen.

Schrijfstijl
Het tweede deel van deze serie is net als het vorige deel lekker vlot geschreven. Er zijn eigenlijk geen momenten dat je als lezer afdwaalt. Er gebeurt altijd wel wat, als lezer val je van de ene gebeurtenis in de ander. Tijd om lekker achterover te leunen en alles op je laten inwerken is er dan ook niet. Van begin tot eind zit je op het puntje van je stoel het boek te lezen.

Jonathan Stroud krijgt het ook in dit tweede deel weer voor elkaar om heel subtiel bepaalde gebeurtenissen aan je voorbij te laten gaan die aan je blijven knagen. Als lezer blijf je jezelf continu afvragen waarom die ene gebeurtenis nou wordt verteld, waarom komt het zo belangrijk over? Aan het einde van het verhaal komen deze gebeurtenissen wel weer naar voren en wordt dit ook besproken door Anthony, Lucy en Georges, maar een antwoord krijg je nog steeds niet. Je blijft aan het eind van het verhaal nog met een aantal vragen zitten waar je het antwoord niet op gekregen hebt. Als lezer hoop je maar dat dit een doorkijk is naar het volgende deel.

Met De Fluisterende Schedel heeft Jonathan Stroud wederom een prachtig boek geschreven De spanning en de humor spatten er vanaf, waardoor je het boek in een ruk wilt uitlezen. Het is net als het vorige deel, een vlot geschreven verhaal waar in korte tijd veel word beleefd. Met een paar open vragen waarmee je als lezer wordt achter gelaten word het weer wachten op het volgende deel. De titel is ook zeer goed gekozen. In het begin lijkt het een beetje een misplaatste titel, maar schijn bedriegt!

[product_page sku=”9789024567461″]

Lockwood & Co 2: De Fluisterende Schedel Boek omslag Lockwood & Co 2: De Fluisterende Schedel
Lockwood & Co 2