Liesl & Po – Lauren Oliver

0
43

Omslag Liesl & Po

Liesl is door haar gemene stiefmoeder opgesloten op een klein zolderkamertje. Haar vader is overleden en de enige persoon die ze nog ziet, is het dienstmeisje dat haar af en toe een beetje eten brengt. Liesls leven is miserabel en eenzaam. Maar dan verschijnt op een dag Po in haar kamer. Po is een geest en hij woont aan Gene Zijde, waar het ook behoorlijk eenzaam is. Samen met Bundeltje (waarvan het niet helemaal duidelijk is of het nu een kat of een hond is) gaat Po op zoek naar Liesls vader aan Gene Zijde, die hem vertelt dat hij pas rust zal vinden wanneer zijn as naast Liesls moeder begraven wordt, bij het Rode Huis. Po helpt Liesl ontsnappen uit haar zolderkamer en een lange en gevaarlijke tocht naar het Rode Huis begint…

Maar Liesl & Po vertelt niet alleen het verhaal van deze twee kinderen. Het gaat ook over Will, een wat klungelige jongen die in de leer is bij een alchemist. Will is uit het weeshuis gehaald door de alchemist en kreeg sindsdien niets anders dan scheldwoorden naar zijn hoofd geslingerd. Nu is Will ook niet zo’n heel dappere, slimme en knappe jongen, tot grote ergernis van de alchemist. Diens laatste opdracht wist hij bijvoorbeeld wel heel grondig te verpesten: Will moest een kistje met daarin de allergrootste, allerbelangrijkste magie wegbrengen, maar verwisselde dit kistje per ongeluk met het kistje waarin de as van Liesls vader zit! Dat is het begin van een groot avontuur, dat de drie kinderen zal samenbrengen en waarin vriendschap een belangrijke rol speelt.

Ontroerend sprookje
Liesl & Po is een prachtig verhaal over drie kinderen voor wie het leven absoluut niet meezit. Ze krijgen heel wat leed te verduren en zijn al dankbaar voor het kleinste beetje slaap of eten dat ze kunnen bemachtigen. Het lijkt het begin van een klassiek sprookje en daar doet de rest van het verhaal zeker ook aan denken. Kwade, moordlustige stiefmoeders, kinderhatende alchemisten en een wereld waaruit al het zonlicht is verdwenen… Het klinkt allemaal verschrikkelijk, maar gelukkig zijn er zeker ook lichtpuntjes in al die duisternis. Zo blijken Liesl, Po en Will elkaar perfect te kunnen helpen en loopt er ook nog een erg vriendelijke (en een beetje domme) bewaker rond met een kat in een draagdoek, die niets liever wil dan Will een warme muts geven. Dat is dan ook de mooie boodschap van dit verhaal: ook al lijkt het leven nog zo verschrikkelijk, er is altijd nog wel iets goeds te vinden in de wereld.

Het verhaal van Liesl, Po en Will gaat over heel veel dingen tegelijk. Zo gaat het natuurlijk over vriendschap en eenzaamheid, maar ook over rouwverwerking, liefde en het leven na de dood. En ook Liesls stiefmoeder, de alchemist, Freule Unique (voor wie de magie eigenlijk bedoeld was) en Mo de bewaker hebben allemaal hun eigen problemen en drijfveren. Al die verhaallijnen kunnen soms best ingewikkeld zijn, maar zijn toch allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook al blijven sommige dingen vaag en vreemd (zoals wat er met Mo’s zusje is gebeurd en wat voor leven Po vroeger had) en zijn sommige gebeurtenissen wel heel erg toevallig, het verhaal vormt toch een mooi geheel en het past juist bij de sfeer van het verhaal dat sommige zaken mysterieus blijven. De belangrijkste dingen worden in elk geval duidelijk en wie weet besluit Lauren Oliver ooit nog eens het levensverhaal van één van de andere personages op papier te zetten.

Levensechte personages
De personages in Liesl & Po zijn erg geloofwaardig en komen echt tot leven in het verhaal. Zoals ik al schreef hebben ze allemaal hun eigen problemen en drijfveren, wat ervoor zorgt dat ze erg realistisch overkomen. Jaloezie, haat, verdriet, angst en eenzaamheid komen allemaal voorbij en maken de personages sterker. Afgezien van een paar vrij stereotiepe personages (de kwade stiefmoeder bijvoorbeeld), zijn alle personages authentiek en maken ze een mooie ontwikkeling door. Het is absoluut niet moeilijk om je in te leven in hun gevoelens en emoties, ook al zijn ze soms nog zo primitief, zoals de sterke drang om een muts over de koude oren van een jongen te trekken. Elk personage is origineel en heeft zijn of haar eigen bijzondere trekjes, wat soms voor een traan, maar meestal voor een glimlach op je gezicht zorgt.

Lastig taalgebruik
Het taalgebruik in Liesl & Po past erg goed bij het verhaal, maar dit betekent jammer genoeg wel dat het vaak behoorlijk ingewikkeld is. Lauren Oliver schrijft in prachtige, lange zinnen met mooie woorden, die voor veel kinderen toch vrij pittig zullen zijn. Diezelfde mooie zinnen maken het boek echter ook interessant voor een veel bredere doelgroep dan alleen kinderen. Wat wel erg jammer is, is dat de mooie illustraties uit de oorspronkelijke versie van het boek niet in de Nederlandse versie staan. De cover is weliswaar erg mooi en past perfect bij het verhaal, maar juist voor die wat jongere doelgroep zouden de illustraties een mooie en heldere toevoeging aan het verhaal zijn geweest.

Liesl & Po is een prachtig sprookje, vol wonderbaarlijke gebeurtenissen. De personages zijn authentiek en levensecht, en ook al is het taalgebruik misschien wat ingewikkeld voor een jonge doelgroep, dit hartverwarmende verhaal is zeker een aanrader voor jong en oud.