Legendes van Shannara 1: Dragers van de Zwarte Staf – Terry Brooks

0
19

Omslag Legendes van Shannara 1: Dragers van de Zwarte Staf

Na het succesvolle Zwaard van Shannara schreef Brooks vele vervolgen om zijn wereld verder uit te diepen. Daarnaast schreef hij prequels om ook over het ontstaan van de Vier Landen te vertellen. Het tweeluikLegendes van Shannara is het laatste verbindende stuk dat de verhalen van de post-apocalyptische wereld en de verwoestende kracht van de moderne technologieën weer terugbrengt naar de meer epische fantasysetting van de eerdere Shannara boeken. Weet Terry Brooks de magie van Shannara wederom tot leven te wekken?

Dragers van de Zwarte Staf speelt zich vijfhonderd jaar nadat Havik zijn groep overlevenden een dal binnenbracht en daar beschermende barrières optrok, af. Nu is deze magische mist langzaam aan het bezwijken en zullen de mensen, elfen, spinnen en hagedissen uit het dal zich teweer moeten stellen tegen de gevaren van de buitenwereld. Daar hebben de overlevenden geen vrede gekend en is de aarde nog niet hersteld van de nucleaire winter. Een groot hagedissenleger (die zichzelf trollen zijn gaan noemen) staat klaar om het dal binnen te vallen en de bewoners van het dal moeten zich verenigen om dit gevaar te weerstaan. Ze zien zich echter tegengewerkt door onderlinge onenigheid en de politieke intriges van een religieuze sekte Kinderen van Havik.

Bij de fans van Brooks die vooral konden genieten van de fantasysetting van Zwaard van Shannara en de boeken erna zal dit verhaal in goede aarde vallen. De post-apocalyptische wereld die in de Krachten van het Kwaad en Geboorte van Shannara trilogieën werd geschetst is verder naar de achtergrond getreden en we bevinden ons weer in de wereld die we in de eerste boeken hebben leren kennen. Deze wereld is echter niet het enige wat trouwe lezers van de Shannara serie zullen herkennen in het verhaal. Brooks heeft namelijk de vertrouwde groep personages uit zijn pen laten komen. Het zijn archetypes van karakters die we tot nu toe in bijna elk Shannara boek zijn tegengekomen en daarom nauwelijks origineel aanvoelen.

Dit eerste deel van de Legendes van de Shannara is daarnaast vooral een prelude op de Grote Oorlogen die eraan zitten te komen. Er wordt een opmars geschetst dat nog nergens echt dreigend wordt en het heeft een einde dat nog geen antwoorden geeft. Het is dus afwachten op het tweede deel om dit verhaal af te kunnen sluiten.

Ondanks deze minpunten laat Brooks toch weer zien dat hij een vloeiend verhaal kan schrijven. Soms blijft Brooks een beetje steken in een te uitgebreide beschrijving van een personage, maar dit wordt altijd afgewisseld met stukjes actie die door een cliffhanger de lezer aansporen tot verder lezen. En voor de oudgedienden worden regelmatig verwijzingen gegeven naar locaties of objecten die later in de boeken zullen terugkomen, waardoor de puzzel van Shannara steeds completer wordt.

Brooks neemt zijn verhalen weer terug naar zijn oorspronkelijke setting, maar weet slechts invulling te geven aan de historische achtergrond van Shannara. Het verhaal zal bekenden van de Shannara-serie aanspreken, maar nieuwkomers in de serie doen er goed aan eerst te beginnen met een eerder deel.

Legendes van Shannara 1: Dragers van de Zwarte Staf

Terry Brooks | Boekerij | 2010
Originele titel: Legends of Shannara 1: Bearers of the Black Staff

In dit vervolg op Vluchtelingen van Shannara wordt opnieuw een zwaarbevochten vrede door de verschrikkingen van een door oorlog verwoeste wereld bedreigd. Vijfhonderd jaar zijn verstreken sinds Havik een groep haveloze overlevenden naar een dal bracht dat door een magische barrière werd beschermd. Nu is er door demonen een bres in de beschermende muur geslagen.

De laatst bekende Ridder van het Woord, Sider Ament, heeft een machtige zwarte staf die hij aan een nieuwe leider hoopt door te geven. Nadat hij de tieners Panterra Qu en Prue Liss, beiden begaafde Spoorzoekers, heeft gered, vraagt Sider aan hen om de Kinderen van de Havik te waarschuwen voor het dreigende gevaar. Helaas delen de leiders van hun raad niet Siders overtuiging dat er een invasie ophanden is. Terwijl Sider de andere kant van de barrière verkent, krijgen de jonge Spoorzoekers hulp van Elfen uit Arborlon.