Kronieken van het Rode Klooster 1: Maresi – Maria Turtschaninoff

0
55

Omslag Kronieken van het Rode Klooster 1: Maresi

Na jaren van honger en pijn is de jonge Maresi Enresdotter naar het Rode Klooster gevlucht, een toevluchtsoord op een afgelegen eiland waar mannen niet mogen komen. Daar leeft ze een veilig en beschut leven als novice, wachtend tot ze te horen krijgt wat haar taak in het leven zal worden. Als het aan Maresi zelf ligt, zal het iets met boeken zijn, want ze doet niets liever dan tijd doorbrengen in de bibliotheek, waar ze alles leest over de geheimen en mysteries van het eiland. Maar als er op een dag een nieuwe novice naar het eiland komt, wordt Maresi’s leven overhoop gegooid en blijkt dat de toekomst iets heel anders voor haar in petto heeft…

Vanaf het moment dat het meisje Jai naar het eiland komt, heeft Maresi door dat er iets helemaal fout zit. Ze is angstig, durft niet te praten en blijft dicht bij Maresi in de buurt. Maresi besluit het meisje onder haar hoede te nemen, en langzaam maar zeker ontdekt ze het vreselijke geheim dat Jai verbergt. Een geheim waaraan niet te ontsnappen valt, zelfs niet op een afgelegen eiland en hoog op de berg in een klooster dat beschermd wordt door de Oermoeder. Jai wordt namelijk achtervolgd door een vreselijk kwaad, dat niet zal rusten voor het haar te pakken heeft gekregen.

Maresi is een heel klein en mooi verhaal over een gebeurtenis die het leven van de gelijknamige hoofdpersoon heeft getekend.

Trage start
Als je de flaptekst en het eerste hoofdstuk van Maresi leest, dan krijg je al vrij snel het gevoel dat je aan het begin staat van een spannend verhaal vol actie en avontuur. Wat dat betreft zijn die teksten echter een beetje misleidend, aangezien het boek een behoorlijk trage start kent. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Maresi zelf, en voordat er echt iets gebeurt, legt ze eerst uitgebreid uit hoe het leven op het eiland er precies aan toe gaat. Het groepje vrouwen in het Rode Klooster houdt er namelijk een bijzondere levensstijl op na, vol mysterieuze gebruiken en rituelen. Het is absoluut interessant om over dit mythisch aandoende leven te lezen, maar juist omdat je spanning verwacht, voelt het toch allemaal een beetje langdradig aan.

Die spanning wordt pas opgebouwd als je al over de helft van het verhaal bent. Toch is dat niet zo’n heel groot probleem: ondanks de trage start leest het boek erg vlot weg en met zijn 183 pagina’s is het ook niet echt dik, waardoor je er zo doorheen bent. En als je dan eenmaal aangekomen bent bij het spannende gedeelte, dan is het bijna onmogelijk om de rest van het boek niet in één ruk uit te lezen. Wat mij betreft gaat dit tweede gedeelte alleen juist weer net iets té snel en ontbreekt de diepgang in de levens van de personages een beetje. Maresi zelf maakt wel een duidelijke ontwikkeling door, maar toch had ik graag ook de andere personages wat beter leren kennen en ben ik erg nieuwsgierig naar hun leven vóór het Klooster.

Memoires
Toch past deze trage start ook wel een beetje bij het verhaal. Het verhaal is namelijk geschreven als een soort memoires, waarin Maresi vertelt over het leven op het eiland en de gebeurtenissen die haar leven hebben veranderd. Haar taalgebruik is prachtig en haar beschrijvingen van de vele rituelen op het eiland zijn mooi en gedetailleerd. En ook al ontbreekt de spanning dus een beetje, toch zijn al deze beschrijvingen ook wel fijn. De gebruiken op het eiland zijn namelijk best complex en het duurt even voor je begrijpt hoe alles precies in elkaar zit. Samen met de nieuwe novice Jai leer je alles langzaam maar zeker steeds beter kennen, waardoor het uiteindelijk absoluut niet meer moeilijk is om je het leven op het eiland voor te stellen.

Al met al is Maresi eigenlijk een heel klein en mooi verhaal over een gebeurtenis die het leven van de gelijknamige hoofdpersoon heeft getekend. Het is geen echte fantasy, maar ademt toch een soort magisch, mythisch sfeertje, met een godin met drie gezichten die het eiland beschermt tegen het kwaad. En niet alleen de binnenkant van het verhaal is mooi: met de prachtige gouden tinten op de cover en de twee gedetailleerde plattegronden achter in het boek is Maresi een lust voor het oog (al is het misschien een tip om die plattegronden voortaan voor in het boek te zetten, zodat je er niet – zoals ik – aan het eind pas achterkomt dat die er ook nog waren…).

Vorig artikelDe Castlefest kronieken 2: De dood waart rond – Tim Lommerse
Volgend artikelThe Dwarves spel gebaseerd op de boeken van Markus Heitz