Kronieken van de Drenai: Legende – David Gemmell

0
65

Omslag Kronieken van de Drenai: Legende

De nomadenstammen van de Nadir zijn voor het eerst sinds tijden geschaard onder één vlag, die van Krijgsheer Ulric. Door omliggende landen binnen te vallen weet hij de oorlogszuchtige Nadir aan zich te binden en tevreden te houden. De Drenai zijn tot nu toe altijd buiten schot gebleven, onder andere door handelsovereenkomsten en donaties. Toch kunnen ook zij zich uiteindelijk niet onttrekken aan de strijdlustige ogen van de Nadir, die nu ook een invasie beginnen tegen de Drenai. De vestiging Dros Delnoch, gelegen in een belangrijke bergpas, is het enige obstakel dat de Nadir tegenhoudt. Dit immense fort, ook wel Egels Waanzin genoemd, is echter vrijwel verlaten omdat de Drenai hun militaire macht juist aan het afbouwen waren.

Roegnak de Doler, ook wel Roek genoemd, staat samen met slechts tienduizend verdedigers op de muren om de horde Nadir te weren. Hierbij is hun hoop gevestigd op de legendarische Druss, die in zijn jonge jaren de bijnaam Doodsbode heeft gekregen. Nu slijt hij zijn laatste dagen in eenzaamheid. In een visioen heeft deze legendarische bijlvechter nu te horen gekregen dat hij de keuze heeft te sterven op de muren van Dros Delnoch, of als een seniele oude man te eindigen. Hierop pakt Druss nog eenmaal zijn strijdbijl op om de Nadir tegemoet te treden. Maar wat heeft een zestigjarige man nog te bieden?

David Gemmel begon in 1976 met het schrijven van Legende, nadat hij werd gediagnosticeerd met kanker. Om zijn gedachten te verleggen schreef hij het verhaal over de belegering van Dros Delnoch als symbool van zijn strijd tegen de ziekte. Gemmel zelf was het fort en zijn verdedigers, constant onder belegering. Het einde van het boek liet hij afhangen van het einde van zijn strijd. Met dit in je achterhoofd wordt het lezen van de overwinningen en tegenslagen op de muur van Dros Delnoch en de onverzettelijkheid van Druss de Legende nog eens extra betekenisvol.

Sword & Sorcery in pure vorm
Gemmels Kronieken van de Drenai zijn echt pure Sword & Sorcery verhalen. Ze bieden volop actie, een interessante wereld en voldoende obstakels voor de helden. De schrijfstijl is ontzettend vlot en neemt de lezer als een razende mee door de actie. De diepte van Legende zit hem echter in de personages. De helden in dit boek kennen als geen ander hun eigen tekortkomingen, maken fouten en hebben twijfels. Zo tobt de legendarische Druss met zijn leeftijd. In zijn jeugd was hij onverslaanbaar, maar nu zijn lichaam steeds meer dienst weigert moet Druss zijn twijfels van zich af proberen te zetten. Het gehele leger van de Drenai kijkt namelijk op naar hem en zullen bij zijn falen alle hoop verliezen.

Roek heeft uit alle macht geprobeerd oorlog te vermijden, maar staat nu alsnog op de muren van Dros Delnoch. Hij moet erachter zien te komen dat zijn angst voor de dood juist zijn kracht is. Zijn trouw en moed zijn groter dan hij zelf denkt, maar het is boeiend om dit personage te zien worstelen met zijn plichten. Dit maakt hem als personage ontzettend interessant. Een ander memorabel personage is de bevelhebber Orrin. Een dik, bangelijk mannetje dat niets liever doet dan zijn ogen sluiten voor de bedreiging van de Nadir en de minachting voelt van zijn mannen. Hij weet zich langzaam moed in te praten en de waardering van zijn manschappen te winnen. De strijd, zowel innerlijk als uiterlijk, tijdens de belegering maken deze mannen krachtig en geven ze geloofwaardigheid.

Het magische tintje wordt gegeven door De Dertig, een groep monniken met telepathische krachten die de verdedigers bijstaat, zowel met zwaarden als hun kennis van geneeskunst. Zij bieden waardevolle hulp, maar de sjamanen aan de kant van de Nadir zijn tot alles in staat om de bescherming van De Dertig te doorbreken, zelfs mensenoffers…

Terugkerende thema’s
David Gemmel laat in al zijn Kronieken een aantal thema’s terugkomen. Bovennatuurlijke krachten die het opnemen tegen de mens, een kleinere groep mensen die zich teweer stellen tegenover een overmacht en de schimmige grens van goed en kwaad. Dit laatste komt ook terug door enkele hoofdstukken vanuit het oogpunt van Ulric. Hij komt hier naar voren als een eervolle man, die slechts het beste voor zijn eigen volk voor ogen heeft.

Het grootste thema uit Legende is echter heldendom. Gemmel probeert in zijn boeken te onderzoeken wat een held nou precies een held maakt. Het gaat hierbij om de keuzes die personen maken op momenten dat het erom gaat. De overduidelijke helden zoals Druss laten de lezer tijdens de ervaren dat het juist de mannen op de muur zijn die ogenschijnlijk onbeduidende acties ondernemen die de echte helden zijn. Hierdoor heeft het boek ook erg veel bijpersonages die eruit springen.

Gemmel begrijpt de personages, kan in hun huid kruipen. Of dat te maken heeft met de persoonlijke achtergrond van het verhaal of niet, de gemoedstoestand van de betrokkenen wordt fantastisch beschreven. Je voelt in de loop van de strijd hun hoop, hun angst, hun wanhoop en hun berusting. Gemmel weet als geen ander personages neer te zetten die tot de verbeelding spreken.

Legende is het eerste boek in de wereld van de Drenai, en doorstaat de tand des tijds zonder moeite. De strijd om Dros Delnoch woedt enkele maanden, maar Gemmel weet de vaart er goed in te houden. Zijn personages spreken ontzettend tot de verbeelding en behoren nog steeds tot mijn favorieten.

[product_page sku=”9789029068930″]

Kronieken van de Drenai: Legende Boek omslag Kronieken van de Drenai: Legende
Kronieken van de Drenai