Krondor: Robbie en de Kruiper – Raymond E. Feist

0
253

Omslag Krondor: Robbie en de Kruiper

Vorig jaar sloot Raymond E. Feist zijn monumentale Midkemia-reeks af met Het Einde van de Magiër. Gelukkig had hij voor zijn trouwe schare fans nog een kleine toegift achter de hand: Robbie en de Kruiper. Dit vierde deel van de Krondorserie moest de verhaallijn die wegens een rechtenconflict zo lang onafgemaakt bleef afronden, om daarna Feist de kans te geven te beginnen met zijn nieuwe project: een nieuwe serie met de werktitel A War of Five Kings.  In Robbie en de Kruiper gaat onze slimme meesterdief achter de geheimzinnige Kruiper aan, die het de Snaken in Krondor erg moeilijk maakt.

Krondor
Het eerste deel van de Krondorserie (Het Verraad) was een bewerking van een verhaal dat eerder was gebruikt voor een computerspel dat zich afspeelde in Midkemia (waar Feist overigens niet aan meeschreef). De boekenreeks breidde zich uit met nog twee delen, waarvan het derde deel (Traan der Goden) was gebaseerd op het verhaal van een tweede computerspel. Deze boeken speelden zich allemaal af tussen de gebeurtenissen van de Oorlog van de Grote Scheuring en de Slangenoorlog, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor Robbie de Hand, de slimme dief die zich op wist te werken tot beschermeling van prins Arutha. Er waren altijd plannen voor een vierde en vijfde deel, maar de rechten voor deze serie lagen bij Sierra, de makers van de spellen. Feist kreeg het niet voor elkaar de rechten terug te krijgen voor deze laatste twee boeken, maar na aandringen van zijn fans schreef hij uiteindelijk toch deze korte novelle om de serie enige afronding te geven.

In Robbie en de Kruiper krijgt de onderwereld van Krondor het aan de stok met de mannen van de Kruiper. Deze mysterieuze figuur lijkt de hand te hebben in veel gewelddadige schermutselingen in de stad en zorgt ervoor dat het al broze bestand dat bestaat tussen het dievengilde van de Snaken en de stadsbestuurders wankel begint te worden. De criminaliteit in Krondor stijgt en prins Arutha wil dat Robbie dit samen met Wiliam ConDoin, luitenant in de Prinselijke Garde en de zoon van magiër Puc, én hofmagiër Jazhara, het nichtje van de Keshische heer Hazara-Khan, tot op de bodem uitzoekt.

Robbie, die nu ook de titel Jonker Robert mag dragen, vermoedt dat de stad Durbin het centrum vormt van de activiteiten van de Kruiper en gaat daar op onderzoek uit. Al snel stuit hij enkele vreemde zaken die de aandacht vragen. De vindingrijke dief die iedere lezer van Feist in zijn hart heeft gesloten moet al zijn kwaliteiten aanwenden om tot op de bodem van de zaak te komen…

Herkenbaar
De schrijfstijl van Raymond E. Feist is in de loop van de jaren weinig veranderd en dat in principe niet erg. Hij schrijft namelijk erg prettig, kan putten uit de inmiddels rijke geschiedenis van Midkemia en weet als geen ander hoe hij de juiste snaar weet te raken bij het schetsen van de benodigde sfeer. Robbie de Hand is daarbij een van de populairste personages uit zijn oeuvre, dus alleen zijn aanwezigheid maakt het boek al interessant genoeg om te lezen. Wel wordt hierbij enige bekendheid met de serie en de personages verwacht. De vele referenties naar eerdere gebeurtenissen (en aanwijzingen voor latere ontwikkelingen) zullen mensen die hier niet bekend mee zijn ontgaan, waardoor het verhaal wat minder diepgang krijgt.

Wat helaas ook herkenbaar is, is de opzet van het verhaal binnen de Krondorserie. Er wordt een mysterie geopenbaard, de ontrafeling ervan verloopt met wat kleine tegenslagen en de uiteindelijke ontknoping blijkt dan, vooral voor de ervaren Feistlezers, niet zo onverwacht als gehoopt. Daarbij is deze novelle met zijn 155 pagina’s erg kort. Door de schrijfstijl van Feist, die met veel vaart en actie schrijft, vlieg je door de pagina’s heen en kom je al snel aan het einde van het boekje.

Robbie en de Kruiper is een leuk verhaal(tje), maar helaas niet meer dan dat. De schrijfstijl geeft je weer het bekende Midkemia gevoel, maar door de snelheid waarbinnen het verhaal verteld wordt, duurt dat niet al te lang. Voor fans van Feist en van de Krondor serie in het specifiek zal deze novelle absoluut niet misstaan op de boekenplank, al is het maar om de verhaallijn van de Krondorboeken afgerond te hebben. Voor mensen die nog niet of nauwelijks bekend zijn met zijn werk is het niet verstandig hiermee te beginnen.

[product_page sku=”9789024562886″]

Krondor: Robbie en de Kruiper Boek omslag Krondor: Robbie en de Kruiper
Krondor