Koude magie – Kate Elliott

0
17

Omslag Koude magie

Het is het einde van de achttiende eeuw en Europa staat op een tweesprong. Aan de ene kant zijn er de conservatieve koude magiërs die tegen iedere vorm van innovatie lijken te zijn; aan de andere staan de radicalen met hun technologische en sociale revolutie. Catherine Hassi Barahal en haar nichtje Beatrice krijgen hier weinig van mee. Ze gaan naar school, fluisteren over jongens en leiden een normaal leven als Kena’ani tienermeisjes. Catherine, die Cat wordt genoemd, woont bij Beatrice, die ze Bee noemt, en dier ouders in huis in de stad Adurnam. Op een dag staat er een koude magiër voor de deur bij de familie Hassi Barahal, die naar een oud contract de oudste dochter van de familie voor haar twintigste verjaardag komt opeisen. Cat is twee maanden ouder dan Bee; zij wordt door haar oom en tante zonder pardon uitgehuwelijkt aan de vreemde magiër.

Wanneer blijkt dat Cat niet de oudste dochter is, dat ze zelfs geen Hassi Barahal is, moet ze vluchten voor haar leven. Beseffend dat het Bee is waar men achteraan zit, besluit Cat haar nicht te gaan redden. Waarom wil het magiërshuis Bee dwingen tot een huwelijk? Kan Cat haar nicht veilig houden tot dier twintigste verjaardag, wanneer het contract ongeldig wordt? En kan ze ook haar eigen achtergrond ontrafelen?

Koude wereld
De wereld waarin Cat en Bee leven lijkt wel op onze eigen wereld in de achttiende eeuw, maar de auteur heeft een duidelijke alternatieve wereldgeschiedenis geschapen: het Romeinse Rijk is nooit helemaal ten onder gegaan en de invloed van volkeren uit Afrika en het Midden Oosten is veel groter dan in onze geschiedenis. Hierdoor heeft vrijwel iedereen een getinte huid, behalve degenen die van volbloed Keltische afkomst zijn. Ook haarkleuren en –stijlen zijn gemend en dat maakt deze wereld vreemder dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Een tweede verschil tussen onze eigen wereld en de wereld van Cat en Bee is de aanwezigheid van magie en een geestenwereld. Iedereen is bekend met magie, ook al kan niet iedereen deze gebruiken. Er zijn niet alleen koude magiërs, ook warme magiërs (smeden) en andere soorten magiërs. Helaas wordt er nog niet veel uitgeweid in dit deel over de andere vormen van magie. Hierdoor blijf je als lezer toch met vraagtekens zitten.

De geestenwereld is niet algemeen bekend, al wordt deze wel gevreesd. Het is een wereld vol met vreemde wezens en ongebruikelijke verschijningen, die eens in de zoveel tijd wordt vernietigd en herschapen door een vloedgolf. Tot slot is Cat en Bee’s wereld er eentje waarin ijstijden nog bestaan. Ze leven tijdens zo’n ijstijd, wanneer het pakijs een deel van Noord-Europa in beslag neemt. Het is er dus vrijwel altijd bitter koud en deze koude speelt op meerdere plaatsen ene cruciale rol in het verhaal.

Koud vs. warm
Maar in deze koude wereld draait het om warmte. Hoewel Cat eerst door haar familie verraden wordt, blijft ze loyaal aan haar nicht, die van niets wist. De vriendschap tussen de meisjes is heel erg sterk en in de tweede helft van het boek krijgt deze mooi vorm.

Ook de relatie tussen Cat en haar echtgenoot, de arrogante en machtige Andevai, gaat van koud naar warm. Hoewel ze eerst niets van hem wil weten, weet hij Cat gaandeweg steeds meer aan te trekken. Het blijkt dat Andevai toch niet zo arrogant en onvergeeflijk is als hij lijkt en dat intrigeert haar. Het gevolg hiervan is wel dat het er af en toe wel erg dik bovenop ligt. Cat blijft afgeleid raken door zijn knappe uiterlijk en dat is tijdens een vluchtactie niet erg geloofwaardig.

Verfrissend tempo
Kate Elliott moet al deze gegevens over de wereld en de magie kwijt in het eerste boek en dat is wel te merken ook: het verhaal komt erg langzaam op gang. Ook valt het op dat hier en daar in de klassieke valkuil wordt getrapt: informatieoverdracht door twee personages iets tegen elkaar te laten zeggen dat ze allang weten. Het is erg ongeloofwaardig dat Bee aan Cat uitlegt hoe hun volk in Adurnam terecht is gekomen, bijvoorbeeld. Beide meisjes zijn bijna twintig jaar oud; het lijkt me dat ze dat al wel eerder hadden gehoord. Zo zitten er nog meer momenten in, die wel nuttig zijn voor de lezer, maar technisch niet fijn voor de doorstroom van het verhaal.

Pas in de tweede helft van het boek raakt het geheel in een stroomversnelling. De actie barst los, de personages komen beter uit de verf en je gaat als lezer dan pas echt meeleven met de ontwikkelingen van zowel Bee als Cat. Er is meer dan genoeg dat niet verder ontwikkeld wordt; het is te hopen dat dit in deel 2 of verder nog wel gebeurd, want nu is het allemaal voornamelijk nog een informatiebrij en niet een soepel leesbaar boek.

Wat me in eerste instantie vooral opviel aan het boek, was dat de samenvatting op de achterkaft zo summier is. Na het lezen van het boek is duidelijk waarom: dit verhaal is niet kort samen te vatten. Kate Elliot heeft een behoorlijk gecompliceerde wereld geschapen, die weliswaar intrigeert, maar in volgende delen beter uitgekristalliseerd zal moeten worden om lezers echt aan zich te binden.

Koude Magie

Kate Elliott | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: Cold Magic

We schrijven eind achttiende eeuw. Europa staat op de drempel van een industriële revolutie, de eerste luchtschepen varen net uit en het volk lijkt eindelijk in opstand te durven komen tegen de wrede, koude magiërs die het continent onder controle houden. Magiërs die de lucht om hen heen letterlijk bevriezen en de technologische vooruitgang van het gewone volk verafschuwen. Cat Barahal en haar nichtje Bee volgen op school lessen in nieuwe technologieën, maar hen wordt ook geleerd de koude magiërs te vrezen. Als op een dag zo’n koude magiër aanklopt bij het huis van haar oom en tante, waar Cat sinds de dood van haar ouders woont, verandert haar leven van de ene dag op de andere. Haar oom en tante worden gehouden aan een contract dat jaren geleden is afgesloten en Cat wordt zonder pardon aan de magiër uitgehuwelijkt. Wie kan zij nog vertrouwen nu zelfs haar familie haar in de steek laat…