Khaal 1 – Stephane Louis

0
7

Omslag Khaal 1

In Khaal 1 wordt het verhaal van drie gevangenissen verteld waarin telkens een ander ras woont. Deze soorten zijn de mensen, telepaten (wezens die aan telepathie kunnen doen) en de etherianen (wezens die door muren kunnen lopen). De mensen worden geleid door de op macht beluste Khaal die ook de twee andere rassen wil domineren. Hiervoor krijgt Khaal ook de hulp van twee bannelingen, een etheriaan en een telepaat, waarmee hij een zeer speciale band heeft.

Klassieke elementen
Khaal 1 speelt zich af in een wereld die goed is neergezet door zowel de scenarist als de tekenaar. Hierdoor krijgt de lezer een mooi totaalbeeld van het reilen en zeilen van de maatschappij die er op de wereld heerst.
Wel is het jammer dat de wereld niet origineel is. Al snel is duidelijk dat Louis in zijn verhaal gebruik maakt van enkele klassieke elementen, zoals het feit dat drie volkeren elkaar haten, maar ook elkaar niet kunnen missen. Ze vullen elkaar aan, hoe zeer dat ook tegen hun zin is. Ook zal men nog andere van deze vrij klassieke, soms platgewalste verhaaltwisten vinden, die helaas – vanwege het te hoog spoilergehalte – niet vermeld kunnen worden.

Vooral dit laatste is een teken dat deze “klassieke” elementen zich in de fundamenten van het verhaal bevinden, waardoor het geheel een voorspelbaar en niet spannend karakter krijgt. En juist deze spanning kan een verhaal als Khaal goed gebruiken.

Prachtige tekeningen
De tekeningen van Sécher tillen Khaal 1 naar een hoger niveau. Ze zijn het vlees dat het geraamte, de plot, omhult. De illustraties zijn levensecht en Sécher heeft oog voor detail. De emotie en de sfeer spat uit elke tekening en past bijna altijd bij wat er op dat moment in het verhaal gebeurt.
De tekeningen zijn de aantrekkingskracht van het verhaal en zorgen voor de nieuwsgierig makende impuls, die de plot helaas niet biedt. Dankzij de tekeningen van een uitzonderlijke kwaliteit blijftKhaal 1 overeind. De uitgave bestaat uit een mooie hardcover en stevig papier. Ook zit er in de eerste druk een extra katern van acht bladzijden waar aan de hand van schetsen een soort van “making of” is te zien.

Platgewalste paden zakken in
Het is jammer dat verhaal en tekeningen van een totaal andere kwaliteit zijn. De clichés die in de fundamenten van de plot zitten, zorgen voor instortingsgevaar. Helaas blijft dit soms niet enkel bij gevaar. Voor mensen die een strip lezen puur voor de tekeningen is dit boek een aanrader. Voor mensen die naast prachtige platen ook een goed verhaal voorgeschoteld willen, zijn er betere alternatieven.