Kate Prospero 2: Blauwe maan

0
98

Omslag Kate Prospero serie 2: Blauwe maanAgente Kate Prospero werkt nu voor het Magic Enforcement Agency en het team heeft direct hun handen vol.  De aankomende blauwe maan zorgt voor onrust onder de inwoners van Babylon. Deze maan maakt bestaande magie namelijk sterker en ook nog eens onvoorspelbaar. Wanneer de beruchte Aprodithe, die één van de bekendste seksmagietempels van de stad runt, beroofd wordt van een lading magische drankjes lijkt de hel los te breken. De brouwsels werken lustopwekkend en kunnen met de aankomende blauwe maan zelfs leiden tot verkrachting. Ondertussen wordt Kate achtervolgd door haar verleden en blijft de klok tikken…

Een stoer verhaal
Ons hoofdpersonage Kate Prospero is een stoere, hardwerkende vrouw. Ze heeft de voogdij van haar broer Danny op zich genomen toen hun moeder overleed en de dwarse puber weet niet dat Kate in het vorige deel van de serie eigenlijk zijn leven gered heeft. Ze wil namelijk geheimhouden dat ze weer heeft moeten brouwen. Er is veel spanning tussen de twee, en Kate worstelt zichtbaar met de leugens die ze met zich meedraagt. Daarnaast moet ze er ook nog eens voor zorgen dat ze de dief te pakken krijgt die de magische brouwsels van Aphrodite gestolen heeft voordat de blauwe maan aanbreekt. Gelukkig deinst Kate nergens voor terug en stort ze zich volop in dit nieuwe avontuur. Samen met haar (aantrekkelijke!) partner Morales begint Kate vol goede moed aan de zaak…

Kate heeft veel herkenbare problemen: ze heeft een baan die veel van haar vraagt, familie die ze daardoor te weinig aandacht kan geven en ook haar liefdesleven is een puinhoop. Ze werkt hard voor haar geld, maar moet hiervoor wel een hoge prijs betalen: ze zorgt slecht voor zichzelf en de mensen om haar heen lopen gevaar. Ik heb tijdens het lezen veel respect voor Kate gekregen, en hoewel ik haar keuzes niet altijd even slim vond, vind ik wel dat Wells een heel stoer personage neer heeft weten te zetten waar ik tegenop kijk.

Seksmagie
In deze serie werkt het gebruik van magie even verslavend als het gebruik van drugs. In het eerste deel kwamen we te weten hoe gevaarlijk zogenaamde ‘grijze magie’ is (de verslavende, ‘niet schone’ magische drankjes die je op elke straathoek van Babylon kunt kopen), en in dit deel draait het vooral om zogenaamde seksmagie. Deze boeken zijn daarom ook zeker geschikt voor een wat volwassener publiek. Het verhaal is echter nooit plat, en naar mijn mening ook niet te grof. Er wordt gevochten in het boek en ook de ‘seksdrankjes’ en hun uitwerking duiken hier en daar op, maar toch weet Wells het allemaal stijlvol te houden met hier en daar wat humor.

Vrij standaard, maar wel leuk
Blauwe maan is niet per sé een heel vernieuwend boek. De overwerkte Kate is een vrij standaard personage met het slechte verleden dat haar blijft achtervolgen, haar moeite om op het juiste pad te blijven en haar verwarrende liefdesleven. Dit zijn niet bepaald verhaalaspecten die ik nooit eerder gezien heb. Sterker nog: deze serie voldoet eigenlijk aan alles waar een goede politieserie aan dient te voldoen, maar dan met de (goed uitgewerkte en hele leuke!) toevoeging van verslavende magie.

Als je van dit soort boeken houdt zit je met de Kate Prospero-serie zeker goed. Ikzelf geniet altijd met volle teugen van detectives en politieseries, zowel op tv als in boeken, en ik zou Kate Prospero ook zo in een tv-serie zien! Je hoeft echter geen vernieuwende verhaallijn te verwachten, al weet Wells het verhaal wel zo op te bouwen dat je nieuwsgierig blijft naar meer en er telkens op een goede moment een plottwist komt.

Als je fan bent van politieseries en magie, dan is deze serie zeker iets voor jou. Kate is een stoere dame die zich in een stad vol magiemisbruikers staande moet zien te houden. Verwacht niet iets heel vernieuwends, maar wel iets heel vermakelijks! Het lijkt er helaas op dat De Fontein gestopt is met deze serie, en dat vind ik erg jammer, ik wil namelijk graag weten hoe het verhaal verder gaat! Deel 3 is natuurlijk wel in het Engels beschikbaar. Wie weet dat ik me daar nog eens aan waag, want ik ben fan van deze serie!

Vorig artikelDag van het Fantastische Boek 2017
Volgend artikelDe wilde heks 4: Bloedzussen
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.