Kate Prospero 1: Grijze Magie – Jaye Wells

0
52

Omslag Kate Prospero 1: Grijze Magie

In Grijze magie leven we in een wereld waarin magie altijd heeft bestaan, maar waarin niemand wist hoe het precies werkte. Tegenwoordig zijn magische drankjes niet meer uit het dagelijks leven weg te denken, maar niet alle soorten zijn even veilig. Agente Kate Prospero, die vroeger ook regelmatig een drankje brouwde, maakt nu jacht op de verspreiders van illegale ‘grijze’ magie. Haar verleden blijft haar echter achtervolgen aangezien ze het nichtje is van een van de belangrijkste kartelbazen van de stad, en tot overmaat van ramp blijkt ook haar ex betrokken te zijn bij de zaak die ze momenteel onderzoekt…

Een nieuwe soort magie
Magie zien we terug in vele fantasyboeken, maar in Grijze magie heeft het wel een andere werking dan we inmiddels gewend zijn. Sommige mensen hebben hier namelijk aanleg voor magie (en dit heeft te maken met het gen voor linkshandigheid) en magie is alleen verkrijgbaar in de vorm van drankjes. Er zijn ‘schone’ drankjes te verkrijgen, maar ook veel ‘vuile’ die even verslavend werken als drugs. Ons hoofdpersonage heeft in haar jeugd veel te maken gehad met de vuile, ook wel grijze soort, en heeft magie voorgoed afgezworen na het overlijden van haar moeder. Haar jongere broertje Danny is echter maar al te geïnteresseerd in het brouwen van drankjes, en dit zorgt natuurlijk voor de nodige wrijving tussen de twee.

Een detectiveroman met een twist
Het plot in Grijze magie wijkt eigenlijk niet veel af van dat van de gemiddelde detectiveroman: een politieagente met een moeilijk verleden raakt persoonlijk betrokken bij een zaak en komt voor vele morele dilemma’s te staan. Zelf ben ik gek op dit soort verhalen, en Grijze magie past dus helemaal in mijn straatje omdat ik ook nog eens van fantasy houd. Magie als commercieel product is heel interessant uitgewerkt en Wells heeft het concept goed uitgedacht. Het plot is misschien niet heel origineel, maar detectiveromans zitten wel vaak vol plotwendingen, en ook bij Grijze magie is dit het geval. Het verhaal blijft telkens nieuwe wendingen aannemen en de spanningsboog blijft daardoor constant aanwezig. Het verhaal leest over het algemeen prettig weg, al waren er wel hier en daar wat slordigheidsfoutjes te ontdekken.

Grijze magie zit vol actie, maar bevat ook genoeg humor om de serieuze scènes af te lossen en je een glimlach op je gezicht te bezorgen tijdens het lezen.

Personages met humor
Kate Prospero is, zoals je kan verwachten van een politieagente, een pittige tante die geen blad voor de mond neemt. Ze zegt wat ze denkt, en omdat het boek vanuit de eerste persoon geschreven is, kan je je dus goed in dit personage inleven. Kate heeft een hilarische buurvrouw die weleens op haar jongere broertje past: de bejaarde Baba brouwt wat onschuldige drankjes en doet vooral aan hekserij, en ik heb regelmatig moeten lachen om de toeren die ze uithaalde om Kate’s liefdesleven wat meer pit te geven (er komt bijvoorbeeld een drankje aan bod dat Sekssap heet, ik bedoel maar). Grijze magie zit vol actie, maar bevat ook genoeg humor om de serieuze scènes af te lossen en je een glimlach op je gezicht te bezorgen tijdens het lezen.

Een brede doelgroep
Dit boek richt zich meer op de wat oudere lezer: Kate is achter in de twintig en onderwerpen als seks en geweld worden zeker niet gemeden in dit boek. Grijze magie is wel heel toegankelijk voor een breed publiek: het hoofdpersonage is wat ouder en kan daarom ook veel volwassen lezers aanspreken, maar ook veel jongvolwassenen zullen van dit boek kunnen genieten omdat de lezer zeker niet onderschat wordt. Het gaat er heftig aan toe in de magiekartels, en de komische scènes met Baba zijn dan ook een welkome afwisseling.

Grijze magie is een zeer vermakelijk boek waarin fantasyelementen gecombineerd worden met een goed detectiveverhaal. Magie als commercieel product is heel interessant en zeker goed uitgewerkt. Het boek is spannend maar ook humoristisch, en je gaat er dan ook snel doorheen. De zaak die in dit deel behandeld wordt, wordt naar tevredenheid opgelost, maar laat ook genoeg vragen achter om voor een interessant tweede deel te zorgen. Blauwe maan is inmiddels ook al verschenen, dus ik lees snel verder!

[product_page sku=”9789026137877″]

Kate Prospero 1: Grijze Magie Boek omslag Kate Prospero 1: Grijze Magie
Kate Prospero 1
Jaye Wells
9789026137877
De Fontein
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.