BoekenBoekrecensiesJong én oud kan genieten van Het Fabeldierenpark - De Vermiste Griffioenen

Jong én oud kan genieten van Het Fabeldierenpark – De Vermiste Griffioenen

-

Jonas moet wennen aan een nieuwe omgeving, door de plotselinge verhuizing met zijn vader om hun moeder te zoeken. Hij heeft moeite om nieuwe vrienden te maken, maar wanneer hij ineens een griffoen vindt, staat zijn wereld op zijn kop. Al helemaal wanneer hij ermee kan spreken! Wanneer hij de griffioen terugbrengt naar waar deze hoort, komt hij terecht in een park vol fabeldieren waar hij zich volledig op zijn gemak voelt. Samen met Evi, een van de dierenverzorgers, gaat hij op zoek naar de andere vermiste griffoenen, want als deze niet op tijd terug zijn, zijn niet alleen de griffoenen in gevaar, maar het hele park…

Leuk verhaal met whodunnit elementen

Dit boek was zowel hilarisch als spannend en is leuk voor jong en oud. Er zitten veel verschillende verhaallijnen door het boek heen, die elkaar versterken. Het verhaal van de moeder van Jonas die onverwachts verdwenen is, van Evi die het geheugen heeft moeten wissen van haar beste vriendin, van de griffoenen zelf die allen op zoek zijn naar een ander soort schat om te beschermen, maar ook het verhaal over hoe de griffoenen überhaupt hebben kunnen ontsnappen. Het verhaal is spannend, maar niet té, waardoor het goed werkt voor kinderen. Het verhaal is in basis toch wel vooral een grappig verhaal, maar er zit net zo goed een lichte whodunnit in verwerkt, waardoor kinderen ook zelf kunnen gaan nadenken wie de dader is.

Spannend verhaal voor jong én oud!

Hoewel Jonas als personage niet heel erg wordt uitgediept, geldt dat voor iedereen om hem heen dat juist wel, zelfs de griffoenen. Ieder diertje heeft zijn eigen karakter en reden om ervandoor te gaan. Maar ook alle andere dieren in het park zijn hilarisch, vooral de eenhoorns laten je flink lachen. Ik hoop dat het karakter van jonas nog wel wat meer gelaagdheid krijgt in de volgende delen, want dat verdient hij absoluut.

Wat ik ook zo goed vond aan dit boek was de hoeveelheid thema’s die naar voren kwamen. Veel thema’s die je verwacht, zoals verliefdheid en ouder worden, maar ook eenzaamheid en anders zijn, kwamen duidelijk naar voren. Ik denk dat kinderen door dit boek veel levenslessen mee krijgen die in de toekomst veel goeds kunnen veroorzaken. En het mooie is dat het niet overheersend doorkomt in het verhaal, maar er juist heel subtiel in is verweven.

De illustraties waren schattig, maar gaven het verhaal niet specifiek een extra dimensie. Wat dat wel doet daarentegen is het gratis spreekbeurtpakket dat je bij dit boek kunt krijgen! Hiervoor kun je de uitgeverij mailen. Dit maakt het voor kinderen wel extra leuk en vind ik een erg slimme actie van de uitgeverij.

Het verhaal eindigt op een spannende cliffhanger die erg onverwachts was, maar je wel meteen nieuwsgierig maakte. Ik vond het onverwacht en gewaagd in een kinderboek. Dit is er eentje die je zou zien in spannende whodunnits in de YA-wereld, maar die blijkbaar net zo goed werkt voor kinderen.

Wat een ontzettend leuk kinderboek was dit. Ik kan zelf al niet wachten om het volgende deel te lezen, want ik denk dat deze nog veel spannender gaat worden dan het eerste deel! Er zijn nog veel onbeantwoorde vragen na dit boek en ik ben benieuwd hoe deze beantwoord gaan worden. Daarbij wil ik graag meer fabeldieren, hoe meer hoe beter!

Het fabeldierenpark - De vermiste griffioenen Boek omslag Het fabeldierenpark - De vermiste griffioenen
Het fabeldierenpark
Kari Sutherland