Jalvin en het rijm van de Wold is de ideale introductie tot de wereld van Dizary

0
226

Jalvin en het rijm van de Wold is de nieuwe novelle van Patrick Berkhof dat zich in de wereld van Dizary afspeelt. Dit boekje is een prequelverhaal uit de begintijd, van voor het labyrint. Het is te lezen zonder verdere kennis van de wereld van Dizary, maar sluit erg goed aan bij de rest van de boeken. Zodoende zou dit ook een erg goede introductie zijn voor degene die nog niet bekend zijn met de toffe wereld van Patrick Berkhof. Een andere goede introductie is overigens aflevering 3 van de FantasyWereld Podcast, hier te beluisteren.

Het verhaal

Het verhaal gaat over Jalvin, een faun die een speciale gave bezit. Hij kan namelijk de herinneringen van mensen waarnemen. Deze herinneringen gebruikt hij als straatverteller om verhalen aan mensen te vertellen die hen persoonlijk raakt. Hij weeft herinneringen samen tot schitterende verhalen waar mensen graag voor betalen. Jalvin zelf weet juist niet zo veel over zijn verleden en herinnert hij zich niets van voor drie jaar geleden. Maar dit weerhoudt hem er niet van om zijn werk met energie te doen. Helaas voor Jalvin is er iets nieuws op komst: boeken. De eerste boeken worden gedrukt en daarmee komt zijn eigen broodwinst in gevaar. Want nu kan men verhalen lezen en lijkt er minder behoefte te zijn aan een goed verteld verhaal. Jalvin vindt het maar lastig en begrijpt niet waarom men zo gek is op boeken.

Ook dreigt er kwaad vanuit een andere hoek. Zo wordt Jalvin’s werk bedreigd door een rover. Een man is in staat om met een gigantische dromenvanger mensen hun herinneringen af te nemen. Deze gebruikt hij om in leven te blijven. De rover weet enkele van Jalvin’s toehoorders te pakken te krijgen en rooft hun herinneringen. Als Jalvin dit waarneemt weet hij niet zo goed wat hij ervan moet vinden, behalve dat dit hem beangstigd. Als hij er dan ook nog eens achter komt dat de rover naar hem op zoek is wordt het van essentieel belang dat hij zich weer gaat herinneren wat hij eigenlijk in de stad kwam doen waar hij al drie jaar optreedt als straatverteller. Want Jalvin draagt een gigantisch geheim met zich mee. Een geheim dat vele slechteriken in handen willen krijgen en dat een ander licht laat schijnen op de wereld van Dizary.

In dit korte verhaal trotseert Jalvin de rover, boeken en zijn eigen angsten. En alles leidt tot één punt, Jalvin’s heden en toekomst.

De focus op de kracht van de verbeelding is een verfrissend thema dat goed tot zijn recht komt in het verhaal.

Personages, Neilpoort en humor

We volgen in dit korte verhaal dus de faun Jalvin. Deze wezens zijn niet nieuw in het fantastische genre, maar komenwat mij betreft te weinig voor. Wat tof dat er dus faunen in dit werk zitten en het laat mooi zien hoe veelzijdig de wereld van Dizary is en hoeveel wij, de lezers, nog verrast kunnen worden in deze knotsgekke wereld. Naast de Faun Jalvin zijn er pratende bomen, tovenaressen en is Jalvins beste vriend een wandelende steen genaamd Kobbel. Kobbel is een Runensteen en naast dat hij een steen is en magie bezit, is dit wezen erg mysterieus. Zoals altijd geldt, niets is wat een lijkt in Dizary en als je oplet merk je ook vele grappige dingen op.

Ook is er weer een nieuwe plaats om te ontdekken. Dit boek speelt zich namelijk af op maar 1 plek, Neilpoort. Neilpoort is een havenstad waar we in de vorige boeken nog niet zijn geweest. Ook Neilpoort wordt uitvoerig beschreven (in ieder geval het marktterrein waar het grootste gedeelte van het verhaal zich afspeelt) en spreekt tot de verbeelding. Neilpoort is een stad met veel diversiteit, waardoor er elke dag weer iets anders te zien is. Jalvin is van mening dat hij niet door de Wold hoeft te reizen om alles te zien. Want door alle mensen die hier aanmeren en langskomen ziet hij de hele Wold, en hij heeft een soort van gelijk.

Een van de grootste dingen waar Patrick Berkhof mee speelt is humor. Zijn vorige boeken zaten vol humor en laat ik dit zeggen, Jalvin en het rijm van de Wold zal hierin zeker niet tegenvallen. De interactie tussen personages en voorwerpen zit weer vol humor dat van hetzelfde kaliber is als de vorige boeken. Super vermakelijk.

Jalvin en het rijm van de Wold, een verhaal uit de begintijd van Dizary is een zeer vlot en humoristisch geschreven boekje dat een leuke toevoeging is aan de al bestaande reeks. De wereld van Dizary wordt weer een beetje verder uitgediept, we leren weer nieuwe personages kennen die hun stempel op de wereld weten te drukken en goed uitgediept worden en we krijgen vooral weer knotsgekke dingen voorgeschoteld. Patrick Berkhof heeft met dit kortere verhaal extra zijn best gedaan. Zijn focus op de kracht van de verbeelding is een verfrissend thema dat goed tot zijn recht komt in het verhaal. Ook aan de vormgeving ontbreekt niets. De omslag is voor mij de mooiste tot nu toe en elk hoofdstuk heeft aan het begin een kleine illustratie. Dat is zeker een trend die doorgezet mag worden. Al met al een hartstikke leuke toevoeging die absoluut weer smaakt naar meer van de Wold. Jalvin en het rijm van de Wold krijgt een dik verdiende 4,5 ster.

Jalvin en het rijm van de Wold Boek omslag Jalvin en het rijm van de Wold
Patrick Berkhof
7439655647644
Uitgeverij Versa
oktober 2020
132 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.