Jager & Prooi 1: Jager – Kim ten Tusscher

0
41

Omslag Jager & Prooi 1: Jager

Kim ten Tusscher is een schrijfster die hard aan de weg timmert. Na haar debuutroman Hydrhaga schreef ze de Lilith-trilogie en in april kwam ze met Jager, het eerste deel van haar nieuwe tweeluik Jager & Prooi dat zich in dezelfde wereld afspeelt, maar dan decennia eerder. Inmiddels zijn Hydrhaga en Gebonden in Duister bovendien naar het engels vertaald. Daarnaast blogt ze over schrijven (ook voor FantasyWereld), jureert ze geregeld verhalenwedstrijden en is ze vaak op evenementen te vinden. Wie zo serieus bezig is met schrijven kan niet anders dan erin groeien. Dat blijkt dan ook uit Jager, waar Ten Tusscher niet alleen voortbouwt op haar eigen werk, maar ook haar personages dwingt te groeien en te veranderen.

Oorlog en innerlijke strijd
Meaghun is de oudste zoon van de Godin Margal. Zij is naar de wereld teruggekeerd om die te bevrijden van de invloed van haar duistere broer Moriën. Als haar voornaamste Jager is het Meaghuns taak ongelovigen te zuiveren of hen te doden als ze wisselaars zijn, mensen die in dieren kunnen veranderen. De gezuiverden worden naar de hoofdstad van Margals rijk gebracht om te integreren in haar maatschappij. Dat gaat natuurlijk niet vlekkeloos, waardoor de spanningen in Ilahidir gevaarlijk toenemen. Margal en haar raad van pontifices hebben Meaghun nu meer nodig dan ooit, maar ondertussen begint ook zijn geloof te wankelen…

Fantasy met psychologische diepgang
Met elk boek laat Ten Tusscher zien dat ze zich als schrijfster blijft verbeteren. Vanaf het begin af aan is Jager pakkend en dynamisch, met levende personages die door tegenslagen en dilemma’s steeds meer diepgang krijgen. Als recensent keek ik al gauw niet meer naar opbouw en spanningsboog, schrijfstijl en grammatica, maar voelde ik me in een wereld geworpen met een heel eigen geschiedenis en de daarin ontstaande wereldbeelden zetten mij aan het denken.

De Lilith-trilogie biedt genoeg aanknopingspunten voor een vervolg, maar Ten Tusscher kiest met Jager & Prooi voor het omgekeerde en gaat juist terug in de tijd. De twee reeksen zijn daardoor onafhankelijk te lezen, maar hebben wel aanknopingspunten waardoor ze elkaar verdiepen. Ook in Jager gaat het verhaal weer over personen wiens wereld sterk verandert en die op zoek moeten gaan naar wie ze werkelijk zijn. Dat is niet makkelijk door de vele denkbeelden die met elkaar in conflict zijn. Iedereen strijdt voor waar hij in gelooft en met name voor de twijfelende Meaghun is het daartussen niet makkelijk te ontdekken wat waar is en wat niet.

Zoals kenmerkend is voor Ten Tusschers verhalen heeft ook in Jager niemand de wijsheid in pacht en zal elk personage zijn eigen waarheid moeten vinden.

Toch is de rolverdeling tussen goed en kwaad in Jager een stuk duidelijker dan in de Lilith-trilogie. In hun totale overtuiging zijn de Margalianen blind voor elke andere denkwijze. Ondanks hun goedbedoelde idealen behandelen ze daardoor de ongelovingen wreed en begriploos op een manier die wij in deze maatschappij ons moeilijk kunnen voorstellen. Vanaf het begin af aan voel je dat er iets moet veranderen en daardoor ben je Meaghun eigenlijk steeds net een paar stappen voor. Zijn worsteling met Moriën lijkt soms nogal naïef omdat wij allang twijfelen aan de grondslagen waarmee hij is opgevoed.

Ten Tusscher neemt de tijd om zijn innerlijke transformatie goed en realistisch neer te zetten, maar dat vertraagt de voortgang van het verhaal wel. Gelukkig zijn er in de tussentijd ook andere interessante personages die de plot gaande houden, elk met hun eigen crisis en strijd. Uiteindelijk begint al het grondwerk zijn vruchten af te werpen en het boek sluit af als een sterke opmaat voor het slotdeel, waar Meaghun eindelijk zelf het heft in handen kan nemen en moet vechten voor waar hij voor staat. Of niet… want met Ten Tusscher weet je het maar nooit.

Decennia vóór Lilith is de wereld gevangen in een strijd tussen licht en duister, maar het lijkt erop dat het licht zichzelf verblindt. Zoals kenmerkend is voor Ten Tusschers verhalen heeft ook in Jager niemand de wijsheid in pacht en zal elk personage zijn eigen waarheid moeten vinden. Daardoor krijgt het boek meer diepgang dan de standaard fantasy en heeft het duidelijk een eigen stijl. Wel moet het natuurlijk een verhaal blijven en dat verdwijnt door de overpijnzingen en dilemma’s soms een beetje naar de achtergrond. Het echte oordeel kan natuurlijk pas geveld worden na het slotdeel van dit tweeluik, waar na deze opbouw ons waarschijnlijk wat meer magie en zwaardgekletter te wachten staat.

Jager en Prooi 1: Jager

Kim ten Tusscher | Zilverspoor | 2014

Met het tweeluik Jager & Prooi keert Kim ten Tusscher terug naar de wereld van Lilith, maar dan decennia voor de machtige drakenwisselaar wordt geboren.

Sinds de terugkeer van de Godin Margal naar de wereld, proberen haar Jagers de vrede te herstellen. Wisselaars worden gedood en halfbloedjes gezuiverd in een oorlog die geen inwoner van Naftalia ongemoeid laat.

Meaghun is Margals oudste zoon en haar meest gevreesde Jager. Maar kan hij het gevaar dat Ilahidir nadert tegenhouden? Of is hij het zelf die de idealen waar hij voor vecht omver zal werpen?