Is er dan niemand boos? – Toon Tellegen

0
344

Omslag Is er dan niemand boos?

Over de boeken van Toon Tellegen valt veel te zeggen, maar één vraag duikt altijd op: zijn die dierenverhalen nu voor volwassenen of voor kinderen bedoeld? Uitgeverij Querido mikte in eerste instantie op kinderen, maar al snel vielen de boeken ook in de smaak bij volwassenen. En Tellegen zelf schrijft intussen gewoon door, voor om het even wie. Sinds kort ligt er weer een nieuwe uitgave van Is er dan niemand boos? tussen de kinderboeken in de boekhandel. Maar is dat wel terecht?

Boze beesten
Vanaf het omslag wordt je aangekeken door een kwaaie kikker. En daar gaat het boek ook over: losse verhalen over allerlei boze dieren. De eenzame klipdas is bijvoorbeeld woedend dat de zon elke dag ondergaat, de aardworm en de tor maken ruzie over wie van de twee bozer is, en het aardvarken is laaiend als hij rechtop staat. Gelukkig staat-ie daarom meestal op zijn kop.

De muis krijgt op een dag bezoek van de kreeft, die allerlei soorten boosheid verkoopt. De egel weet niet zeker hoe het voelt om boos te zijn, en probeert daar iets op te vinden. In het een-na-laatste verhaal krijgt de krekel les in boosheid van de tor. Lukt het de krekel om genoeg boze gedachten te verzinnen?

Toch een beetje zielig
Is er dan niemand boos? bevat in totaal twaalf verhalen, van elk zo’n vier tot vijf pagina’s lang. Veel tekst is het niet, en het boek staat dan ook vol met illustraties van Marc Boutavant. Die tekeningen zien er een beetje retro uit, maar ze hebben ook een eigentijds sfeertje: de dieren wonen niet in een of ander verlaten bos, maar zouden best wel eens in het bosje in de buurt of in de achtertuin kunnen zitten. Je ziet de egel bijvoorbeeld onder een rozenstruik met een etiketje eraan en in het bos kom je af en toe een plastic dopje of een klimrek tegen, of een steen met de markering voor een wandelroute.

Die sfeer maakt de tekeningen extra leuk, maar ik vraag me af of Is er dan niemand boos? wel echt als kinderboek mag gelden. Zeker voor de allerjongsten – en voor hen lijkt het boek wel bedoeld, met al die illustraties – zijn de verhalen misschien toch iets te ‘vaag’ of te verdrietig. Vooral de klipdas is ondanks zijn boosheid eigenlijk best zielig, net als de olifant die maar uit bomen blijft vallen en de spitsmuis die de eekhoorn maar niet boos krijgt. Het zijn meestal geen verhalen waar je hardop om moet lachen.

Misschien gaat het er bij Tellegen vooral om of het leuk is om voor te lezen, en dat zit wel goed.

Daarnaast mist er vaak een echte ontknoping. Het verhaal van de eekhoorn en de mier draait bijvoorbeeld om wat de eekhoorn zou verzinnen om de mier te laten blijven, maar wát hij uiteindelijk verzint wordt nooit uitgesproken. De laatste zin is: “Nu moet ik het zeggen, dacht de eekhoorn en verzon iets.” Voor jonge, nieuwsgierige waarom-vragers lijkt me dat iets té filosofisch.

Toch staat het boek vol met sterke personages en aansprekende situaties. Alle facetten van boosheid komen aan bod, van wanhopige woede tot koppige kwaadheid. En in het laatste verhaal is de boosheid zelfs helemaal verdwenen, wat ook heel interessant is: is het nu erg dat zo’n negatief gevoel verdwijnt, of niet? Misschien is de vraag dan ook eigenlijk niet of het boek geschikt is voor kinderen, maar of het voor jezelf leuk is om voor te lezen. En met dat laatste zit het dankzij de mooie platen en de losse, afgeronde verhalen wel goed: desnoods vul je zelf de gaten in het verhaal nog even aan.

Dat Toon Tellegen kan schrijven, daar bestaat geen twijfel over. Ook de tekeningen van Marc Boutavant zijn heel sfeervol, in een wat retro aandoende stijl met moderne details. Toch zijn de verhalen voor jonge kinderen misschien iets té filosofisch: de dieren zijn soms best een beetje zielig en er is vaak geen echte ontknoping, waardoor je met heel directe vragen blijft zitten. Maar misschien gaat het er bij Tellegen ook vooral om of het leuk is om voor te lezen, en dat zit wel goed.

[product_page sku=”9789045116884″]

Is er dan niemand boos? Boek omslag Is er dan niemand boos?
Toon Tellegen