Inwijding – Veronica Roth

0
11

Omslag Inwijding

Het futuristische Chicago is verdeeld in vijf facties: Zelfverloochening, Eruditie, Oprechtheid, Vriendschap en Onverschrokkenheid. De zestienjarige Beatrice Prior is opgegroeid in Zelfverloochening. Haar hele leven heeft in het teken gestaan van onbaatzuchtigheid, maar daar gaat nu verandering in komen. Als ze zestien wordt, moet Beatrice een test ondergaan die zal uitwijzen bij welke factie ze het beste past. Daarna mag ze kiezen of ze bij haar eigen factie blijft of verhuist naar een ander stadsdeel. Maar tot haar grote schrik geeft de test geen eenduidig resultaat. Beatrice is Afwijkend en past bij geen enkele factie. Een levensgevaarlijke uitkomst, want de leiders van de facties zien Afwijkenden als een bedreiging. Afwijkenden zijn namelijk onvoorspelbaar en niet te beïnvloeden…

Afwijkend zijn is echter niet het enige probleem van Beatrice. Ze voelt zich niet thuis in Zelfverloochening en besluit te verhuizen naar Onverschrokkenheid; de factie van de dapperen. Daar moet ze eerst de Inwijding ondergaan voordat ze wordt toegelaten; een serie angstaanjagende en gruwelijke tests, waarbij doodgaan ook een optie is. Gelukkig sluit Beatrice al snel vriendschap met een paar andere overstappers en duurt het niet lang voordat de Onverschrokkenen haar tolereren. Maar terwijl Beatrice haar Inwijding probeert te halen en verliefd wordt op één van haar leraren, ontstaat er oorlog tussen de facties. En Beatrice ontdekt al gauw dat zij als Afwijkende daar een belangrijke rol in zal spelen.

Sterke wereld, sterke karakters
De wereld die Veronica Roth neerzet in Inwijding is erg bijzonder. Elke factie heeft zijn eigen eigenschappen en wil deze zo goed mogelijk naar buiten uitdragen. De Zelfverloochenaars zijn onbaatzuchtig, de Oprechten zijn eerlijk, de Erudieten willen zoveel mogelijk kennis opdoen, enzovoorts. In eerste instantie lijkt de wereld van Inwijding een beetje vergezocht, want waarom zou iedereen in verschillende facties gaan wonen? Maar daar heeft Roth iets op bedacht: elke factie heeft zijn eigen taken en kan daarmee andere facties ondersteunen. Zo bestuurt Zelfverloochening de stad, aangezien zij enkel het beste voor hebben met anderen en nauwelijks aan zichzelf denken. Het klinkt heel logisch en door de vele details wordt Beatrice’ wereld heel geloofwaardig gemaakt. Wat wel opvalt is dat er in het boek niet verder wordt gekeken dan Chicago. Zijn er geen andere steden en landen meer? Alles draait om de stad zelf en aan de buitenkant van de stad wonen de factielozen. Daarachter is een hek dat de stad beschermt. Maar waartegen? Dat blijft onduidelijk. Er lijkt verder niets te zijn, wat best vreemd is. Voor de inwoners lijkt het in ieder geval een ideale wereld, maar algauw blijkt dat dit niet het geval is.

De personages in Inwijding zijn sterk. Beatrice is iemand met wie je gemakkelijk mee kunt leven, al maakt ze soms misschien niet de keuzes die jij zou maken. Als ze voor Onverschrokkenheid kiest, besluit ze een ander persoon te worden. Ze noemt zichzelf Tris en begint een nieuw leven. Tris maakt een duidelijke ontwikkeling door in dit boek en ze komt tot leven door haar twijfels en keuzes. Toch lijkt het Afwijkende van Tris niet heel bijzonder, omdat het moeilijk voor te stellen is dat je zelf maar in één van de vijf facties zou passen. Iedereen is anders, dus eigenlijk is iedereen een beetje Afwijkend. Veronica Roth weet dit echter wel geloofwaardig in het boek neer te zetten, waardoor het niet moeilijk is om het in het boek zelf wél te geloven.

Onverschrokken
Inwijding komt vrij snel op gang en het duurt dan ook niet lang voordat de eerste doden vallen. Daar wordt echter nauwelijks bij stilgestaan, waardoor het boek zelf ook Onverschrokken lijkt. Er gebeuren af en toe behoorlijk schokkende en lugubere dingen, die zeker bij het boek passen, maar soms net iets te ver gaan. Tegen het einde toe vallen er veel slachtoffers en schiet Tris zelf ook koelbloedig wat mensen neer. Dit is misschien noodzakelijk voor het verhaal, maar lijkt niet echt bij Tris’ karakter te passen.

De schokkende en aangrijpende gebeurtenissen zorgen echter wel voor verrassende plotwendingen, waardoor Inwijding een ontzettend spannend verhaal is dat je van begin tot eind vasthoudt. De dingen die Tris meemaakt zijn levensecht beschreven en je voelt de adrenaline bijna zelf door je lijf gieren. Een klein nadeeltje is dat het boek na al die gebeurtenissen behoorlijk abrupt eindigt. Toch is dat open einde ook wel weer voordelig, want het zorgt er voor dat je ontzettend nieuwsgierig bent naar deel twee in deze serie.

Veronica Roth heeft een geloofwaardig en meeslepend verhaal geschreven, dat niet alleen interessant is voor Young Adults, maar ook voor volwassenen. Ondanks de koelbloedige gebeurtenissen is Inwijding toch een ontzettend spannende en aangrijpende dystopie, die zeker in de smaak zal vallen bij fans van Suzanne Collins’ De Hongerspelen.

Inwijding

Veronica Roth | Unieboek | 2011
Originele titel: Divergent

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.