Home Boeken Boekrecensies Intrigerende droomwereld in Midland van Marguerita Le Roy

Intrigerende droomwereld in Midland van Marguerita Le Roy

0
156

Wanneer hoofdpersoon Sammy beseft dat ze elke ochtend wakker wordt met blauwe plekken, schrammen en wondjes die ze oploopt in haar nachtmerries vreest ze dat ze gek aan het worden is. Ze droomt over een duistere wereld waarin ze niet welkom is en altijd opgejaagd wordt. Als de verwondingen toenemen en erger worden kan ze niet anders dan haar dromen serieus nemen en begint er een zoektocht samen met haar beste vriend Matt naar de aanleiding van haar dromen. Hun zoektocht leidt hen naar Daron, een man die beweerd dat hij hetzelfde meemaakt als Sammy. Sammy wordt bang van hem, want hij verschijnt zowel in haar dromen als in de echte wereld.

Toch aanvaard ze zijn hulp en samen betreden ze een wereld die eeuwenlang voor de mensheid verborgen is geweest. Een wereld waar geen levende mensen thuishoren. Samen betreden ze Midland. Terwijl Sammy ontdekt waarom ze over deze plaats droomde en meer over zichzelf leert barst er een gruwelijke strijd los tussen oeroude machten die wel eens gevolgen zou kunnen hebben voor de echte wereld.

Midland: De Terugkeer is een verhaal met een interessant concept over een droomwereld, magie en een oeroud kwaad

Traag en herhaling

Het verhaal komt erg langzaam op gang. De eerste honderd+ bladzijdes gaan eigenlijk over het dagelijkse leven van Sammy. Keer op keer lees je hoe ze wakker wordt, hoe ze haar make up doet en dat ze koffie zet of onder de douche stapt. Dit alles wordt afgewisseld met stukjes die haar dromen beschrijven. Deze stukken zijn erg interessant en lezen vlot. Maar als het verhaal dan weer terugspringt naar de gewone tijd, naar Sammy en haar dagelijkse sleur neemt de vaart weer af en kabbelt het rustig verder. Vaak is het zelfs langdradig en moest ik mezelf er echt even doorheen worstelen. Pas in het tweede gedeelte van het boek komt er wat vaart in en neemt de spanning toe. Helaas neemt dat voor mijn gevoel te gauw weer af en vervalt het verhaal weer in zijn patroon van een rustig kabbelend beekje.

Marguerita maakt veel gebruik van herhalingen. Zo worden een aantal zaken vaker dan twee keer uitgelegd. Dit was erg jammer, het neemt de vaart echt uit het verhaal en deed de spanning afzwakken. Op het einde leeft de boel weer op en komen we wat fijne en goed geschreven actie tegen. Toch zwakt ook dit weer heel snel af en eindigt het boek dan ook zoals het begon, langzaam.

Diepgang

De wereld van Midland is goed uitgediept. Soms draaft dat iets door en wordt er weinig aan de verbeelding overgelaten. Dat is dan weer jammer. Want hoewel ik ervan hou dat een wereld goed beschreven wordt vind ik het ook fijn dat er nog wat aan mijn eigen verbeelding overgelaten wordt.

Midland is een troosteloze wereld met weinig kleur. Dit hoort het ook te zijn en Marguerita vertelt dit dan ook op een goede manier. Helaas kan ik dit niet over de personages zeggen. Sammy is een best lastig persoon. Ze is vaak boos, toont veel onbegrip en trekt best veel de aandacht naar zich toe. Toegegeven, deze gevoelens horen wel bij haar situatie. Maar toch leest al die woede iedere keer erg vermoeiend en niet heel fijn weg. Ze is om de haverklap boos op alles en iedereen. Ook op momenten dat het in mijn ogen eigenlijk niet had gehoeven.

Matt en Daron worden haast niet uitgediept. Ze voelen soms aan alsof ze maar één doel hebben in het verhaal. Matt zijn enige taak was om Sammy te troosten en haar direct hulp aan te bieden. Gelukkig is dit een eerste deel van een trilogie en kan het nog alle kanten op met de personages. Want ik denk echt dat zowel Matt als Daron een veel grotere rol gaan spelen.

Dit debuut is interessant en smaakt naar meer. Ondanks dat ik me er op sommige momenten echt doorheen heb moeten worstelen, ben ik benieuwd naar waar het naar toe gaat in deel twee. Ik hoop dat er dan meer vaart en spanning in zit, want ondanks alle bovengenoemde punten ben ik wel van mening dat Marguerita Le Roy het in zich heeft om een fantastisch verhaal neer te zetten.

Het trage, kabbelende beekje dat Midland: De Terugkeer is heeft ook zijn pieken en een aantal leuke plottwisten. Sommige waren wel voorspelbaar maar desondanks als nog erg leuk en bevredigend om te lezen.

Midland 1: De terugkeer Boek omslag Midland 1: De terugkeer
Midland 1
Marguerita le Roy
9789492115492
Godijn Publishing
Mei 2019
paperback
529 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.