Ik – Margaretha van Andel

0
45

Omslag Ik

Als de vijftienjarige Daniël met de auto van zijn vader gaat joyriden krijgt hij een ongeluk en belandt hij in een rolstoel. Zijn onderlichaam is verlamd en Daniël zal de rest van zijn leven in een rolstoel moeten slijten. Tenminste, dat lijkt zijn toekomst. Maar drie jaar later ontdekt hij dat een groep wetenschappers onderzoek doet naar parallelle werelden. Iedere keer als je een belangrijke beslissing neemt, splitst je leven. Een versie van jezelf gaat door op het gekozen pad en je alternatieve ik leidt in een parallelle wereld het leven van de versie van jezelf die de andere keuze maakte.

Met behulp van zijn vriend Jeen krijgt Daniël de wetenschappers zover hem als proefpersoon te gebruiken. Hij wisselt met de Daniël die drie jaar geleden niet in de auto van zijn vader is gestapt. De Daniël met twee werkende benen is een heel ander leven gaan leiden dan de ‘echte’ Daniël had kunnen vermoeden. Is Daniël daarom nog wel wie hij denkt dat hij is? Wat gebeurt er met je als je een noodlottige beslissing opnieuw zou kunnen nemen?

YA-debuut
Met Ik debuteert kinderboekenschrijfster Margaretha van Andel (ook bekend onder haar pseudoniem Emma van Andel) met haar eerste Young Adult-roman. De schrijfster werkte in een justitiële inrichting waar veel jongeren rondlopen met de vraag wat er gebeurd zou zijn als ze een andere beslissing hadden genomen. Die vraag vormt nu de kern van haar roman Ik.

Ik is een Young Adult-boek met een intrigerend onderwerp dat de lezer zeker aan het denken zal zetten.

Voor Daniël is er geen twijfel als hij beseft dat hij de mogelijkheid heeft om van bewustzijn te wisselen met een andere Daniël. Ten koste van iedere prijs wil hij uit de rolstoel en een normaal leven leiden. Hij wil niet stilstaan bij de gevolgen en gaat er vanuit dat hij gewoon zichzelf blijft en zonder moeite in het leven van zijn andere ik kan stappen. Maar dat blijkt zwaar tegen te vallen…

Hij blijft zichzelf als de ‘echte’  Daniël zien en de andere Daniël als een verschillend persoon. Zeker wanneer blijkt dat de Daniël in deze wereld een echte zak is. De verwarring die dit bij hem oproept is duidelijk en goed uitgewerkt. Daniël gaat zich afvragen hoe het kan dat ‘hij’ zo veranderd is. Als lezer ga je daar al snel over meedenken. Het verhaal wordt verteld door Daniël in de ik-vorm en wisselt steeds tussen het verleden en heden. Zo wissel je tussen de wanhopige Daniël in de rolstoel en de Daniël die zielsgelukkig is om gezond te zijn maar zwaar in de knoop zit. Dat je het verhaal leest over deze Daniël in beide werelden maakt het verhaal interessanter. In beide Daniëls zijn dezelfde karaktertrekjes te herkennen die echter anders ontwikkeld zijn. De vraag wat nu je eigen ik bepaalt en wie je bent, blijkt een behoorlijke zoektocht voor Daniël(s). Hierbij is een sterke rol weggelegd voor Jeen. De vriendschap tussen Daniël en Jeen komt onder druk te staan en hoe dat afloopt is erg belangrijk voor het verhaal.

To the point
In korte hoofdstukken met krachtige, duidelijke taal vertelt Daniël zijn verhaal. Hij Dit gebeurt zonder afleiding of veel verdieping waar hij mee bezig is. Hierdoor is het makkelijk te volgen en helemaal zijn ‘eigen’ verhaal. Dit past bij zijn karakter, maar iets meer verdieping had wat mij betreft wel gemogen. Het niet beschrijven van de Daniël die opeens in een andere wereld en in een rolstoel beland is, is wat verdieping betreft een gemiste kans. Ook over de mogelijkheden en techniek die de wisseling mogelijk maakt wordt niets uitgelegd. Dat moet je als lezer maar als gegeven aannemen.

Toch is het verhaal van Daniël intrigerend genoeg om te blijven lezen. Als lezer ben je heel benieuwd welke keuzes hij gaat maken. Zelf ben ik ook over het onderwerp gaan nadenken en het lijkt me heel waarschijnlijk dat andere lezers dat ook gaan doen. Vanwege zowel de inhoud maar ook door het sterke en verrassende einde van het boek.

Ik is een Young Adult-boek met een intrigerend onderwerp die de lezer zeker aan het denken zal zetten. Wat mij betreft had het boek op een aantal punten verder uitgewerkt mogen worden. Ondanks dit gemis is het een vlot lezend boeiend boek met een verrassend einde.

[product_page sku=”9789047706250″]

Ik Boek omslag Ik
Margaretha van Andel