Ierse mythes en legendes in Gebroken adem van Latoya Morris

0
199

Bijna ieder jaar gaat de 19-jarige Patrick samen met zijn ouders en zusje Judith op vakantie naar zijn tante in Baltimore, Ierland. Ze verblijven bij haar in het hotel dat ze al jaren runt. Hoewel Patrick eerst geen zin heeft in de vakantie verandert dat wanneer de mooie Morgayne in het hotel opduikt. Hij voelt zich meteen tot de prachtige jonge vrouw aangetrokken, maar zij lijkt niet in het minst in hem geïnteresseerd.

Dan breekt er plots noodweer uit aan de zuidwestkust van Ierland en plots spoelen er massaal zeedieren aan op het strand. Hoewel Patrick dit ook vreemd vindt, wordt hij sterk afgeleid door Morgayne die hem opeens wel ziet staan. Al snel valt hij voor haar charmes en als duidelijk wordt dat zij iets te maken heeft met het noodweer, is het nog maar de vraag of Patrick zichzelf kan redden.

Ierse mythologie

In Gebroken adem neemt Latoya Morris de lezer mee op een reis naar het mysterieuze eiland Ierland. Het land van vele mythes en legendes. De boeiende schrijfstijl van Morris brengt het verhaal ook erg tot leven. De haven en omgeving zijn erg mooi weergegeven. Uit alles blijkt ook het enorme verregaande onderzoek dat ze gedaan heeft naar de Ierse mythe rond zeemeerminnen (of muiroighe) en alles wat erover gezegd is in de loop der tijd. Het is fantasie, maar onderbouwd met toch veel realistische elementen. De mythe krijgt meer facetten dan hij oorspronkelijk had en dat maakt dit verhaal erg leuk om te lezen.

Gebroken adem is een liefdesverhaal met een heerlijk mythologisch tintje dat je meeneemt op reis naar Ierland.

Dit alles zorgt er ook voor dat het boek vlot leest. Het verhaal is goed opgebouwd en de dynamiek tussen de personages is ook goed uitgewerkt. Patrick is duidelijk de rustige broer en Judith is de mondige zus die eigenlijk een hart van goud heeft. Morgayne brengt dan weer het mysterie in het verhaal. Enerzijds past ze totaal niet op het vasteland en toch lijkt ze er behoorlijk mee weg te komen en Patrick op een bijzondere manier aan te trekken. Dit alles geeft een leuke wisselwerking aan het verhaal.

Liefdesverhaal

De aantrekking die Patrick voelt voor Morgayne is enerzijds misschien wat jeugdig van insteek, maar wel eerlijk. Hij begrijpt misschien niet alles, maar wil wel vertrouwen, hij veroordeelt haar ook niet meteen, niet zoals anderen doen. Morgayne is zelf ook wat onbehouwen op romantisch vlak. Dat maakt dat zij als personage een erg gelaagde persoonlijkheid krijgt. De dialogen zijn leuk en goed uitgewerkt en geven een beetje vaart aan het verhaal.

De ontwikkeling van het liefdesverhaal en de band tussen Patrick en Morgayne staat dus absoluut centraal in het verhaal. Er is een lichte dreiging in het verhaal verweven die op zich erg goed past binnen de mythologie, maar die misschien net iets meer dat gevoel van urgentie zou mogen weergeven, waardoor de climax ook weer net iets groter zou worden en het verhaal nog net dat tikkeltje meer zou krijgen, want nu is het nogal snel afgelopen. Alle losse eindjes worden uiteindelijk wel mooi afgesloten.

Gebroken adem is een liefdesverhaal met een heerlijk mythologisch tintje dat je meeneemt op reis naar Ierland. De mythe wordt realistisch vanuit een andere hoek belicht dankzij de onderbouwde achtergrond van Latoya Morris. Een lichte dreiging die verweven is in het verhaal en de vlotte schrijfstijl geven het geheel net genoeg vaart om door te blijven lezen tot de climax, die toch net wat meer zou mogen zijn. Lekker ontspannend.

Gebroken adem Boek omslag Gebroken adem
Latoya Morris
9789463967136