Hotel De Laatste Kans – Nicki Thornton

0
73

Sep is het hulpje van de kok in Hotel de Laatste Kans, en de voetveeg van de Meneer en mevrouw Bol. Maar het kan erger. Hun dochter Tiffany doet niets liever dan Sep het leven zuur te maken. In tegenstelling tot Sep volgt Tiffany een opleiding om chefkok te worden. Maar ze kan er niets van. Om dit te verbergen dwingt ze Sep om voor haar te koken, waarna zij met de eer strijkt voor zijn heerlijke gerechten.

Op een dag krijgt het hotel een groot aantal gasten op bezoek. Onder hen zijn een professor, een dokter en een graaf. Dure gasten dus met hoog aanzien. Dit kan de omslag betekenen voor het afgelegen hotel, waar de zaken niet al te fijn lopen. Tiffany dwingt Sep weer om te koken in haar naam. Maar dan sterft Dr. Tiespel Thallomius tijdens het diner.

Wie heeft hem vermoord? Al het bewijs wijst naar Sep, die het diner heeft gemaakt én heeft opgediend. Maar waarom wil één van de gasten de politie er niet bijhalen? Waarom loopt een andere gast tegen de muren te prikken? En hoe komt het dat de kat van Sep ineens praat?

Tovenarij

Nicki Thornton schreef een spannend detectiveverhaal met magie vol Harry Potter en The Worst Witch vibes – en niet alleen vanwege het opsluiten in de bezemkast. Sep is een jongen die op het eerste oog normaal lijkt. Een wees die geplaagd en getreiterd wordt en geen kans lijkt te hebben op een betere toekomst. Desondanks grijpt hij de kleine kansen die hij ziet om zijn kookkunsten te oefenen. Hij weet precies waar hij alles in de tuin kan en dan vindt hij ook nog eens een heel bijzonder kookboek. Hij is een sympathieke jonge held. Naïef, goedwillend, en naarstig op zoek naar de ware dader – al kan hij zelf geen mogelijkheid bedenken waarop iemand anders de tovenaar gedood kan hebben. Zelfs Sep denkt dus dat hij zelf de schuldige moet zijn.

Maar daar is de detective, een tovenaar genaamd Tingieter. Als een echte Sherlock Holmes of Poirot speurt hij door het hotel. Ook de andere gasten bemoeien zich met de zaak, wat het allemaal niet makkelijker maakt voor Sep. Er heerst een oude vorm van magie in het hotel waar Sep niets van af weet. Dat hij een magisch boek heeft gevonden en dat zijn kat ineens is gaan praten, probeert hij dan ook stiekem voor de rest te verbergen.

En dat maakt het een heerlijk verhaal. Als lezer neemt Nicki je mee op een speurtocht door het hotel. Je verkent een mysterieus oud gebouw vol schilderijen en spiegels. Je ontdekt deze wereld van magie en de regels ervan, maar ook de gevaren die magie met zich meebrengt.  Nicki bouwt het verhaal, de karakters en de spanning goed op, waardoor je al snel met een stapel vragen zit.

Een detective-boek om van te smullen, vol magische ingrediënten: een vleugje Agatha Christie, een snufje Harry Potter en een eetlepeltje Enid Blyton.

De vragen

Wie heeft de professor vermoord, waarmee en waarom?  De standaard detectivevragen van een potje Cluedo, maar in dit boek juist ervoor zorgen dat je het met veel plezier doorleest. Nicki weet steeds een leuke wending aan het verhaal te geven, waardoor je alleen maar meer met meer vragen blijft zitten.

Haar opbouw is sterk, maar helaas worden een hoop vragen aan het einde niet beantwoord en worden zaken die eerder zijn aangehaald niet meer besproken. Pas na afloop lees ik op de site van de uitgever dat dit een trilogie gaat worden, dus dat zal de reden zijn waarom sommige vragen niet beantwoord worden. Er wordt aan het einde van dit boek te gemakkelijk overheen gestapt, zeker in vergelijking met de eerdere opbouw van het verhaal. Alsof er met haast een eindje aan moest worden gebreid, worden zaken die mij toch wel belangrijk leken voor het gemak vergeten of niet meer genoemd. En daarmee heeft Nicki een kans laten liggen. Want met die antwoorden was dit boek een mooi afgerond geheel geweest.

Ik vraag mij af hoe een vervolg hierop zal gaan worden. Weer een moordzaak? Of een vervolg van deze (eigenlijk toch wel afgeronde) zaak? Want waar is Sep zijn vader gebleven? Is zijn moeder nu levend of dood? Waar is Tiffany heen? Wat gebeurd er met de vuurvliegkooi? Hoe gaan ze verder met de zaak? Maar dat zijn vragen die je beter zal begrijpen als je het boek helemaal gelezen hebt.

Magische Tuin

Dit is een prachtig jeugdboek. Nicki bouwt haar detectiveplot goed op en presenteert ons geloofwaardige en interessante karakters. Hotel De Laatste Kans boeit van begin tot eind, al worden wellicht niet al je vragen beantwoord (want waarom heeft dit boek een Glow In The Dark Cover?). De dader wordt gelukkig wel gepakt en ook voor Sep is er een goed einde. Een boek dat qua sfeer doet denken aan Harry Potter, The Worst Witch, maar ook de werken van Agatha Christie en Enid Blyton, maar dan voor jeugd over een kok met een magische tuin (en ik ben altijd wel fan van boeken over eten). Een aanrader voor deze zomer!

Hotel De Laatse Kans Boek omslag Hotel De Laatse Kans
Nicki Thornton
9789026147470