Hex & Co 1: SOS fabelwezens – Esther van Lieshout

0
225

Het leven van de tienjarige Kat staat compleet op z’n kop. Er verschijnt zomaar een teken van een oog op haar arm en ze erft een oud landhuis van een oudoom waar ze nog nooit gehoord had. En opeens ziet de wereld om haar heen er compleet anders uit. De postbode is een centaur en in de supermarkt loopt een elf rond. Kat ziet overal om haar heen fabelwezens maar andere mensen blijken niets te zien.

De erfenis en de vreemde gebeurtenissen blijken alles met elkaar te maken te hebben. Haar oudoom was een Hex (iemand die Fabeldieren kan zien) en nu hij overleden is moet Kat zijn werk overnemen. Het landhuis is het hoofdkantoor van BOF, ook wel Hex en co. genoemd, een geheime organisatie die er voor zorgt dat Fabelwezens verborgen moeten blijven. Kat en haar vader verhuizen naar afgelegen landhuis Woesterballing waar Kat meer leert over fabelwezens en wat het betekent om Hex te zijn. Al snel raakt ze betrokken bij een missie van BOF en blijkt het leven van een Hex niet alleen spannend maar ook heel gevaarlijk te zijn.

Veelbelovende start

SOS Fabeldieren is het eerste deel van de nieuwe serie Hex en co. In dit boek maak je als lezer kennis met de hoofdpersoon Kat en kom je er samen met haar achter dat ze een Hex is. Er wordt ruim de tijd genomen om Kat en haar vader te leren kennen en om de veranderingen in hun leven geloofwaardig over te laten komen. Na het verhuizen naar Woesterballing ontdekt Kat steeds meer over de fabelwezens die daar wonen en over Hex en co.

Aangezien haar vader niets mag weten leidt dit tot grappige situaties, want hij denkt dat de leden van Hex en co personeelsleden zijn en hij zet ze tot hun verontwaardiging aan het werk. Maar ook het gebruik van magie is ondenkbaar wanneer hij in de buurt is en zo is er nog veel meer wat lastig (en vaak grappig) is wanneer de vader van Kat in de buurt is.

In de loop van het boek maak je kennis met de fabelwezens die in het huis wonen en leer je hun eigenaardigheden en karakters goed kennen. Doordat Kat les krijgt over fabelwezens en magie kom je als lezer ook van alles te weten over hun wereld. Daarnaast krijgt Kat het idee dat er iets niet klopt aan het verhaal over de dood van haar moeder en ook dat loopt als een rode draad door het verhaal.

SOS Fabeldieren is een boek waarvan je na het lezen met verlangen uitziet naar het volgende deel.

Wanneer Kat meer hoort over Hex en co. en haar rol als Hex begint te accepteren verandert de toon van het boek. Het wordt avontuurlijker, spannender en je wordt meegezogen in een onderzoek naar ontvoerde elfen. Hierbij komen zowel hightech gadgets als magische voorwerpen tevoorschijnt. En kaas. Kaas is in dit boek een machtig wapen en op de een of andere manier lijkt dat heel logisch tijdens het lezen.

Tijdens het onderzoek krijgen ze te maken met onder andere takkenwijven en vampiers en lopen hun levens gevaar. Bovendien lijkt er iets gaande te zijn in de wereld van de fabelwezens dat ook in de toekomst nog voor veel problemen zal gaan zorgen. Het onderzoek wordt gelukkig opgelost, maar niet alle daders zijn opgepakt en dat maakt je nieuwsgierig naar de volgende delen.

Aansprekende personages

Ook de personages zorgen ervoor dat je als lezer uit ziet naar een volgend boek. Kat is een hoofdpersoon die lekker eigenwijs is, zichzelf durft te zijn en de meest fantastische avonturen beleeft. Bovendien weet ze te ontroeren met haar zoektocht naar meer informatie over haar overleden moeder. Dat maakt haar naast een avonturier ook een gevoelig kind. De interactie tussen de verschillende personages is levendig en iedereen heeft wel iets speciaals waardoor je graag over hen leest. Ze zijn dan wel fabelwezens, maar hun gedragingen en emoties zijn heel herkenbaar.

Illustraties van Marieke Nelissen

De illustraties in het boek zijn van de hand van de Marieke Nelissen en dat geeft het boek absoluut wat extra’s. Met haar sfeervolle en veelzeggende zwart-wit illustraties weet zij het verhaal nog intenser en persoonlijker te maken. Tekst en illustraties passen perfect bij elkaar, zodat de leeservaring optimaal beleeft kan worden.

SOS Fabeldieren is een boek waarvan je na het lezen met verlangen uitziet naar het volgende deel. De aansprekende personages, de spannende gebeurtenissen en het persoonlijke verhaal van Kat zorgen ervoor dat je heel graag meer wil lezen. Spanning en humor wisselen elkaar af en zorgen ervoor dat je als lezer geboeid blijft.

Hex & Co

Esther van Lieshout | Lannoo | 2017

Een raadselachtig teken, een geheime organisatie, een serie mysterieuze ontvoeringen, en… het Duister van de Nacht.Op een ochtend wordt Kat wakker met een geheimzinnig teken op haar arm. Ineens verandert alles: de postbode is een centaur en er loopt een elf rond in de supermarkt. Kat ontdekt dat ze een Hex is: iemand die fabelwezens kan zien. Ze wordt ingelijfd bij het BOF, een geheime overheidsorganisatie die ervoor zorgt dat fabelwezens verborgen blijven. Wanneer er drie elfen op geheimzinnige wijze worden ontvoerd, gaat het BOF op onderzoek uit. Maar met ieder spoor wordt het mysterie groter.

Vorig artikelDarth Vader komt naar Dutch Comic Con
Volgend artikelNieuwe trailer Stranger Things seizoen 2