BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Het Zwaard van het Noorden – Luke Scull

Het Zwaard van het Noorden – Luke Scull

0
45

Omslag Het Zwaard van het Noorden

Het Zwaard van het Noorden is het tweede deel van de trilogie De donkere broederschap van Luke Scull. De wrede oppermagiër en heerser van Dorminia is verslagen, maar Cole Davarus en zijn voormalige bondgenoten merken al snel dat ze de ene tiran voor de ander in geruild hebben. De Witte Dame heeft geen vrede en vrijheid gebracht in Dorminia, het volk wordt onderdrukt en leeft in armoede. Tegenspraak wordt niet geduld, dissidenten worden gevangen genomen of verbannen. Voor haar voormalige medestanders heeft de Witte Dame geen plaats meer. De wereld heeft er nog nooit zo somber uitgezien…

Cole en andere voormalige bondgenoten
Cole is verdwenen en zijn vrienden denken dat hij dood is. Cole leeft echter wel, maar is er slecht aan toe. Hij krijgt uit onverwachte hoek hulp van een mysterieus persoon. Of dat genoeg is om hem weer genoeg te motiveren blijft de vraag.

Eremul, de halfmagiër, krijgt in Dorminia te maken met de onvrede van het volk en de rebellen. Maar dat is niets vergeleken bij zijn ontdekking dat de wereld bedreigd wordt met vernietiging door het Schemervolk. Wanhopig probeert hij zijn stadsgenoten te waarschuwen, maar hij wordt niet geloofd.

Sasha en haar zus worden door Eremul naar de stad van de Witte Dame gestuurd om haar te waarschuwen voor het Schemervolk. Ze doet hierbij huiveringwekkende ontdekkingen over de Witte Dame. Terwijl ze vecht tegen haar drugsverslaving en het verdriet om Cole moet ze beslissen wat ze met deze ontdekking gaat doen.

Ondertussen is er in het Noorden een nieuwe heerser opgestaan die niet schuwt om met demonen in zee te gaan. Het is een gevaarlijk gebied vol onrust en geweld, maar toch zijn Brodar Kayne en Jerek de Wolf op pad naar het Noorden. Kayne heeft pas vernomen dat zijn vrouw nog leeft en is vastbesloten haar te vinden. Hun tocht is lang en gevaarlijk en daardoor komt ook zijn vriendschap met Jerek onder druk te staan.

Het zwaard van het Noorden
Zonder moeite wist ik weer in de levens van alle bekende en nieuwe personages te stappen. Waar de start in deel 1 wat vermoeiend en overweldigend was, voelt de start van dit boek heel erg als terugkomen in een vertrouwde wereld. In het eerste deel is dan ook veel tijd en aandacht besteed aan het uitwerken van een grootse en nieuwe wereld, met dode goden en machtige oppermagiërs die een onderlinge  strijd voeren. Ook een groter gevaar dat op de loer ligt en de hele wereld bedreigt werd uit de doeken gedaan. De wat moeizame start van deel 1 blijkt hier zijn vruchten af te werpen, want het geeft een extra gelaagdheid aan het verhaal en de wereld waarin het zich afspeelt.

In dit boek leer je de personages beter kennen en worden ze ook meer mensen van vlees en bloed die weten te raken. Er worden veel verhaallijnen gevolgd, maar de belangrijkste rol is weggelegd voor Brodar Kayne: Het Zwaard van het Noorden. Dat was zijn bijnaam toen hij in het Noorden woonde en werkte als moordenaar, een naam die overal vrees en ontzag opriep. Ondertussen is hij wat grijzer en strammer, maar nog steeds iemand om rekening mee te houden.

Naast het verhaal in het heden over Kayne wordt in flashbacks zijn levensverhaal prachtig verteld en het zorgt voor een geheel andere kijk op Kayne en zijn vriendschap met Jerek. Heden en verleden blijken onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn.

De eeuwen van verval
Het is een sombere, trieste, harde en zelfs gruwelijke wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Dat beseffen de personages ook. Ze noemen de tijd waarin ze leven niet voor niets “De eeuwen van verval”. Mensen zijn hard, hun taalgebruik is vaak grof en mededogen of vriendelijkheid is een zeldzaam goed. Dat er toch iets van hoop is en er plaats is voor vriendschap en liefde, wordt heel mooi uitgewerkt en steekt perfect af tegen de vreselijke wereld waarin de personages moeten leven.

Het gaat er hard, gruwelijk en bloederig aan toe in het boek. Er rollen hoofden enin gevechten liggen ledematen en ingewanden op het slagveld. En er zijn vreemde praktijken die in een horror film geen slecht figuur zouden slaan. Eerlijk gezegd was het meer dan ik normaal gesproken zou kunnen waarderen. Des te opmerkelijker is het dat het me niet eens zo erg stoorde en het verhaal me vooral mee wist te slepen. Luke Scull is dan ook met recht een meesterlijke verteller te noemen die je als lezer weet mee te trekken in het verhaal en weet te overtuigen.

Open einde
Het einde is net als bij het eerste deel wat abrupt en open. Het doet je uitzien naar het volgende en laatste deel, waarin nog heel wat staat te gebeuren en er nog veel antwoorden gegeven moeten worden. Er zijn verhaallijnen die nog niet af zijn en er worden hints gegeven over nieuwe ontwikkelingen. Ook zijn er visioenen naar voren gekomen en is het maar de vraag hoe daarmee verder gegaan zal worden. Volgens mij moet het een hele klus zijn om hiervan in nog slechts één deel een kloppend en afsluitend slotdeel te maken.

Het Zwaard van het Noorden is een prachtig geschreven en groots opgezet verhaal over een wereld in verval en de personages die hier wat van hun leven proberen te maken. Door de goede opbouw van het eerste deel geeft het boek een vertrouwde en overtuigende wereld weer waar je graag over leest. De sfeer is grimmig en hard maar laat daardoor momenten van vriendschap en liefde des te mooier uitkomen. De personages, en met name die van Kayne, zijn goed uitgewerkt.

[product_page sku=”9789022565216″]

Het Zwaard van het Noorden Boek omslag Het Zwaard van het Noorden
Luke Scull