Het Wolvenmeisje – S. Andrew Swann

0
30

Omslag Het Wolvenmeisje

Lilly is een wolvenmeisje. Als welp wordt ze met haar broers en zussen weggehaald uit haar ouderlijk hol door haar christenmeesters. De mannen trainen haar in haar wolvengedaante en sluiten haar buiten die tijd om op in haar menselijke vorm, gebonden door zilver. Vanaf haar tiende wordt ze ingezet om de ketters te dwingen zich over te geven aan de enige Ware Kerk. Met de jaren raken haar twee kanten – die van de moordzuchtige wolf en die van het eenzame meisje – steeds meer los van elkaar.

Als Lilly vervolgens gedwongen wordt om een groepje christensoldaten op gruwelijke wijze te vermoorden, moet ze vluchten om te overleven. Uldolf, de verminkte zoon van de laatste heidense krijgsheer van het gevallen Mejdân, vindt haar en neemt haar mee naar huis. Maar haar christenmeesters zijn vastberaden om Lilly aan een zilveren zwaard te rijgen. Het wezen dat ze zelf de wereld in hebben gestuurd, willen ze nu verbannen naar de hel.
Is Lilly verdoemd of kan Uldolf haar helpen? En wil hij dat wel?

Onchronologisch verteld, goede spanning
Het wolvenmeisje is een YA-roman die niet chronologisch verteld wordt. Je hebt het leven van Lilly nu – tijdens en na haar ontsnapping – dat af en toe onderbroken wordt door stukken uit het verleden. Ook ligt het perspectief bij verschillende personages. Door deze gegevens ontdek je als lezer langzaam wat er aan de hand is en wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Hierdoor zit de spanning er goed in, waardoor het tussentijds wegleggen van het boek een lastige opgave wordt.

Worstelende en groeiende personages
De personages worstelen continu met zichzelf, met hun leven, met hun geweten, met elkaar, enzovoorts. Niets gaat ze makkelijk af. Zo stoeit Uldolf met het ontbreken van zijn ene arm en met zijn traumatische verleden. Ook Lilly heeft problemen met haar verleden, maar zij vecht ook in het ‘nu’ tegen haar tweede persoonlijkheid. De ridder Erhard von Stendhal heeft het ook niet makkelijk; doordat hij Lilly niet als een monster kan zien, wankelt zijn wereldbeeld. En ondertussen vechten ook de kleinere personages hun eigen strijd tegen angsten, druk, gevaar en elkaar.
Gelukkig zijn hun conflicten niet voor niets. Als persoon groeien ze, hoewel ze soms meer stappen achteruit moeten zetten dan ze zouden willen voor ze naar voren kunnen sprinten. Sommigen groeien vanuit hun eigen oogpunt, maar anderen hoeven het daar niet altijd mee eens te zijn. En een aantal anderen groeien volgens anderen, terwijl ze zelf de groei niet zien. De groei zelf kan immers ook nieuwe worstelingen oproepen.

Machtstrijd
De grootste conflict – als je naar het aantal betrokkenen kijkt – is de machtstrijd rondom het geloof. De enige Ware Kerk die tracht de heidenen te bekeren en ze anders in koelen bloede vermoordt. Swann weet dit conflict zo neer te zetten dat de kans groot is dat je mee gaat leven met de overwonnenen. Hun pijn, verdriet en verlies spreken uit de kleinste dingen, maar ook hun doorzettingsvermogen is duidelijk zichtbaar. Ze lijken niet op in zelfmedelijden wegkwijnende slachtoffers, maar op een getekende vulkaan in ruste die – zodra hij de kans krijgt – uitbarst.

Brede doelgroep
Het wolvenmeisje is in de eerste plaats een Young Adult-roman, maar het is ook zeker voor volwassenen geschikt. In tegenstelling tot veel YA-romans worstelen de hoofdpersonen niet met gewone, puberale zaken, maar met problemen waarbij ook vrijwel elke volwassene flink zou moeten slikken. En ze zien niet de wereld als zeer vijandig als dat niet zo is. Hierdoor ontstijgt Het wolvenmeisje veel andere YA-romans en biedt het ook meer dan genoeg voor volwassenen.

Aanrader
Het wolvenmeisje is een boek vol strijd in en rondom de goed uitgewerkte personages, terwijl de lezer zelf pijlsnel door het boek heen glijdt door de uitstekende spanningsboog. Een echte aanrader voor YA-lezers die de duistere kant van de mens niet schuwen.

Het Wolvenmeisje

S. Andrew Swann | Luitingh-Sijthoff | 2011
Originele titel: Wolfbreed

Lilly is een weerwolfmeisje, achttien jaar pas, maar in haar wolvengedaante onverslaanbaar. In opdracht van haar christenmeesters, die de enige Ware Kerk vertegenwoordigen, gebruikt ze haar kracht om rebellerende ketters weer in het gareel te krijgen. Feitelijk leeft Lilly een dubbelleven. Enerzijds is zij een getrainde moordmachine, anderzijds een jonge vrouw die hunkert naar liefde en romantiek.

Als Lilly, die zich steeds ongelukkiger en gebruikt gaat voelen, door omstandigheden gedwongen wordt een groepje christensoldaten af te slachten, rest haar geen andere keus dan het vege lijf te redden door de wildernis in te vluchten. Udolf, de zoon van Johannisburgs laatste heidense krijgsheer, ontfermt zich over haar. Maar dan heeft ridder Erhard von Stendhal zich al vastgebeten in haar spoor, vastbesloten Lilly aan zijn zwaard te rijgen. Het wolvenmeisje krijgt het zwaar te verduren. Is er nog hoop voor haar? In de persoon van Udolf misschien?