Het verhaal van Mademoiselle Oiseau – Andrea de la Barre de Nanteuil

0
165

De negenjarige Isabella is een grijs meisje: haar ogen zijn grijs, haar gezicht is grijs, haar hele leven lijkt grijs te zijn. Ze is een echt muurbloempje en wordt tot haar grote verdriet nauwelijks opgemerkt. Maar als ze in de lift op een dag per ongeluk op het knopje voor de vijfde in plaats van de vierde verdieping drukt, verandert haar leven voorgoed. Op de vijfde verdieping wordt ze namelijk het appartement van Mademoiselle Oiseau in getrokken, en háár leven is allesbehalve grijs!

De mysterieuze, extravagante Mademoiselle Oiseau blijkt namelijk een wel héél bijzonder huis te hebben! Allereerst zit het bijvoorbeeld vol met katten en vogels, die geregeld boodschappen voor hun baasje doen. Maar er blijken ook kamers te zijn op plekken waar het huis eigenlijk ophoudt, en boven op het dak, vlak naast het junglezwembad, is een tunnel die naar een echte kasteeltuin leidt. Het leven van Mademoiselle Oiseau zit vol geheimen en raadsels, en het is aan de kleine Isabella om die allemaal op te lossen!

Magisch en ietwat vreemd
Eigenlijk klopt de titel van dit boek niet helemaal. Het is namelijk niet het verhaal van Mademoiselle Oiseau, maar eerder dat van de kleine Isabella, vanaf het moment dat ze de mystieke vrouw ontmoet. Toch maakt dat het verhaal er niet minder bijzonder op, want zodra Isabella haar bovenbuurvrouw leert kennen, staat haar leven in het teken van bizarre en magische gebeurtenissen. Van panterknopen met groene ogen die haar naar een bepaald huis leiden tot mysterieuze speurtochten dwars door het centrum van Parijs: Isabella’s leven zal nooit meer worden zoals het was.

Het verhaal van Mademoiselle Oiseau is een prachtig vormgegeven boek dat ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij iedereen die houdt van een beetje fantasie en mysterie.

Al die bijzondere gebeurtenissen zorgen ervoor dat Het verhaal van Mademoiselle Oiseau een heel bijzonder, fantasievol en poëtisch verhaal is. Het doet eigenlijk heel realistisch aan, aangezien het zich afspeelt in een heel normale wereld, maar toch ademt het verhaal magie en mysterie. Die combinatie zorgt ervoor dat je graag wilt verder lezen, al moet ik eerlijk zeggen dat het einde me wat tegenviel. Ik had namelijk gehoopt dat het verhaal ergens naartoe werkte, maar doordat dit uiteindelijk niet zo blijkt te zijn, blijft het boek wat vaag en willekeurig. Dat is misschien juist ook wel de magie van het verhaal, maar het feit dat veel dingen die gebeuren niet verder verklaard worden, gaf mij een beetje een onbevredigend gevoel.

Van grijze muis naar diva in de dop
Toch zit er zeker wel ontwikkeling in het personage van Isabella. In eerste instantie is ze een echte grijze muis, maar naarmate het verhaal vordert, krijg je het idee dat ze steeds een beetje minder grijs wordt. Ze begint wat zelfverzekerder te worden en de leegte die ze altijd in haar buik voelde, wordt langzaam maar zeker gevuld. Ze volgt Mademoiselle Oiseau overal naartoe en begint steeds meer op haar te lijken, en dat zorgt ervoor dat het ietwat onbevredigende einde toch wel erg nieuwsgierig maakt naar het volgende deel. Welke avonturen zullen Mademoiselle Oiseau en Isabella nog meer beleven?

Perfect voor kattenliefhebbers
Zoals de voorkant van dit boek al verklapt, is Het verhaal van Mademoiselle Oiseau ook perfect leesvoer voor kattenliefhebbers. De katten van Mademoiselle Oiseau zijn namelijk niet zomaar katten. Nee, het zijn heel bijzondere katten die overal mee naartoe gaan en zelfs boodschappen voor haar doen. Neem Señorita Chachacha bijvoorbeeld, die gaat elke dag om kwart over één boodschappen doen voor haar baasje, met een gevlochten mandje in haar bek en een briefje met de bestelling. De tweeënveertig katten van Mademoiselle Oiseau duiken overal op in de sfeervolle, dromerige illustraties in het boek, waardoor je als kattenliefhebber ongetwijfeld zult genieten van dit boek.

Al met al is Het verhaal van Mademoiselle Oiseau een prachtig vormgegeven boek dat ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij iedereen die houdt van een beetje fantasie en mysterie. Het verhaal zelf voelt wat willekeurig en onaf, dus daar moet je wel van houden, maar verder is het vooral een mooi sprookje over vriendschap, dromen en fantasie. Een boek dat bij zowel jong als oud in de smaak zal vallen, al zijn het taalgebruik en het thema misschien nog net iets te pittig voor jonge lezers.

Het verhaal van Mademoiselle Oiseau Boek omslag Het verhaal van Mademoiselle Oiseau
Andrea de la Barre de Nanteuil
9789000356423
Van Goor
Augustus 2017
144

Op de bovenste verdieping van een mooi oud Parijs' appartementsgebouw in de Avenue des Temps Perdus woont Mademoiselle Oiseau – een excentrieke en raadselachtige dame met een grote passie voor bijzondere kleding, pluimen en parelsnoeren. Haar hele appartement zit vol katten en vrij vliegende vogels. Isabella is het negenjarige meisje dat in het appartement onder Mademoiselle Oiseau woont. Ze is zo onopvallend dat ze vrijwel onzichtbaar is. Op een dag drukt Isabella in de lift per ongeluk op de verkeerde knop. Ze heeft het niet eens door totdat ze haar sleutel in het slot steekt en Mademoiselle Oiseau de deur opent. Wanneer ze elkaar ontmoeten ontstaat er een prachtige vriendschap. Ze brengen hun vrije momenten met elkaar door en verkennen de daktuin van Mademoiselle Oiseau, evenals haar appartement vol mysterieuze kleedkamers. Na een tijdje groeit Isabella uit tot een veel moediger, zelfverzekerder meisje.