Het verhaal van de gelaarsde poes – Beatrix Potter

0
66

Omslag Het verhaal van de gelaarsde poes

De Britse schrijfster Beatrix Potter kennen we natuurlijk allemaal van haar beroemde verhalen over Pieter Konijn. Ze stierf in 1943, maar wat maar weinig mensen wisten, is dat ze nóg een verhaal heeft geschreven dat nooit is uitgegeven: Het verhaal van de gelaarsde poes. Potter schreef het boek in 1914, maar heeft nooit de tijd gehad om er tekeningen bij te maken. In september 2016, 150 jaar na Beatrix Potters geboorte, werd daarom besloten het verhaal alsnog uit te geven, aangevuld met illustraties van Quentin Blake. Maar weet dit prentenboek net zo te overtuigen als Potters eerdere verhalen?

Juffrouw Catherine St. Quintin
Het verhaal van de gelaarsde poes vertelt het verhaal van Kitty, ook wel ‘Q’, ‘Squintums’ of ‘juffrouw Catherine St. Quintin’ genoemd. Zelf geeft ze de voorkeur aan die laatste naam, want Kitty is niet zomaar een poes: nee, ze is een echte dame! Al heeft Kitty ook een geheimpje: elke avond trekt ze haar herenjasje en gevoerde laarzen aan, en trekt ze eropuit om te jagen. Al gaat dat jagen haar niet altijd even goed af…

Als Kitty hoort dat Smalle Sjaak en zijn neef Willem de Wezel de konijnenholen langsgaan, gaat Kitty zelf ook op pad. En ze neemt haar luchtbuks mee. Maar waar mag een dame nou eigenlijk op schieten? In elk geval niet op onschuldige egeltjes, en ook niet op muizen die mandjes dragen. Jagen blijkt moeilijker dan gedacht! En dan belandt ze tot overmaat van ramp ook nog eens in een val van heer Vos… Misschien dat Kitty voortaan toch maar beter gewoon lekker thuis kan blijven ’s nachts?

Het verhaal van de gelaarsde poes is een heerlijk nostalgisch avontuur in de wereld van Pieter Konijn, dat waarschijnlijk vooral fans van de eerdere verhalen erg zal aanspreken.

Een nieuw verhaal met oude bekenden
Voor de vele Beatrix Potter-fans zal Het verhaal van de gelaarsde poes ongetwijfeld een must-have zijn. Het boek is prachtig gebonden en heeft een mooie dustcover die gelijk al een glimpje weggeeft van het dubbelleven van Kitty: de dustcover heeft namelijk een ander plaatje dan de daadwerkelijke cover van het boek. Het boek is van buiten een pareltje voor in je boekenkast, en ook het verhaal zelf is erg leuk om te lezen, vol spannende, grappige en vooral nostalgische avonturen. Want Kitty zelf mag dan een gloednieuw personage zijn, maar er komen ook een paar oude bekenden voorbij. Vrouwtje Plooi bijvoorbeeld, en wie was ook alweer dat konijn in die blauwe jas?

Toch kan het verhaal van Kitty niet echt tippen aan Potters eerdere verhalen. Het voelt namelijk nog niet helemaal af, en dat was het waarschijnlijk ook nog niet toen Potter het meer dan honderd jaar geleden aan de kant legde. Het verhaal zelf is een beetje warrig en soms zelfs wat onsamenhangend, en het is niet altijd helemaal duidelijk wat er nu precies gebeurt. Wat dat betreft is het jammer dat dit manuscript zo lang in een laatje heeft gelegen. Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal zou zijn geworden als Potter er zelf nog wat meer aandacht aan had besteed.

Daarbij is het taalgebruik in het verhaal ook behoorlijk pittig. Potters schrijfstijl is vrij formeel, wat natuurlijk perfect bij het verhaal past, maar wat het boek best nog wel lastig te begrijpen maakt voor jonge kinderen. Sommige stukjes heb ik zelf ook een paar keer moeten lezen voor ik echt begreep wat er gebeurde. Het verhaal van de gelaarsde poes zal daarom waarschijnlijk ook vooral in de smaak vallen bij de wat oudere lezers die al bekend zijn met Potters verhalen.

Quentin Blake
Aangezien Beatrix Potter zelf geen illustraties bij het verhaal heeft kunnen maken, is aan Quentin Blake gevraagd om het boek van illustraties te voorzien. Blake kennen we vooral van zijn tekeningen bij de boeken van Roald Dahl, en die kenmerkende vrolijke en grappige tekenstijl is ook terug te vinden in Het verhaal van de gelaarsde poes. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat het jammer is dat deze zo verschilt van die van Potter zelf – Blakes illustraties zijn wat ruwer en minder gedetailleerd en schattig dan die van Potter – maar aan de andere kant passen die grappige en wat stoerdere tekeningen juist perfect bij het verhaal van Kitty, die met haar luchtbuks door het woud struint. Het is dus misschien even wennen voor de fans, maar uiteindelijk weet Blake het verhaal van Potter perfect aan te vullen met zijn illustraties.

[product_page sku=”9789051165777″]

Het verhaal van de gelaarsde poes Boek omslag Het verhaal van de gelaarsde poes
Beatrix Potter