Het verhaal gaat verder in deel 2 van De Bron: Vanuit het duister

0
78

Alles lijkt vredig als je naar het boerengezin kijkt dat een alledaags leven leidt op een afgelegen boerderij. Maar schijn bedriegt. Buiten de grenzen van hun erf heerst de duisternis.

Tot nu toe heeft Fallon Swift een rustig leven geleid met haar ouders en broers. Al is ze dan bijna dertien, ze heeft nauwelijks enig idee hoe de wereld eruitzag voor de Plaag. De oude stad van haar ouders is gereduceerd tot een ruïne waar de roversbendes de dienst uitmaken en slechts weinigen zich nog wagen. Sinds de plaag zijn er krachten ontwaakt waardoor sommige mensen speciale gaven hebben ontwikkeld. Fallon is één van hen, maar er wordt op hen gejaagd. Om de duisternis het hoofd te kunnen bieden zal Fallon echter haar veilige thuis moeten achterlaten. Zij is De Ene en vroeg of laat komt haar ware identiteit aan het licht. Blijven is geen optie, want dan brengt ze niet alleen zichzelf, maar ook haar familie in gevaar. De Ene heeft nu eenmaal een rol te spelen in de oorlog tussen licht en duisternis.

Opkomende macht

De ondertitel zegt het al en het slaat de spijker op de kop voor dit tweede deel in de serie De Bron van Nora Roberts. In Vanuit het duister staat de dochter van Max en Lana centraal. Aan het einde van deel één kregen we al mee dat ze op haar dertiende verjaardag met haar training zou beginnen om haar rol als De Ene te kunnen vervullen. Fallon moet dus vooral veel leren, over zichzelf, de geschiedenis, magie, licht en duister, leidinggeven…

het boek blijft hoofdstuk na hoofdstuk beklijvend en zorgt ervoor dat je verder wilt lezen.

Nora Roberts neemt je mee op haar ontdekkingsreis en ontwikkeling van jong meisje met een hoge zelfdunk tot een jonge vrouw. Roberts weet precies hoe ze haar lezers moet boeien. De opleiding van Fallon en haar ontdekkingen zijn realistisch en meeslepend. Hoewel het ook over luchtigere zaken kan gaan, blijft er in heel het boek wel een duister sfeertje hangen waardoor het boek hoofdstuk na hoofdstuk beklijvend blijft en je doet verder lezen.

Licht en duister

De oorlog tussen licht en duister staat centraal in deze boekenreeks. In deel één, Het Begin, ging de wereld ten onder en was elke stap een strijd om te overleven. Lana, Max en alle mensen die onderweg hun vrienden werden, leefden dag per dag en terwijl ze hun best deden om niet ten onder te gaan aan het duister en probeerden te overleven. Nu gaat het verder dan dat: Vanuit het duister begint jaren na de uitbraak. De meeste mensen proberen een nieuw leven op te bouwen in plaats van enkel te overleven. New Hope, het stadje dat ze gesticht hadden in boek één, floreert, maar ook daar blijft de strijd tussen licht en duisternis eeuwig aanwezig.

Nora Roberts wisselt hoop en strijd met elkaar af en dat maakt deze serie zo aangenaam om te lezen. Ja, er is duisternis, maar er zijn ook nog steeds normale mensen met deugdelijke waarden en die daar ook voor durven te staan. De meeste personages in dit boek zijn wel jonger dan die in het voorgaande deel, maar door de Plaag en de strijd die erop volgde zijn die jonge mensen volwassener dan de meesten, dus ook al zijn ze jonger, Roberts houdt het geloofwaardig voor de tijd waarin ze leven.

De spanning in het boek ligt eigenlijk ook eerder onderhuids te wachten. Het hele verhaal werkt toe naar de climax op het einde en daarna kan je eigenlijk niet wachten op het vervolg. Het is waarschijnlijk wel wachten tot volgend jaar, maar het derde deel mag er snel zijn!

Boek twee in de serie De Bron van Nora Roberts, Vanuit het duister, laat licht in de duisternis schijnen en brengt hoop naar de overlevenden van de Plaag. Door de onderhuidse spanning die een donker randje geeft aan het verhaal, is dit boek niet slechts een coming-of-age verhaal over Fallon, maar bouwt het geheel gestaag op en doet de climax uitkijken naar het vervolg.

Vanuit het duister Boek omslag Vanuit het duister
De Bron
Nora Roberts