Het Programma 2: De behandeling – Suzanne Young

0
57

Omslag Het Programma 2: De behandeling

Sloane en James zijn er in geslaagd om uit de klauwen van het Programma te vluchten en hebben een mysterieuze pil van de zus van Realm gekregen. Ze worden al snel opgepikt door andere tieners die ook ontsnapt zijn aan het hersenspoelende Programma en samen proberen ze onder te duiken. Maar niet alleen eist het vluchten zijn tol, want James en Sloane beginnen allebei weer een last op hun schouders te voelen: die van de depressie die hun in de eerste plaats in het Programma had doen belanden.

Sloane is in dubio: moet ze de pil nu wel of niet innemen? Deze zou ervoor zorgen dat ze haar herinneringen terugkrijgt. Misschien is het wel een beter idee om hem aan James te geven, maar Sloane snakt ernaar om haar herinneringen van Brady, haar overleden broer, en haar leven met James terug te krijgen. Ze voelt alleen dat haar relatie met James gevaar loopt omdat de vrijgevochten Dallas ook een oogje op hem lijkt te hebben. En waar is Realm eigenlijk gebleven? En waarom lijkt Dallas ook een bijzondere band met hem te hebben?

Wederom is de spanning vooral van een psychologisch kaliber, maar in dit deel laat Young zien dat ze ook een ster is in het schrijven van klassieke actiescènes. Wat dat betreft is De Behandeling een stuk bombastischer dan zijn voorganger.

Ongelooflijk spannend
Suzanne Young weet de lezer vanaf het begin mee te slepen in dit vervolg op Het Programma. Je hebt het boek nog niet opengeslagen of het wordt alweer bloedstollend spannend. De Programmeurs lijken overal op te duiken en Sloane en haar vrienden krijgen nooit het gevoel eindelijk eens veilig te zijn. Gelukkig kent het boek ook rustige punten waarin de personages echt worden uitgediept. Vooral doordat vrijwel alle jongeren in de groep zijn gehersenspoeld door het Programma, gaan ze op een bijzondere manier met zichzelf en elkaar om. Iedereen is op een zoektocht naar zijn of haar persoonlijke verleden terwijl ze bang zijn om weer teruggebracht naar het Programma te worden.

Wederom is de spanning vooral van een psychologisch kaliber, maar in dit deel laat Young zien dat ze ook een ster is in het schrijven van klassieke actiescènes. Wat dat betreft is De Behandeling een stuk bombastischer dan zijn voorganger. Net als je denkt dat Sloane en James eindelijk even rust hebben, gebeurt er wel weer iets ijzingwekkends waardoor je als lezer zo weer op het puntje van je stoel belandt.

Extreme onderwerpen
Niet alleen is De Behandeling een stuk spannender dan Het Programma, er komen ook extremere onderwerpen aan bod. Niet alleen wordt de lezer geconfronteerd met zelfmoord, je krijgt ook te maken met zware depressies, psychoses, afschrikwekkende operaties en drugsgebruik. Je moet dus wel tegen een stootje kunnen om dit boek door te komen, maar als je dat kan, dan is De Behandeling enorm leuk en spannend. Zelf had ik het boek in twee dagen uit omdat ik hem maar niet kon neerleggen.

Een mooi afgewerkt geheel
De Behandeling is een vervolg dat naadloos aansluit op het eerste deel uit de serie. Een grote bonus is de nieuwe lading personages, maar wat het verhaal nóg interessanter maakt, is dat er (ondanks dat de serie nog niet afgelopen is) wel een eind gebreid lijkt te worden aan het verhaal van Sloane en James. Het derde deel van de serie gaat namelijk over een heel ander persoon, en ook het Programma wordt nergens genoemd. Dat betekent natuurlijk ook dat dit boek afgesloten met een spectaculaire finale die met recht een hoogtepunt van het boek genoemd kan worden.

Als je dacht dat Suzanne Young niets spannenders kon schrijven dan Het Programma, kom je bedrogen uit. Niet alleen weet ze je vanaf het begin weer mee te slepen door alle spanning en sensatie: nu raak je ook geïntrigeerd door de nieuwe personages en hun ervaringen met het Programma. De personages worden ontzettend realistisch door Youngs verbazingwekkend treffende schrijfstijl en haar talent om de lezer aan het denken te zetten.

[product_page sku=”9789045209517″]

Het Programma 2: De behandeling Boek omslag Het Programma 2: De behandeling
Het Programma 2