BoekenBoekrecensiesHet Negende Huis is een boeiende fantasythriller van Leigh Bardugo

Het Negende Huis is een boeiende fantasythriller van Leigh Bardugo

-

Alex Stern heeft een gave, hoewel ze deze zelf vooral als vloek ervaart. Ze kan nameijk geesten zien. Deze gave zorgt er daarentegen wel voor dat ze aangenomen wordt op het prestigieuze Yale. Ze komt er al snel achter dat er hier meer speelt dan ze denkt, het blijkt dat men haar deel wil laten nemen aan Het Negende Huis, een genootschap die de acht geheime genootschappen in de gaten houdt. Wanneer dan het lijk van een meisje wordt gevonden, beweren deze alle acht er niets mee te maken te hebben. Alex gaat op onderzoek uit en er komen alleen maar meer geheimen op tafel. Wie heeft gedaan en hoever wil Alex gaan om dit te ontdekken?

Leigh Bardugo

Ik denk dat er weinig mensen in de YA-community zijn die niet bekend zijn met Leigh Bardugo, en nu al helemaal niet met de Grisha serie die is aangekondigd op Netflix. Hierdoor zullen veel mensen haar boeken willen lezen als ze dit nog niet hebben gedaan. Deze mensen zou ik zeker doorwijzen naar de Grisha-boeken, maar niet meteen naar deze. Het Negende Huis is namelijk allesbehalve een young-adultboek. Dit boek is een stuk gruwelijker en agressiever dan de YA die we van haar gewend zijn.

Het eerste wat mij toch wel opviel aan dit boek, was de prachtige uitgave. Die sprayed edges met de slangen verwacht je niet zo snel bij een gewone Nederlandse editie, maar zorgt zeker voor veel bekijks. Toen ik de eerste zin van het boek las, was ik meteen verkocht. Mijn aandacht werd meteen vastgegrepen. Helaas verslapte deze daarna al vrij snel. Waar je gewend bent bij Bardugo ’s schrijfstijl om meteen in het verhaal gegooid te worden, is dat hierbij op het begin ook wel, maar daarna is het een veel te lange string van informatie die niet echt prikkelend is. Het duurde dan ook echt wel een tijdje voordat ik wat meer in het verhaal zat. Wel iss het zo dat hoe verder je komt, hoe spannender het wordt.

Mooie mix aan genres

Als je een liefhebber bent van whodunits en griezelige verhalen, is dit zeker een aanrader. Ik vond ook het occulte er goed in verwerkt en daarbij verweeft Bardugo fantasy en realiteit erg goed met elkaar, waardoor je soms vergeet dat dit fictie is. Je merkt aan alles dat dit inderdaad een veel volwassener verhaal is, maar soms vallen er wel wat steken. Wanneer er namelijk bepaalde incantaties worden benoemd, heb je eerder het gevoel dat deze passen bij een kinderheksenboek dan een volwassen thriller/fantasy.

Hoewel Alex absoluut een interessant personage is, duurt het lang voordat je haar goed en wel door hebt. Dit maakt haar een goed gelaagd personage. Helaas is dat niet over alle andere personages te zeggen. Haar mentor Darlington is de enige naast haar die nog een beetje een karaktervorming krijgt, maar voor de rest is iedereen erg plat. Hierdoor wordt je aandacht wel heel goed op Alex gehouden, maar iets meer diepgang was zeker een vooruitgang geweest.

Het mysterieuze aan dit verhaal werkt zeker mee aan de spanning in het verhaal, maar maakt het soms wat saai. Dit wordt dan afgewisseld met heftige gebeurtenissen met drugs, maar ook aanrandingen. Dit vond ik zelf toch wel erg intens en had ik persoonlijk er niet in gehoeven. Hetzelfde had ik met de tijdsprongen. Hoewel het logisch was voor de personages en de verhaallijn, werd het na een tijdje wel erg irritant, omdat je gewoon niet zo goed meer wist wat er nou wanneer gebeurde. Toch maakte de plottwist op het einde dit zeker goed.

Hoewel ik niet een heel groot fan van dit boek was, wist Leigh Bardugo mijn aandacht wel vast te houden, en al helemaal bij de plottwist op het einde. Hierdoor ben ik wel geïnteresseerd naar een volgende deel. Ik wil absoluut meer van Alex zien, want zij wist dit boek wel omhoog te houden op de momenten dat dit nodig was. Ik hoop daarentegen wel dat er bij het volgende boek wat meer vaart in zit, anders krijg ik er toch meer een slakkenvibe van dan de coole slangen die het boek zo uitstraalt.

Het Negende Huis Boek omslag Het Negende Huis
Leigh Bardugo
9789022590652