Het Nachtcircus – Erin Morgenstern

0
11

Omslag Het Nachtcircus

Stel je voor: het mooiste circus van de wereld bezoekt jouw dorp of stad. Ineens is het daar. Helemaal uit het niets. Aan het hek hangt een bordje waarop staat dat het circus alleen ’s nachts geopend is. Nieuwsgierig tel je de uren, de minuten en de seconden af. En dan is het zover. De poorten openen zich en je stapt de bijzonderste wereld in die je ooit hebt gezien. Alles is zwart-wit, zelfs het vuur. Enkel de bezoekers brengen kleur met zich mee. Voor je zie je tientallen tenten, als het er niet honderden zijn. Terwijl je de lucht van gekarameliseerde popcorn inademt, probeer je te besluiten welke tent je het eerst zal bezoeken; wetend dat elke tent iets bijzonders en mysterieus herbergt wat je nooit zult vergeten. Het Cirque des Rêves is namelijk fantastisch, uitzonderlijk en onvergetelijk. Het lijkt wel magie…

Achter de schermen van het Cirque des Rêves gaat een strijd, tussen de twee illusionisten Celia en Marco, schuil. Beiden hebben geen idee wat hun strijd inhoudt, ze weten enkel dat de één de ander moet verslaan in een “spel” dat hun leermeesters hebben bedacht. Ze bezitten allebei magische krachten en zijn hiervoor door hun leermeesters hun hele leven getraind. Het Cirque des Rêves zal het toneel worden van dit gevaarlijke spel. Maar waar hun leermeesters geen rekening mee hebben gehouden, is dat Marco en Celia verliefd op elkaar worden.

Magistraal en betoverend
Het bijzondere aan Het Nachtcircus is dat het hele boek tot leven komt. Erin Morgenstern is er meesterlijk in geslaagd om een omgeving neer te zetten die je kunt aanraken. Je ruikt het vleugje karamel, je proeft de heerlijkste chocolademelk en je ziet alles gebeuren. In hun strijd creëren Celia en Marco de mooiste attracties en tenten vol betoveringen. Een tent vol wolken, een ijstuin die nooit ontdooit en de mogelijkheid dat acrobaten de gevaarlijkste toeren uit kunnen halen zonder ooit te vallen; elke keer weer proberen de twee magiërs elkaar te overtroeven en niets is te gek. Morgenstern weet dit alles zo gedetailleerd en realistisch te beschrijven, dat het bijna tastbaar wordt.

Niet alleen het circus is betoverend, ook de personages in Het Nachtcircus zijn levensecht. Het boek volgt niet alleen Marco en Celia, maar iedereen die met het circus te maken heeft. Een voorbeeld hiervan is Bailey, een boerenjongen die eigenlijk de boerderij van zijn vader over moet nemen, maar wiens lot verstrengeld raakt met dat van het circus. Ook de klokkenmaker, de organisatoren en verschillende personages uit het circus krijgen hun eigen hoofdstukken. Elk karakter is belangrijk voor de loop van het verhaal en Morgenstern zorgt ervoor dat je uitgebreid met hen kennis maakt.

Geen haast
Een groot nadeel van al die uitgebreide beschrijvingen is dat het verhaal behoorlijk traag verloopt. Het Nachtcircus beslaat een jaar of dertig en in al die tijd hebben noch Marco en Celia, noch hun leermeesters, weinig haast met hun spel. Dit zorgt ervoor dat je op de eerste driehonderd pagina’s voornamelijk het circus en alle karakters leert kennen. Pas daarna komt de vaart erin en passen alle puzzelstukjes plotseling in elkaar.

Iets anders wat het lezen af en toe behoorlijk lastig maakt, is dat bijna elk hoofdstuk zich in een andere tijd afspeelt. Na elk hoofdstuk wordt een klein tijdsprongetje gemaakt naar het verleden of de toekomst. Wat later in het verhaal wordt wel weer teruggesprongen, maar alles loopt door elkaar heen. Dit is soms behoorlijk ingewikkeld en lastig te volgen. Toch hangen alle hoofdstukken met elkaar samen. Hoe ingewikkeld het soms ook lijkt, uiteindelijk valt alles op zijn plaats. Elk hoofdstuk geeft een kleine aanwijzing, waardoor je weer een klein stapje verder komt en net iets meer begrijpt van het verhaal.

Het Nachtcircus is typisch zo’n boek waarin je steeds weer nieuwe dingetjes ontdekt als je het vaker leest. Het is zowel magisch als realistisch. Het is kleurrijk, maar tegelijkertijd voor het grootste gedeelte in zwart-wit. Een prachtig boek voor mensen die het niet erg vinden om er de tijd voor te nemen om zich onder te dompelen in gedetailleerde beschrijvingen. Het Nachtcircus is geen boek, maar een ervaring.

Het Nachtcircus

Erin Morgenstern | De Bezige Bij | 2011
Originele titel: The Night Circus

Achter de oogverblindende facade van trucs en magie van het Cirque des Rives woedt een hevige strijd tussen de twee jonge illusionisten Celia en Marco. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters Hector en Alexander getraind om deel te nemen aan ‘een spel’ waarin de een de ander moet verslaan om de beste in hun vak te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten, is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood.