Het meisje dat de maan dronk – Kelly Barnhill

0
126

In het Protectoraat vindt elk jaar de Dag van het Offer plaats. Eén keer per jaar wordt er een baby – de laatstgeborene – achtergelaten in het bos, om de boze heks in het woud tevreden te houden. Doen ze dat niet, dan brengt de heks onheil over het Protectoraat en zorgt ze voor dood en verderf. Dus offeren de dorpelingen elk jaar braaf een kind op, zonder tegen te sputteren. Want zolang de heks tevreden is, zijn de dorpelingen ook tevreden, toch?

Wat de dorpelingen echter niet weten is dat er helemaal geen boze heks in het woud woont. O, er woont wel een heks. Maar zij is zeker niet boos, en al helemaal niet op de dorpelingen. Nou ja, misschien een klein beetje, omdat ze steeds onschuldige kindertjes in het bos achterlaten. Normaal gesproken geeft de heks, Xan, deze baby’s een nieuw en liefdevol thuis, maar op een dag maakt ze een foutje en voedt ze de baby per ongeluk met maanlicht, waardoor het kind vervuld raakt van magie. Ze besluit het meisje Luna te noemen en zelf op te voeden, maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan, vooral wanneer het Protectoraat langzaam maar zeker steeds meer in opstand lijkt te komen…

Prachtig sprookje
Het meisje dat de maan dronk won in 2017 de Newbery Medal voor het beste kinderboek, en als je dit boek eenmaal hebt gelezen, is het niet moeilijk om te begrijpen waarom. Je komt namelijk niet vaak kinderboeken tegen die zo mooi, zo sprankelend, zo magisch en zo tijdloos zijn als dit verhaal. Schrijfster Kelly Barnhill heeft een wereld gecreëerd die je vanaf de eerste pagina weet te betoveren en die mij pas op de laatste bladzijde weer heeft losgelaten.

Je komt niet vaak kinderboeken tegen die zo mooi, zo sprankelend, zo magisch en zo tijdloos zijn als dit verhaal.

Eén van de eigenschappen die dit verhaal zo bijzonder maken zijn de verschillende verhaallijnen, die stuk voor stuk heel sterk zijn uitgewerkt en naadloos in elkaar overlopen. Het boek bestaat eigenlijk uit heel veel verschillende verhalen: het verhaal achter het Protectoraat, het verhaal van Anteen, die de kleine Luna moest achterlaten in het bos, het verhaal van Luna’s moeder, ook wel de waanzinnige vrouw genoemd, het verhaal van de heks Xan en het verhaal van Luna zelf. En dan heb je ook nog de verhalen van het draakje Vurian en moerasmonster Zwomp. Al die verhalen zijn heel goed uitgedacht en hebben allemaal invloed op elkaar. In het begin kan dat misschien wat verwarrend zijn en vraag je je af wat het allemaal met elkaar te maken heeft, maar uiteindelijk weet Barnhill alle verschillende lijntjes op prachtige wijze bij elkaar te brengen.

Gedicht in boekvorm
Wat dit boek extra bijzonder maakt, is de poëtische schrijfstijl. Het hele boek leest eigenlijk als een soort gedicht. Je leest prachtige zin na prachtige zin, en ondanks de vele verhaallijnen, de diepere lagen, de metaforen en de boodschappen, blijft het verhaal ongelooflijk soepel weglezen, iets wat niet alleen een verdienste is van de auteur, maar zeker ook van vertaler H.C. Kaspersma.

Eén van de mooiste dingen aan dit verhaal vind ik misschien nog wel de manier waarop magie wordt beschreven, als iets wat heel dicht bij de natuur ligt en in de kleinste dingen is te vinden, iets wat zomaar op onschuldige wijze aan je kan ontsnappen, maar wat ook grotere, duistere vormen kan aannemen. Wat betreft deze magie lijkt Barnhills fantasie geen grenzen te kennen. Hoe ongeloofwaardig sommige gebeurtenissen misschien ook klinken, Barnhill weet ze met haar levendige, fantasievolle schrijfstijl tot leven te wekken waardoor je alles zo voor je ziet. Zelfs emoties worden op prachtige wijze beschreven, en dat maakt Het meisje dat de maan dronk soms spannend en verdrietig, maar vooral ook grappig, mooi, lief en hartverwarmend.

Wat mij betreft is Het meisje dat de maan dronk absoluut een van de mooiste boeken die in 2018 zijn uitgegeven. Het verhaal zit vol betoverende magie, sprankelende personages en poëtische verhaallijnen die uiteindelijk op een prachtige wijze bij elkaar komen. Dit is zo’n boek dat je meteen weer opnieuw wilt lezen wanneer je het hebt dichtgeslagen. Een echte aanrader voor jong en oud, want dankzij de prachtige, poëtische schrijfstijl is dit een boek waar lezers van alle leeftijden van kunnen genieten.

Het meisje dat de maan dronk Boek omslag Het meisje dat de maan dronk
Kelly Barnhill
9789025874469