Het Kristallen Zwaard – Jack Goupil

0
17

Omslag Het Kristallen Zwaard

Zorya is een mooie, voluptueuze vrouw die haar wereld moet redden. Om dit te doen moet ze het oude pentagram van de vijf zintuigen herstellen. Het kristallenzwaard, het gevaarlijkste zwaard dat bestaat, is essentieel voor het slagen van haar queeste. Het zoeken naar de vijf elementen die het pentagram vormen, zorgt ervoor dat Zorya het ene na andere avontuur beleeft. Ze valt van het ene in het andere probleem en telkens loert het kwaad wel om de hoek. Stripliefhebbers kennen ongetwijfeld de bloedmooie Zorya en haar queeste van de acht strips die inmiddels van haar zijn verschenen, maar Dark Dragon Books heeft Het Kristallen Zwaard van Crisse en Goupil integraal uitgegeven in één album dat naast het verhaal van de eerste cyclus (de eerste vijf albums) veel extra’s bevat: een epiloog, extra pagina’s die nog nooit eerder in het Nederlands verschenen zijn, en bijdragen van tekenaars als Evenhuis en Louis.

Plat verhaal, leuke tekeningen

Als je een strip wil lezen met een stevig verhaal dan zal Het Kristallen Zwaard je op je honger laten zitten. De plot is vrij rechtlijnig en de gebeurtenissen volgen elkaar van de hak op de tak op. Op sommige momenten lijkt Het Kristallen Zwaard een ingekleed plotschema. Hierdoor zijn de ontwikkelingen vrij voorspelbaar. Hoewel er op verschillende cruciale momenten in het verhaal wel getracht wordt om spanning op te wekken, lukt dit bijna zelden. Dit door de vele clichés die het verhaal hanteert en het gebruik van een deus ex machina. Een voorbeeld van een zeer toevallige redding:

kristallenzwaard1

Bovenstaand fragment geeft ook een goed beeld van de tekeningen die het verhaal letterlijk ‘redden’. Ook als is er bij sommige lezers de behoefte aan een steviger verhaal, zullen velen de tekeningen appreciëren. Het gebruik van een kleurenpallet dat niet uit is op realisme zorgt ervoor dat de lezer zich al gauw in een fantasiewereld waant. De stijl van de tekeningen is levendig en suggereert een en al beweging. De actie staat centraal en weet Crisse op een kundige manier in het beeld te vangen.

Crisse heeft platen getekend die een goed evenwicht vinden in compositie, details en in inhoud. Zelden staat er teveel op de platen woordoor de graphic novel op een zeer toegankelijke manier een wereld schept voor de lezer.

Crisse weet de verschillende locaties op een zeer intrigerende manier te creëren. Elke locatie krijgt zijn eigen stempel. Hetzelfde doet hij ook met de personages. Het zijn vaak echte ‘karakterkoppen’. Met een paar trekken slaagt Crisse erin om de emoties weer te geven. Hij tekent de personages in een eenvoudige stijl, zonder veel franjes, waardoor de karakters helder en sterk gemodelleerd worden.

kristallenzwaard1

Aan bovenstaande tekening is het duidelijk dat deze strijd tussen goed en kwaad ook duidelijk wordt weergegeven in de tekeningen: witten, heldere kleuren worden gebruikt om Zorya vorm te geven, terwijl donkere kleuren en een grote helm die het gelaat van de protagonist verbergt duidelijk het mysterie van het kwaad articuleren.

In het verhaal zelf blijven deze twee personages net zoals de vele nevenkarakters op een duidelijke manier gearticuleerd. Veel uitdieping krijgen ze echter niet, waardoor de personages helaas bordkartonnen figuren blijven.

Hoewel het eigenlijke verhaal een niemendalletje is, weet Crisse de graphic novel op een uitstekende manier te redden. Voor zij die gewoon willen genieten van een leuk verhaal is deze graphic novel zonder meer een aanrader. Het is een typisch verhaal voor een strip: een luchtig avonturenverhaal, met leuke platen. Crisse garandeert leesplezier. Voor zij die graag sterke verhalen met flink uitgewerkte karakters wil, is Het Kristallen Zwaard wellicht een teleurstelling.