Het geheim van de witte wolvin 1: De ring – Henri Loevenbruck

0
33

Omslag Het geheim van de witte wolvin 1: De ring

De dertienjarige Aléa is een wees; ze brengt haar tijd stelend en rondzwervend in het dorp Saratea door. Maar wanneer ze op een dag naar de heide vlucht, opgejaagd door de inwoners van Saratea, vindt ze een lichaam. Op zoek naar rijkdom en een beter leven, besluit ze de ring van de dode man mee te nemen, maar daarmee haalt ze zich iets veel groters op de hals dan ze ooit had durven dromen. Iets wat haar leven zal veranderen. De dode is namelijk de Samildanach, de eigenaar van eeuwenoude magische krachten, en zodra Aléa hem aanraakt erft ze al zijn macht.

De mysterieuze ring geeft Aléa weliswaar krachten die ze nooit heeft gehad, maar hij brengt ook vijanden met zich mee. Plotseling is Aléa haar leven niet meer zeker en moet ze op de vlucht. Nog onwetend van het gevaar begint ze haar tocht als een leuk reisje naar de stad Providence om een oude vriendin op te zoeken, maar ze ontdekt onderweg al snel dat ze nergens meer veilig is. De kwaadaardige Herilim zijn naar de ring op zoek en ze zullen niet stoppen voor ze Aléa gevonden hebben. Maar gelukkig staat het meisje er niet alleen voor. Onderweg krijgt ze hulp van de dwerg Mjolln en de druïde Phelim. En wat heeft de mysterieuze witte wolvin Imala met dit alles te maken?

Een epische reis
Het geheim van de witte wolvin 1: De ring is een typisch voorbeeld van een episch fantasyverhaal. Een jong weesmeisje blijkt uitverkoren te zijn om het land te redden van allerlei kwade machten en samen met een dwerg en een druïde gaat ze op pad door het goed uitgedachte, maar niet heel bijzondere Gaelia. Onderweg moeten de reizigers allerlei vijanden verslaan en gevaren overwinnen. Niets nieuws, zou je zo zeggen, en deels is dat inderdaad zo. Gaelia, het politieke systeem van het land en de bijzondere wezens die er wonen zijn allemaal erg gedetailleerd en geloofwaardig uitgewerkt, maar het is allemaal niet heel erg origineel.

Toch hint Loevenbruck zeker wel naar originele ontwikkelingen in het verhaal. Imala, de witte wolvin, bijvoorbeeld. De gedeelten die vanuit haar oogpunt zijn beschreven zijn erg interessant, maar lijken nog helemaal los te staan van het verhaal van Aléa. Het is nog niet helemaal duidelijk wat het verhaal van Imala nu eigenlijk te betekenen heeft en wat voor rol ze speelt in de trilogie, maar dat zal ongetwijfeld duidelijk worden in de volgende delen. De serie heet immers niet voor niets Het geheim van de witte wolvin.

Ook de verschillende geloofssystemen in Gaelia zijn erg interessant. Zo gelooft een gedeelte van de inwoners in de Moïra, het lot. Volgens de verhalen heeft de Moïra de Tuathann, een mysterieus volk van half-mensen en half-goden, naar Gaelia gebracht. Maar het duurde niet lang voordat de soldaten uit het nabijgelegen Brittia Gaelia veroverden en de Tuathann verdreven. De Moïra bleef bestaan, maar ook het christendom begon een grote rol te spelen in het land. Deze geschiedenis van Gaelia en de verschillende geloofssystemen zijn erg goed uitgewerkt en spelen een grote rol in het verhaal. Ze kunnen soms wat ingewikkeld zijn, maar Loevenbruck heeft een paar erg handige overzichten aan zijn verhaal toegevoegd. Zo staat er voorin het boek een kaart van Gaelia en zijn er achterin overzichten te vinden van politieke figuren, de geschiedenis, de rassen en het politieke landschap van Gaelia.

Ook de personages in De ring zijn goed uitgewerkt. Elk personage heeft zijn of haar eigen kenmerken en karaktertrekjes, wat ze geloofwaardig maakt en tot leven laat komen. Vooral de dwerg Mjolln is een leuk personage en absoluut de vrolijke noot in het verhaal. De andere personages blijven wat mysterieuzer. Hopelijk leren we ook meer over hen in de volgende delen van deze trilogie, en dan vooral over de wolvin Imala. Haar verhaallijn is een fijne afwisseling met de verhaallijn van Aléa, die soms een tikkeltje langdradig is. Loevenbruck heeft af en toe de neiging om grote hoeveelheden informatie in zijn verhaal te stoppen en daarbij komt Aléa soms een beetje onsympathiek over. Ze verandert snel van gedachten en kan eindeloos kibbelen met druïde Phelim, over dingen die ze elkaar niet willen vertellen. Hierdoor sleept het verhaal soms een klein beetje voort en is het nog niet helemaal duidelijk waar het nu precies naartoe gaat, maar gelukkig zit er verder genoeg spanning in om de aandacht vast te houden.

De ring is een goed begin van een traditionele epische fantasytrilogie, maar blijft helaas op veel gebieden nog een beetje vaag. Wat is nou eigenlijk het doel van Aléa’s reis? En wat voor rol speelt de mysterieuze witte wolvin Imala? De rode draad in het verhaal is nog niet helemaal duidelijk, maar afgezien daarvan is de wereld van De ring erg goed uitgewerkt en wordt er zeker gehint naar meer. Het is in elk geval genoeg om nieuwsgierig te maken naar het volgende deel in deze trilogie: De strijd van de wolven.

Het Geheim van de Witte Wolvin 1: De Ring

Henri Loevenbruck | Luitingh-Sijthoff | 2001
Originele titel: La Moïra, tome 1 : La Louve et l'enfant

Er was eens…
… in een ver verleden, in een mysterieus land, een jong meisje: Aléa. Als zij een geheimzinnige ring aantreft aan de vinger van een dode, ontdekt ze algauw dat ze met die ring over bijzondere krachten beschikt. Ze blijkt de erfgename te zijn van de eeuwenoude, mysterieuze kracht van de machtige Samildanach, de Saîman. De vondst van de ring blijft echter niet onopgemerkt en het duurt niet lang of verschillende groeperingen zitten het meisje op de hielen: de Krijgers van de Vlam, de Raad van Druïden en andere duistere vijanden, zoals de Herilim – de beulsknechten van de afvallige druïde Maolmòrdha… allemaal willen ze haar ring in handen krijgen.
Gelukkig hoeft Aléa het niet in haar eentje tegen hen op te nemen. Zo krijgt ze hulp van de vrolijke dwerg Mjolln, en van Imala, de witte wolvin wier levenspad tal van overeenkomsten vertoont met dat van haarzelf. Samen moeten zij de profetie vervullen die verbonden is met de ring…