Het Boek en het Zwaard 1: De Hand van de Keizer – Antoine Rouaud

0
44

Omslag Het Boek en het Zwaard 1: De Hand van de Keizer

Tien jaar na de val van het keizerrijk heeft Dun-Cadal, ooit de hoogste generaal van het land, zijn buik vol van de mensheid. Hij is verraden door zijn vrienden, zijn leerling is omgekomen en het ridderschap is samen met het keizerrijk opgeheven. Dun-Cadal vindt het vreselijk dat de Kracht vergeten is en niemand meer gelooft in Het boek van het Lot en de Goden. De laatste jaren zoekt hij vergetelheid in de drank. Hij is niets meer dan een zielige dronkenlap die hoopt dat de dood hem snel zal vinden. Het is echter niet de dood die hem vindt, maar Viola, een jonge historica van de nieuwe Republiek. Zij wil het legendarische zwaard van de laatste keizer vinden en haar zoektocht heeft haar naar Dun-Cadal geleid…

Tegen wil en dank raakt Dun-Cadal betrokken bij de zoektocht van Viola. Hierdoor raken ze samen verwikkeld in een reeks mysterieuze moorden waarbij een allesomvattende intrige aan de oppervlakte dreigt te komen. Het verhaal van De Hand van de Keizer bestaat uit twee delen:

Deel 1
Het eerste deel start in het heden, waar in de nieuwe Republiek officieel geen rangen en standen meer bestaan. Maar Dun-Cadal heeft bitter geconstateerd dat voormalige edelen voor veel geld hoge posities kunnen kopen. Wanneer Viola zijn pad kruist blijkt ze niet alleen op zoek naar het zwaard, maar is ze ook oprecht geïnteresseerd in het verhaal van Dun-Cadal. Dit raakt een gevoelige snaar bij hem en in flashbacks komen zijn herinneringen terug. Langzamerhand kom je meer te weten over de beroemde man die Dun-Cadal ooit was. En over zijn gecompliceerde relatie met zijn leerling ridder Kikker. Vooral deze gebeurtenissen in het verleden worden hier in het eerste deel uitgediept, waarbij het afsluit met heftige en onthullende gebeurtenissen.

Deel 2
In deel twee start het verhaal in het verleden, maar nu verteld vanuit het gezichtspunt van een ander personage. Al snel blijkt dan dat de kijk die verschillende mensen op dezelfde gebeurtenissen hebben totaal kunnen verschillen. Ook in dit deel wordt gewisseld tussen heden en verleden, maar nu gebeurt er meer in het heden en uiteindelijk speelt het verhaal zich alleen nog maar in het heden af. Door diverse gebeurtenissen en ontmoetingen krijgen Dun-Cadal en de andere personages een andere kijk op het verleden en daardoor ook op hun toekomst. Er blijken in het heden vijanden te zijn die al jaren in het geheim werken aan verregaande en meedogenloze plannen voor de wereld.

Samen geven de twee delen een goed opgebouwd verhaal met levensechte en aansprekende personages. De overgangen tussen heden en verleden zijn heel vloeiend en natuurlijk geschreven. Zo kan Dun-Cadal opeens met zijn gedachten afdwalen, doordat iets herinneringen oproept. Dit komt dan heel echt over. Tijdens het lezen weet zowel het verhaal uit het heden als het verhaal uit het verleden de aandacht vast te houden en te boeien. Als de verhalen uiteindelijk samen komen heb je als lezer het gevoel dat je de personages en hun geschiedenis goed kent. Hierdoor ben je ook nieuwsgierig naar hoe het nu verder zal gaan, zeker omdat zowel het verhaal als de reacties van de personages niet voorspelbaar zijn.

Dun-Cadal en Kikker
De meest krachtige en belangrijke personages in het boek zijn Dun-Cadal en zijn leerling Kikker. Beiden worden ze goed en levensecht uitgewerkt en neergezet. De moeizame en gecompliceerde relatie tussen Dun-Cadal en Kikker wordt mooi en pakkend beschreven. Als lezer merk je dat er genegenheid is tussen de mannen, maar dat onmacht en verschillende geheimen hen beletten om dit te tonen. Ook de andere personages, zoals Viola, worden goed beschreven. Het is grappig om te lezen hoe de jonge en overenthousiaste Viola de oude brompot Dun-Cadal achterna zit voor informatie. Hun gesprekken zijn grappig en levendig en geven een goed beeld van hun karakters.

Genre
De schrijfstijl is vlot, meeslepend en pakkend. Je wordt als lezer helemaal het verhaal in getrokken. Het verhaal heeft door de mooie weergave van de personages en wat ze bezielt en bezig houdt wel iets weg van een roman. Voor mensen die graag thrillers en actie lezen heeft dit boek ook genoeg te bieden. Er zijn goed en reëel beschreven veldslagen in het boek te vinden. En zeker in het laatste deel van het boek zit veel actie en spanning.

De liefhebber van fantasy komt met dit boek niet echt aan zijn trekken. Er is wel iets van fantasy in het boek aanwezig maar het speelt geen grote rol. Aan de opbouw van deze wereld is geen aandacht besteed en het zou zich net zo goed in een ver verleden van onze wereld kunnen afspelen. Misschien dat er in de volgende delen meer plaats is voor fantasy. Maar welk genre dit boek nu wel of niet precies is, het is een prachtig meeslepend en goed opgebouwd verhaal.

De Hand van de Keizer is een vlot en meeslepend geschreven verhaal. De schrijfstijl boeit en laat de lezer meeleven met de personages. De twee belangrijkste personages Dun-Cadal en Kikker zijn mooi en levensecht neergezet. Het is een goed doordacht verhaal dat zich wisselend in het heden en verleden afspeelt, waarbij alles uiteindelijk samenkomt en in het heden verder gaat. Het is jammer dat het verhaal weinig fantasy bevat en zich afspeelt in een wereld die verder niet uitgewerkt wordt.

[product_page sku=”9789022568453″]

Het Boek en het Zwaard 1: De Hand van de Keizer Boek omslag Het Boek en het Zwaard 1: De Hand van de Keizer
Het Boek en het Zwaard 1