Boeken Boekrecensies Helende Bladeren is een fijn fantasydebuut van Claudia Boon

Helende Bladeren is een fijn fantasydebuut van Claudia Boon

-

Helende Bladeren is het eerste deel van de serie Het Laatste Drakenei van Claudia Boon. Dit verhaal begint met de jonge Eilika Ackerman, die het liefste op reis zou gaan om echte draken te ontmoeten. Haar ouders willen haar echter uithuwelijken en dat ziet ze totaal niet zitten. Wanneer ze op een dag een Aardedrakenei vindt, wordt alles anders. Zouden haar wensen aan de Kosmosdraak uitkomen?

Vergezel een rijke mix aan personages in een fantastische wereld waar draken magisch zijn en religieus. Eilika doet bijvoorbeeld haar wens aan de Kosmosdraak, maar zo geloven de bewoners van deze wondere wereld ook in de Maandraak en de Zondraak. Zo spelen de draken ook op de achtergrond een belangrijke rol in het boek.

De wereld doet Middeleeuws aan, maar heeft daarbij ook een tikkeltje eigen bodem gevoel. Zo heten dorpen charmant Molendijk en Wiekendam, is er een Stormland, een Windburcht en een Amberstad. Prachtige namen in een prachtig landschap waarvan de kaart voorin het boek te vinden is. En uiteraard zijn er dan ook personages met namen zoals Harmen.

In Helende Bladeren schetst Claudia Boon een wereld met magie waar draken een wezenlijk onderdeel vormen van de natuur, de gezondheid van de aardbol en religie.

Schrijfstijl

Zo belanden we gelijk bij de schrijfstijl van Claudia. Die is prettig en vlot. Ze schetst een nieuwe wereld waar alles om draken lijkt te draaien, maar waar ook andere wezens rondstruinen en voor gevaren zorgen onderweg. Ze doet dit vanuit verschillende oogpunten, waarbij een hoofdstukwisseling ook een wisseling van personage kan zijn. De lezer volgt bijvoorbeeld Eilika, maar ook Solix, Ylva en Aster. Er zijn aardig wat personages om te volgen, wat betekent dat je er wel even de aandacht bij moet houden. Maar het zorgt ook wel voor afwisseling.

Draken zijn de echte hoofdrolspelers, al volgt de lezer menselijke personages op deze reis van een drakenei. De Aardedraak dreigt te sterven en dat zal desastreuze gevolgen hebben voor de wereld. Aan Solix de taak om de draak in leven te houden, want deze jongen heeft magische krachten. Dat Solix zelf nog maar 17 is en het lot van de wereld op zijn schouders wordt geschoven door meerdere personages, komt ietwat geforceerd over. Zeker wanneer je weet dat er andere, oudere en ervarenere personages dit zouden kunnen doen. En zeker omdat alle helden uit het verhaal wel erg jong lijken voor de taken die ze gaan uitvoeren. Maar met leeftijden zoals 14 en 17 jaar maken deze personages hoe cliché het ook mag lijken het boek wel tot een echte young adult.

Met een prachtige cover en fantastisch artwork (+ prachtige boekenlegger erbij) is dit visueel een pareltje. De kaart van de wereld staat voorin (net als een handtekening in mijn versie dus daar jubel ik zoals gebruikelijk over). De belofte op een vervolg hangt in de lucht, en zo is dit deel 1 van Het Laatste Drakenei een goede opzet voor meer.

De draken in dit boek hebben een mooie rol, en dit verhaal is een opzet vol beloftes. Er zit wel enige complexiteit in, dus als je hoofd naar veel dingen tegelijk staat, dan kan het lastig zijn je focus erbij te houden. Heb je een druk hoofd en merk je dat je er lastig in komt? Leg hem dan even aan de kant tot je hoofd weer meer rust heeft. Dat werkte in ieder geval voor mij. Verder is dit een mooie young adult fantasy van Nederlandse bodem over draken, wonderlijke wezens en jonge helden. Op naar deel 2!

Helende Bladeren Boek omslag Helende Bladeren
Het Laatste Drakenei 1
Claudia Boon