Heaven can wait 2: Jagers – Luc Descamps

0
23

Omslag Heaven can wait 2: Jagers

Het eerste deel van het fantasy-tweeluik Heaven can Wait had een open einde dat weinig goeds voorspelde voor de hoofdpersonen. Christopher/Valdert was het onherbergzame Niemandsland ingevlucht en de wachters werden zich bewust van de onhandige Anjelka. Gelukkig liet het tweede deel, Heaven can Wait – Jagers, niet al te lang op zich wachten. Luc Descamps heeft er blijkbaar vaart achter gezet en dat doen de hoofdpersonen in dit boek ook.

Alle kwadranten doorgejaagd
De griezelige wachters uit het tweede kwadrant hebben opdracht gekregen om Valdert koste wat kost terug te halen, dus besluiten ze Anjelka als lokaas in te zetten. Een riskant plan, want een levende ziel hoort helemaal niet thuis in de hogere kwadranten. En het wordt nog gevaarlijker als het derde kwadrant er lucht van krijgt: meteen stuurt hun aanvoerster, Saphira, haar bloeddorstige jagers het Niemandsland in om Anjelka te pakken te krijgen. Al snel moet Valdert niet alleen zijn eigen hachje zien te redden, maar moet hij ook Anjelka beschermen tegen hun nieuwe achtervolgers.

Het resultaat is een zware tocht door het derde kwadrant, maar ook gebeurtenissen in het eerste, tweede en (eindelijk!) ook het vierde kwadrant komen aan bod. Wachters worden geconfronteerd met jagers; Anjelka’s vrienden en familie krijgen opnieuw met ziekenhuizen te maken. En wie is de oude, blinde man die de geheimzinnige portalen bewaakt?

Meer actie, meer fantasy
Zoals het een tweede deel betaamt, bestaat Jagers allereerst uit meer van hetzelfde. Alle onbeantwoorde vragen uit het eerste deel komen keurig aan bod en nagenoeg alle verdwaalde personages krijgen een plekje. Maar Jagers is ook méér: meer vaart, meer fantasy, meer actie. Waar het eerste deel eigenlijk maar voor de helft als fantasy kon worden aangemerkt, blijkt in het tweede deel dat dit slechts de aanloop was naar een groots avontuur in onbekende werelden. Alle puzzelstukjes vallen samen en spannende gevechten volgen elkaar op, terwijl Valdert en Anjelka in een gevaarlijk kat-en-muis-spel tussen de kwadranten terechtkomen. Bovendien komt Descamps met een verrassend slot, dat de eerder lichtjes cliché aandoende liefde tussen Christopher en Anjelka ruimschoots compenseert.

Minder geslaagd is deze keer de eindredactie. Waar het eerste deel op de verwarring door Vlaamse formuleringen na foutloos leek, ben ik in Jagers meerdere keren over een rare zin gestruikeld. Op pagina 178 klopt er bijvoorbeeld echt iets niet: “Met hun rauwe, schorre keelklanken meldden dat er daarboven niets te zien was.” Zonde, maar waarschijnlijk niet aan de auteur te wijten – voor het overige zijn stijl en taalgebruik hetzelfde als in Reizigers.

Daarnaast konden ook de verschillende religieuze elementen aan het einde van het boek me niet bekoren. Voor zover aanwezig zijn zulke verwijzingen me in de voorgaande hoofdstukken en in het eerste deel niet opgevallen, waardoor ze er aan het slot nogal met de haren bijgesleept lijken. En een personage als de mysterieuze, joviale ‘J.’, is dat nu echt nodig? Gelukkig maken de proloog en de verdere afwikkeling van het verhaal ook dit minpuntje goed.

Het tweede deel van een tweeluik schept altijd bepaalde verwachtingen. Zorgt de auteur voor een passend einde, of storten alle eerdere vermoedens als een kaartenhuis ineen? In het geval van Jagers hoeft de lezer zich daar geen zorgen over te maken: de twee delen van Heaven can Wait zijn te lezen als één lange, vlot geschreven vertelling. Descamps rondt netjes alle openstaande verhaalelementen af en het tweede deel leest zelfs nog makkelijker weg dan het eerste. Het einde is daarbij bijzonder verrassend voor dit genre, wat het geheel voor de liefhebber zeker de moeite waard maakt. Alleen jammer van de ietwat slordigere eindredactie.

Heaven can Wait 2: Jagers

Luc Descamps | Abimo Uitgeverij | 2012

De spanning stijgt in het tweede kwadrant nu de opstandige reiziger Valdert het Niemandsland is binnengedrongen.

Wachters hebben Anjelka ontvoerd en leiden haar mee het Niemandsland in om Valdert te lokken. Maar jagers van het derde kwadrant liggen op de loer en hebben zo hun eigen redenen om het meisje in handen te krijgen. Het derde kwadrant is een onherbergzame wereld die wordt overheerst door haat en jaloezie. Het lijkt onmogelijk voor Valdert om Anjelka heelhuids uit deze wereld te krijgen. De enige mogelijke uitweg: het vierde kwadrant!

Met dit tweede deel van Heaven can Wait leidt Luc Descamps de lezer verder in de mysterieuze wereld na de dood. De vier kwadranten ontplooien zich volledig en vormen het toneel voor een razend spannend slot van dit fantasy-epos.