BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Hartenkoningin – Gena Showalter

Hartenkoningin – Gena Showalter

0
109

Omslag Hartenkoningin

Net nu Ali denkt dat ze de ultieme strijd (die tegen haarzelf) heeft gewonnen, wordt ze er op een pijnlijke manier aan herinnerd dat de grote vijand nog lang niet verslagen is. Tijdens een rustig, romantisch avondje thuis worden Ali en Cole aangevallen door Anima Industries. Al gauw blijkt dat zij niet het enige doelwit waren: alle zombiejagers hebben een soortgelijke aanval meegemaakt. In de chaos die erop volgt, blijkt al snel dat niet iedereen die zware nacht heeft overleefd…

Niet alleen verliest de groep een aantal vrienden, ze proberen ook zo goed en kwaad als het kan een bondgenootschap te sluiten met een rivaliserende groep zombiejagers. Ali heeft alleen wel haar bedenkingen of deze groep wel zo betrouwbaar is. Ali worstelt daarnaast ook met persoonlijke problemen. Haar geheimen zouden wel eens een einde aan haar relatie met Cole kunnen maken. Ze zal een keuze moeten maken tussen zichzelf en de liefde van haar leven, maar de tijd dringt en de zombies liggen nog altijd op de loer.

Showalter weet als geen ander wat een verhaal spannend maakt en hoe je kan blijven vernieuwen en dat komt in dit boek perfect uit de verf.

Een geweldig vervolg
Wat een spectaculair boek! Alle lof naar Gena Showalter, want ik had niet gedacht dat het nog spannender zou kunnen worden dan in Door de Zombiespiegel. Er speelt een hoop in Hartenkoningin en dat wordt op geen enkel moment gehaast, wat weer blijk geeft van hoe groot het schrijftalent van Showalter wel niet is. Je vliegt op een razend tempo door het verhaal en het is bijna onmogelijk om het boek aan de kant te leggen.

Het verhaal is niet het enige dat een nieuw hoogtepunt bereikt: de personages blijven maar groeien en veel van hen ondergaan belangrijke emotionele ontwikkelingen. Ali leert steeds meer over wie ze is en over haar verleden, wat toch meer om het lijf heeft dan je in eerste instantie zou denken. Ze ziet dingen die anderen niet zien en ontdekt dat ze meer krachten heeft dan de rest van haar vrienden. Zo kan ze bijvoorbeeld letterlijk in vuur en vlam staan. Je zou dus kunnen zeggen dat Showalter bijna elk vertrouwd element vernieuwt. Hoewel het misschien klinkt alsof het allemaal wel veel van het goede is, ben ik van mening dat al die nieuwe elementen juist een goede toevoeging zijn aan het verhaal.

Emotioneel
Ik kan met recht zeggen dat Hartenkoningin een ongelooflijk emotioneel boek is. Waarschijnlijk houd je het niet droog tot het eind. Ik zou zeggen dat een waterval aan tranen ongeveer de minimale verwachte reactie is bij het lezen van de afsluiting van dit verhaal.

Dit het laatste boek dat we lezen vanuit het perspectief van Ali, want in het volgende deel van de serie zal een ander personage uit de serie de hoofdrol gaan spelen. Als je weet dat dit het einde van dit deel van het verhaal zal zijn, heeft het boek al genoeg emotionele lading, maar Showalter overschrijdt die grens alsof het niets is. Je bent dus gewaarschuwd: lees dit boek niet in het openbaar als je geen reputatie van snotterend wrak wil krijgen!

Afscheid en ontmoetingen
We zien dus een aantal personages voor het laatst, maar we leren ook een hoop nieuwe kennen. Dit zorgt weer voor een hele andere dynamiek onder de zombiejagers.  De nieuwe personages zijn erg realistisch omdat ze allemaal erg specifieke drijfveren hebben. Veel daarvan worden pas later in het verhaal duidelijk, wat er weer voor zorgt dat de vaart in het verhaal blijft. Het is alleen wel erg jammer dat bepaalde personages het verhaal verlaten. Het heeft het verhaal een heel realistisch randje. Omdat je zo mee gaat leven met Ali en haar vrienden is het afscheid alleen wel extra tragisch.

Hartenkoningin vormt de afsluiting van een ongelooflijk spannende en leuke boekenserie die we door Ali’s ogen beleven. We zullen nog meer lezen over zombies en de jagers, maar dan vanuit een ander oogpunt. Ik ga natuurlijk niet verklappen waarom dat zo is. Ik hoop dat het een extra reden is voor iedereen om dit boek te lezen want het is het meer dan waard! Showalter weet als geen ander wat een verhaal spannend maakt en hoe je kan blijven vernieuwen en dat komt in dit boek perfect uit de verf. Het is een bitterzoet deel, maar ik ben alsnog razend nieuwsgierig ben naar het vervolg!

[product_page sku=”9789402701500″]

Hartenkoningin Boek omslag Hartenkoningin
Gena Showalter