Half Zwart – Sally Green

0
41

Omslag Half Zwart

De zestienjarige Nathan groeit op in een wereld vol witte en zwarte heksen. Voor de witte heksen is het onderscheid heel duidelijk: witte heksen zijn goed en zwarte heksen zijn slecht. Nathan ziet dat echter anders. Zijn vader is namelijk een beruchte zwarte heks die ddoor iedereen wordt gevreesd, zijn overleden moeder was een krachtige witte heks. Maar wat is Nathan dan?

Nathan wordt opgevoed door de familie van zijn moeder en wordt al zijn hele leven door bijna iedereen gewantrouwd en verafschuwd vanwege zijn half zwarte afkomst. Het komt zelfs zover dat de raad van witte heksen hem opsluit, omdat ze bang voor hem zijn. Op de dag dat hij zeventien wordt kan hij namelijk de zwarte magie van zijn vader erven, wanneer die hem drie inwijdingsgeschenken kan geven. Als Nathan die niet op tijd ontvangt zal hij echter sterven. Er zit voor hem dus niets anders op dan proberen te ontsnappen en zijn vader te vinden. Maar stel dat hij weet te ontsnappen, vindt hij dan op tijd zijn vader? Want de witte heksen zullen de jacht op hem openen…

Guinness Book of Records
Half Zwart is het eerste deel van een trilogie. Op dit moment schrijft Sally Green aan het tweede deel dat de titel Half Wit zal krijgen. Het boek is wereldwijd een groot succes, de filmrechten zijn al verkocht en het heeft zelfs 2 plekken in het Guinness Book of Records veroverd:

1. Voor het meest vertaalde boek door een debuutauteur vóór de publicatie;
  2. Voor het meest vertaalde kinderboek door een debuutauteur vóór publicatie.

Ook in Nederland doet Half Zwart het goed, want een maand na het verschijnen is er al een herdruk van het boek verschenen.

De vormgeving van het boek is mooi en helemaal aangepast aan het zwart/wit thema van het boek. De achtergrond van de cover is zwart en heeft zilver/witte letters; de achterkant heeft dezelfde afbeelding maar nu is de achtergrond wit en zijn de letters zilver/zwart. Op de achterkant staat geen samenvatting – deze staat op de binnenflap – zodat het contrast nog beter uitkomt. In het boek zijn de titelpagina’s van de 6 delen waaruit het boek bestaat aan beide zijden zwart. Alles bij elkaar geeft dit het boek een aparte en originele uitstraling.

Tweede persoon
Je moet je niet door die kooi laten deprimeren. De boeien schaven, maar je geneest makkelijk, dus waarom zou je er mee zitten”

Deel een en deel drie van het boek zijn in de tweede persoon geschreven. Jij wordt als lezer als het ware in het boek aangesproken als hoofdpersoon. Deze schrijfstijl kwam op mij wat afstandelijk over, waardoor het lastig was om als lezer goed in het verhaal te komen of mee te leven met Nathan. De andere delen, die in de ik-vorm geschreven zijn, wisten mij veel meer te raken.

Het verhaal is heel beeldend geschreven. Tijdens het lezen kun je de gebeurtenissen zo voor je zien en het is dan ook goed te begrijpen dat het boek verfilmd gaat worden. Half Zwart leest prettig, maar is zeker in het eerste deel nog wat langdradig. Door het intrigrerende verhaal weet het boek je interesse toch van begin tot het eind vast te houden.

Zeker in het laatste deel is er veel actie, spanning en vaart te vinden waardoor dit wel erg meeslepend is.

Goed opgebouwd verhaal
Het verhaal wordt weliswaar langzaam, maar toch goed opgebouwd. Er wordt veel aandacht besteed aan hoe het voor Nathan is om als zoon van een zwarte heks op te groeien bij witte heksen. De raad maakt hem met regels en wantrouwen steeds meer het leven zuur en ook zijn omgeving wil niets van hem weten. Het past dan ook helemaal in het verhaal dat de raad uiteindelijk besluit om hem op te sluiten. En het is net zo logisch dat Nathan wil ontsnappen en op zijn 17e verjaardag zijn drie geschenken wil ontvangen. Zijn leven staat immers op het spel. Nadat Nathan ontsnapt is, komt er steeds meer vaart in het verhaal. Niet alleen wordt hij achtervolgd door meedogenloze witte heksen en heeft hij interessante ontmoetingen, maar ook ontdekt hij onvoorstelbare geheimen over zijn afkomst en de wereld waarin hij leeft. Niets en niemand blijkt meer zwart of wit te zijn. Slechtheid, liefde, bedrog en vriendschap komen bij alle heksen voor.

Zeker in het laatste deel is er veel actie, spanning en vaart te vinden waardoor dit wel erg meeslepend is. Het einde is emotioneel en heftig en zadelt Nathan op met een groot dilemma voor de nieuwe belevenissen in deel twee. Een deel waar ik na de uitgebreide inleiding en het spannende slot zeker naar uit zie.

Half zwart valt zeker op door de mooie vormgeving. Het verhaal van Nathan is boeiend en weet tijdens het lezen de aandacht goed vast te houden. De schrijfstijl is zeker in het eerste deel niet heel meeslepend maar wel prettig om te lezen. Het einde daarentegen heeft veel vaart, actie en wendingen en leest erg vlot. De auteur weet daarmee aan het slot zeker de lezer te interesseren voor het volgende deel.

[product_page sku=”9789048819539″]

Half Zwart Boek omslag Half Zwart
Sally Green