BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Half Licht – Sally Green

Half Licht – Sally Green

0
249

Half licht is het derde en afsluitende boek over Nathan, de zoon van een zwarte en een witte heks, die door zijn gemengde afkomst veel te verduren heeft gehad. Hij is gevangen genomen, mishandeld en verraden en dat heeft hem hard en bitter gemaakt. In de wereld om hem heen is het niet meer duidelijk wie er nu goed of slecht zijn, de witte of de zwarte heksen? De raad van de witte heksen jaagt op iedereen die het niet met hen eens is en is hiermee minstens zo meedogenloos als de beruchte zwarte heksen.

Een verbond van heksen (wit én zwart) en mensen wil de tirannie van de raad verslaan, maar heeft grote verliezen geleden. Hun hoop is op Nathan gericht, omdat hij de krachten van zijn vader heeft gekregen en een heks met geduchte krachten is geworden. Nathan wil echter hoofdzakelijk wraak nemen op Annalise, de witte heks van wie hij zielsveel hield totdat ze iedereen verraadde. Kan Nathan zijn wraaklust opzij zetten om samen met het verbond te strijden voor een betere wereld? En blijft hij half wit / half zwart of zal zijn donkere zwarte kant gaan overheersen?

Trage start
Wanneer het boek begint is de oorlog tussen het verbond en de raad van witte heksen nog in volle gang. Nathan houdt zich afzijdig en wil alleen zijn beste vriend Gabriel om zich heen hebben. Tot grote frustratie van Gabriel wordt zelfs hij echter grotendeels buitengesloten door Nathan. Er is veel tijd en aandacht voor alles wat Nathan meegemaakt heeft en hoe het hem raakt en beïnvloedt. Het doden van tegenstanders lijkt hem maar weinig te doen en hij is geobsedeerd door het vinden en vermoorden van Annalise. Van enige begrip voor haar, die ik als lezer wel op kan brengen, is bij Nathan geen sprake. De sfeer is naargeestig en donker, wat past bij hetgeen er in de eerste twee delen gebeurd is, maar het duurt te lang.

Verderop in het boek zijn er ook momenten dat Nathan z’n leven overpeinst of ergens over nadenkt. En steeds weer hoort het prima bij het verhaal maar is het te lang en te veel in een keer. De balans tussen actie / spanning en gevoel / gedachtes is dan ook niet in evenwicht, waardoor het boek afwisselend boeiend, langdradig, spannend en filosofisch is. En dat geeft tijdens het lezen het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.

Goede opbouw, mooi einde
De opbouw daarentegen zit bijna overal goed en doordacht in elkaar. Er wordt met kleine geloofwaardige stappen gewerkt naar het waarom Nathan zich toch bij het verbond aansluit. En waarom hij op zoek gaat naar een oud magisch Artefact dat het verschil in de oorlog kan maken. Ook de ontwikkeling van Nathan is geloofwaardig en past bij zijn karakter en wat er eerder is voorgekomen. Je ziet hem worstelen met zijn witte en zwarte kant en tussen wraak nemen en een hoger doel nastreven. Gabriel heeft hierin een sterke rol, hij weet hem vaak net te behoeden voor doorslaan naar een harteloze, harde moordenaar. Dat zet de vriendschap echter op scherp en het is mooi om te lezen hoe Gabriel ondanks zijn liefde voor Nathan toch zijn grenzen trekt. De vriendschap tussen Nathan en Gabriel vind ik een van de mooiste verhaallijnen in de serie.

De strijd tegen de raad van witte heksen komt in de loop van het boek steeds meer op gang en nadert uiteindelijk het kookpunt. Dit levert spannende en soms huiveringwekkende momenten op. Er vallen vele slachtoffers, en de wereld is voor altijd veranderd. Het boek sluit dan af met een onverwachte en aangrijpend stuk over Nathan dat ontzettend past bij de sfeer van de trilogie. Perfect afgesloten en toch de deur op een kier voor een mogelijk vervolg. Een waardig einde.

Half licht gaat diep in op de gevoelens en gedachtes van Nathan, dat weliswaar zorgt voor diepgang, maar ook soms wat langdradig is. Er is ook volop actie en spanning in het boek te vinden, maar de balans met de rustige momenten is er niet helemaal. De vriendschap tussen Nathan en Gabriel is een van de sterkste punten van het boek, maar ook de goede opbouw en het werkelijk schitterende einde zijn de moeite waard.

[product_page sku=”9789048820481″]

Half Licht
Sally Green